bezár
 

art&design

2019. 04. 21.
A sérülés variációi
Kontrolltól az elengedésig - Galériatúra a Budapest ArtWeek szervezésében, 2019. április 13.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Április 13-án a Budapest ArtWeek programsorozat keretein belül indult el a Kontrolltól az elengedésig címet viselő galériatúra a kulturális központként funkcionáló utca, a Bartók Béla út négy kis galériájában. A túra sorrendje az utca irányának megfelelően lineárisan haladt, de ez az ív korántsem volt ennyire egyértelmű a kontroll és az elengedés zaklatott és összetett folyamatait érzékelve.

A túra első állomása a Damage Control című kiállításnak helyet adó K.A.S. Galéria volt. A kiállítás a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója három tagjának emberi kapcsolatokra reflektáló munkáit mutatja be, szűkebben pedig az emberi interakciók meghibásodására, esetlenségére, sérüléseire fókuszál. Bíró Dávid ERR (2017) című sorozatában a társas érintkezés és az illemszabályok determináltságával foglalkozik: egy ilyen rendszer, főleg, ha emberi, „meghibásodásra” hajlamos. Bíró fotográfiáin a már meghibásodott rendszer zavarba ejtő, félresiklott szituációi szerepelnek. Hodosy Enikő Láthatatlan-te című (2016) sorozatában az emberi kapcsolatokból eredeztetett lelki sérülésekkel és ezek vizuális nyomaival foglalkozik. Antik szobrok fotóival keverednek a képek; a szobortesteken repedések, kosz. A sérülések szanálhatatlanok, szorongó víziók sejlenek fel. Riga Eszter Persona (2015) című sorozata pedig végzős egyetemi évében készült: az ezt körülvevő vívódások, félelmek, labilis lélekállapotok vizuális kivetülései e képek. Riga fotográfiáiban a lelki és a testi emlékezet határán mozgó emlékeket hív elő.

prae.hu

Kontrolltól az elengedésig - Galériatúra, 2019. április 13. K.A.S. Galéria Fotó: Darab Zsuzsa/Budapest ArtWeek

A Damage Control képi világának „sérülésekből” fakadó feszültsége után a Godot Galériában látható drMáriás-kiállítás iróniájának fesztelensége igazi fellélegzés volt. A 3T kultúrpolitikai terminusára rájátszó Tavasz-Tündér-Találkozó című tárlat első ránézésre kiugrik a négy kiállítás tematikájából. Keresem a kontrollt, keresem az elengedést. Azt, hogy vajon drMáriás hogyan helyezhető el ezen a síkon. Ahol Lenin jazz-trombitás a Burger Kingben, és Orbán Viktor a tavasztündér, ott elengedés van vagy kontroll? „Arcunkat az arcátlanságban is megőrizni” – olvasom a kiállítás-ismertető szövegében, és meg is jegyzem. Ez a megőrzés az önkontrollon talán túl van, de a beletörődéstől még messze. De úgy tűnik az irónia terápiás, és messze tart az elengedéstől.

Kontrolltól az elengedésig - Galériatúra, 2019. április 13. Godot Galéria, Fotó: Darab Zsuzsa/Budapest ArtWeek

A szocialista múlt hangulatát már drMáriás is megidézte, de igazán a Faur Zsófi Galériában tetőződik be, ahol a Budapest ArtWeek egyébként orosz tematikájához igazodva rendezett kiállítást a galéria.

Az első állomáshoz hasonlóan itt is három alkotó munkái kerülnek egymással kontextuális viszonyba a galéria Belkina, Dóka, Wakultschik – Portré és történetmesélés című kiállításán. Mindhárom sorozat a 21. század társadalmi jelenségeit artikulálja. Katerina Belkina Empty Spaces című fotósorozatának fő kérdése, hogy az ember, mint spirituális lény, hogyan tud magára találni a nagyváros nyüzsgésében. Dóka Béla Putin Fan Club című sorozatában személyes fotókon örökít meg Putyin-fanatikus fiatalokat saját intim környezetükben; a politikai fanatizmus és a nacionalizmus újabb társadalmi jelenségeit járja körül ezzel. Maxim Wakultschik optikai szoborportréiban formai játékok eszközeként használ idealizált női arcokat, amelyek mintha a kibertérben lebegnének az örökkévalóságig. A képek szorongató aktualitása miatt ismét elveszítjük a fonalat a kontroll és az elengedés útvesztőjében.

Kontrolltól az elengedésig - Galériatúra, 2019. április 13. Faur Zsófi Galéria, Fotó: Darab Zsuzsa/Budapest ArtWeek

A túra végállomása az Artphoto Galéria volt, ahol a „Kerekes-Barabás projekt” eredményéből született kiállítás. Barabás Lajos műgyűjtő ugyanis megvásárolta Kerekes Gábor fotóművész Mamiya C330-as analóg kameráját. Barabás Lajos e gesztusa részben a fotográfus emlékének szól, részben pedig Kerekes Gábor művészetének egyfajta továbbélését teszi lehetővé. Barabás a kamerát hónapokra átadja művészeknek, hogy használják, lényegüljenek át általa és Kerekes Gábor objektívjén keresztül alakítsanak ki fotográfiai nyelvet. A galériavezető, Bárdi Zsuzsanna szerint volt olyan, aki saját művészi identitását „Kerekes-identitásra” cserélve ellentmondásba került addigi alkotói munkásságával, és volt, aki saját művészetébe illeszthető keretek között maradt. A projekt eszmeisége egészen különleges, a közreműködő művészek felkérésével – Barta Zsolt Péter, Opitz Tomas, Tímár Péter, Robitz Anikó – a nagyformátumú szimbolikus tárgyon keresztül metafizikus párbeszéd jön létre a már halott és az élő alkotók között. Úgy látszik, öt év után sem engedjük el őt.

Kontrolltól az elengedésig - Galériatúra, 2019. április 13. Artphoto Galéria, Fotó: Darab Zsuzsa/Budapest ArtWeek

Ahogy jártuk a galériákat, folyamatosan azon agyaltam, hogy vajon ez az ív mégis hogy van, hogy hol váltja a kontrollt az elengedés, egyáltalán nincs-e fordítva, hol vannak az átmenetek, hol vannak a határok. A múzeumi tér jólnevelt csendjeiben ezek a határok nem rajzolódtak ki előttem, de a homályban láttam valamit, ami kiábrándult is volt, szomorú is volt, de főleg bizonytalan. Bizonytalan, mert nem kaptam válaszokat. De válaszok itt és most, úgy hiszem, nincsenek.

Fotók: Darab Zsuzsa/Budapest ArtWeek

 

A Damage Control - Az FFS tagjainak csoportos kiállítása május 4-ig tekinthető meg a K.A.S. (Kortárs Alkotók Stúdiója) Galériában (1114 Budapest, Bartók Béla út 9.). 
drMáriás Tavasz  Tündér  Találkozó című kiállítása május 4-ig tekinthető meg a Godot Galériában (1114 Budapest, Bartók Béla út 11.).
A Belkina, Dóka, Wakultschik  Portré és történetmesélés című kiállítás április 26-ig tekinthető meg a Faur Zsófi Galériában (1114 Budapest, Bartók Béla út 25.).
A Kerekes-Barabás projekt május 3-ig tekinthető meg az Artphoto Galériában (1111 Budapest, Bartók Béla út 30.).

nyomtat

Szerzők

-- Gáspár Sára --

1999-ben született Szegeden. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem designkultúra szakján végzett.


További írások a rovatból

art&design

Gwizdala Dáriusz: Epres Smoothie
Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában
Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról
art&design

az avantgárd lövészárkában

Más művészeti ágakról

Történeti gyökerek, előzmények és érdekességek
Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés