bezár
 

art&design

2019. 03. 22.
Jelenetek a pokol tornácáról
Fekete Lyuk. A pokol tornáca - Underground Budapest '88-'94 - Kiscelli Múzeum
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Az 1988-ban nyitott klubot, a Fekete Lyukat sokan visszasírják. Beengedett mindenkit, aki az alternatív, punk, rock, vagy a metál műfajokat képviselte, vagy épp csak szeretett volna egy helyet, ahol önmaga lehet. Olyan meghatározó zenekarok indultak itt, mint a Kispál és a Borz vagy a Sex Action. A Kiscelli Múzeum frissen megnyitott sziklapincéjének első kiállítása ennek az egy egész generációt „felnevelő” kultikus helynek állít emléket. Ám a Lyukat nem lehet visszahozni, sem "megidézni". Egy korszak terméke volt, és a korszakkal együtt törvényszerűen el is múlt.

A Kiscelli Múzeum kiállítása a szórakozóhely működését mutatja be, és nem csupán egy klubot vagy koncerthelyiséget idéz meg, hanem egy közösségi teret is; olyan csoportok világát, amelyek nem kívánták elfogadni a többségi társadalom normáit.

prae.hu

A tárlat építkezése lineáris, de az elrendezése elég eklektikusnak hat. Többször végigjártam, mégsem tudtam, hol kezdődik, és hol végződik. Ezt nem rónám fel a szervezőknek, a hely adottságai, a pinceszerkezet így teszik lehetővé. A pincébe vezető lépcsőn megcsapott a dohszag, ami leérve fojtogató fülledtségbe ment át. Ilyen lehetett a Lyuk fénykorában: csak ott a falak kipárolgása helyett az emberek verejtéke adta meg a levegő „tömörségét”. A lépcsőn leérve rögtön két vécécsészével találtam szembe magam. Mit keresnek egy múzeumban? Ezek bizony eredeti, telefirkált „Lyuk”-vécék. A csempéket is elhozták, ezek szabályos üzenőfalként működtek a Facebook és mobiltelefon előtti kor gyermekei számára. Tetszett, hogy én, mint látogató is aláfirkanthattam, így biztosítva a tradíció folytatásának illúzióját. Mert illúzió ez az egész. A mosdók felett a nagy kivetítőn Nagy Feró, Barcs Miklós, Leskovics Gábor, Bari Janó, Víg László, Király Ilias és még sokan mások beszélnek vég nélkül. Az egykori klub emblematikus alakjai megjelennek az egyik termet a másikkal átkötő folyosón elhelyezett retró tévékben is. Itt nem lehet érteni, mit mondanak, halk duruzsolásuk a valamikori klubnyüzsgés összeolvadó zajának halvány visszfénye. Persze fülessel bármelyiküket végig lehet hallgatni, de nem hinném, hogy erre sokaknak lenne kedve, kapacitása. Ahogy Dettre Gábor, A holnap érdeklődés hiányában elmarad című filmjét sem lett volna szükséges végtelen vetítésre állítani, szerintem elég lett volna részleteket bevágni. A kiállítás nem mozi, hogy órákig üljünk ott. Néhány percig néztem, különös tekintettel a végén kiírt stáblistára, mire a tárlatvezető csendben megjegyezte, hogy bizony ebből a névsorból sokan már nincsenek az élők sorában.

Fekete Lyuk – A pokol tornáca, Kiscelli Múzeum, 2019 - enteriőr, Fotó: Millok Tamás

Fekete Lyuk. A pokol tornáca - Enteriőr. ©Millok Tamás

A kiállítást a halál szaga és csendje jellemzi. A szagról már beszéltem. A csend még nyomasztóbb. Ez a hely a zenéről szólt, a kiállításon pedig síri csend, a másik teremből kiszűrődő halk duruzsolással. Megértem, hogy nem lehet 0-24 óráig egy zenekar a múzeumban. Az is tetszetős és logikus magyarázat lehet, hogy miért lenne hangos zene, ha úgyis minden televízióhoz csatlakozik egy fülhallgató. De nem, ez nem ugyanaz. A Lyukból hiányzik a zene. És ezt az egyet nem tudom a kiállításnak megbocsátani, ha meg akarjuk idézni a hely szellemét. (Én a szervezők helyében még részeg ordítozást, pohárcsörgést is tettem volna aláfestésként.) Ha ugyanis egy olyan kiállítást akartak volna a szervezők, amely csak „bemutatja” a helyet, nem lenne itt az a sok fura figura, a magángyűjteményekből származó relikviák, amik élővé, tapinthatóvá teszik az egykori gruftik jelenlétét. Még akkor is, ha a ruhákban kemény, kikapós punk lányok helyett hideg, merev próbababák vannak. Ha már a ruháknál tartunk egyébként, megemlítendő, hogy Király Tamás divattervező itt mutatta be azt a kollekcióját, amellyel néhány hónappal korábban Nyugat-Berlinben nemzetközi hírnevet szerzett. A tervezésben pedig nem elhanyagolható szerepe volt El Kazovszkijnak sem. Balogh Krisztina „Pilla” által hozott extravagáns ruhák is láthatók a tárlaton.

Fekete Lyuk – A pokol tornáca, Kiscelli Múzeum, 2019 - enteriőr, Fotó: Millok Tamás

Fekete Lyuk. A pokol tornáca - Enteriőr. ©Millok Tamás

A kiállítás egész területén kihelyezett tévékben feltűnően sok civil szerepel. Az itt dolgozók sem tűnnek holmi átlagembereknek, őket is beszippantotta és a képére formálta a Fekete Lyuk. Ápolónők és takarítók olvadtak bele a klub keringésébe. Több anekdota is kering a dolgozó személyzettel kapcsolatban.

Külön sarkot kapott a hely üzemeltetője, Nagy Gyula is, aki a kiállított eredményt már nem láthatta. Nélküle az egykori munkásfürdőből sose lett volna az, ami.

Urbán Tamás fotói önálló termet kaptak. A klubban készített életképei sok helyütt megjelentek, így halhatatlanná téve az alternatív élet arcait, a koncertek feledhetetlen pillanatait.

Önálló szekciót kapott továbbá a Vágtázó Halottkémek (VHK), a Lyuk házi zenekara. Erős benyomást tettek rám a festéssel díszített állati koponyák, amik egykor színpadi kellékekként is funkcionáltak. Jellemző, hogy a művészek úgy tették sajátjukká környezetüket, hogy mindent telirajzoltak. Olyan kiváló képzőművészek is alkottak itt, mint Dóka Attila „Jim” és Szilágyi Zoé punk festők. Zoé el is készítette a Lyuk graffitijének másolatát. Nem száz százalékos copyról van szó, Zoé kreatívan a képbe pingálta a hajdani klub csöveit is.

Fekete Lyuk – A pokol tornáca, Kiscelli Múzeum, 2019 - enteriőr, Fotó: Millok Tamás

Fekete Lyuk. A pokol tornáca - Enteriőr. ©Millok Tamás

Arra gondolok, vajon a Fekete Lyuk lázadó szellemű közönsége mit szólna a konzervatív "kastélyhoz", szívesen betérnének-e. Nem valószínű. De ez a kérdés nem is releváns. Múltidézés és értékmentés zajlik. A nyüzsgő bulihelyből múzeumi alapanyag lett, az izzadtra táncolt pólókból poros kiállítási tárgy. Mindez azt bizonyítja, a Lyukat „legalizálták”, komolyan veszik. Ám ezzel fel is került egy olyan polcra, amit nem lehet elérni. Csontváz lett az élő, lüktető szervezetből. A régiek számára a kiállítás felérhet egy temetéssel. Az újak pedig sajnálhatják, hogy nem lehettek ott. Vagy nem is sajnálják. Csak megnézik, mint a Kiscelli Múzeum másik termében a gépet, amivel ’48-ban a 12 pontot nyomtatták. Azzal, hogy dokumentálva lett és ki lett állítva a Lyuk, a múlt részévé vált.

Nem hiányoltam a kísérőszövegeket, ezekkel csínján bántak, ám gyanítom, nem lustaságból, hanem mert a tárgyak magukért beszélnek. Akihez pedig nem szólnak, az bontson ki egy sört és tegyen fel egy recsegő VHK-kazettát.

 

A Fekete Lyuk. A pokol tornáca - Underground Budapest '88-'94 című kiállítás 2019. június 23-ig tekinthető meg a Kiscelli Múzeumban (1037 Budapest, Kiscelli utca 108.)

Képek: A Kiscelli Múzeum hozzájárulásával

nyomtat

Szerzők

-- Gulisio Tímea --

Gulisio Tímea (1989-) Költő, író, újságíró. Tagja a Szépírók Társaságának, MAOE-nek, a JAK-nak, a FISZ-nek és a MÚOSZ-nak.


További írások a rovatból

Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához
art&design

Riport a Honey, have you ever heard of “zacskós-tej-tartó”? című kiállítás kurátoraival, Mayer Kittivel, Novák Piroskával és Viski Noémivel
art&design

Farkas Tiffany megnyitóbeszéde Ernszt András és Körei Sándor 'Longing for Gaia' című kiállításán

Más művészeti ágakról

Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
Beszámoló a tavaszi Margó második napjáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés