bezár
 

art&design

2020. 04. 12.
Színlelt archeológia
Daniel Arsham munkássága
Tartalom értékelése (3 vélemény alapján):
Színlelt archeológia Napjaink egyik legfontosabb alkotója: Daniel Arsham. Művei segítségével mindannyian kiszakadhatunk egy kicsit a mindennapokból, és korunkra, mint egy általunk feltárt régészeti múltra reflektálhatunk.

Daniel Arsham jelenleg a kortárs művészet egyik feltörekvő alkotója, már a világ számos pontján kiállította a munkáit, többek közt Moszkvában, Szöulban, New Yorkban és Amszterdamban is.

prae.hu

Daniel Arsham 1980-ban született az Ohiói Clevelandben. 12 éves korában az Andrew hurrikán majdnem teljesen megsemmisítette a házukat, ekkor látta azt, hogy „mi van a falak belsejében”. A házak biztonságot nyújtó tartószerkezete teljesen felbomlott a szeme láttára, ez az elemi élmény pedig óriási mértékben meghatározta későbbi munkásságát. Arsham később a New York-i Cooper Union-ban végezte el a művészeti képzést, első díját, a Gelman Trust Fellowship Award-ot az addigi tevékenységéért 2003-ban kapta. Munkái 2004 óta szerepelnek kiállításokon, utolsó önálló kiállítása az amszterdami MOCO múzeumban volt látható, 2020. január 18-ig, Connecting time címmel.

Calcified room a Moco kiállításán

Gunner Park, a highsnobiety.com újságírója, így mutatja be az alkotót, a róla szóló biográfiában: „Daniel Arsham a karrierjét a szobrászat, építészet és performansz közötti határok lebontására építette." [1]  Az artland.comoldalon pedig így írnak munkásságáról: 

„A művész ‘színlelt archeológia’-i szobrairól ismert, amelyek korunk ikonikus kulturális tárgyait ábrázolják ereklyékké alakítva, ezeket olyan geológiai anyagokból önti ki, mint a vulkanikus hamu, rózsakvarc, obszidián vagy a gleccser kőzet. Az alkotások erodált, megkövesedett megjelenésükkel ‘a 21. századi gondolkodás katalizátoraként hivatkoznak a vissza- és előre haladásra egyszerre’ ”.[2] 

Daniel Arsham így nyilatkozik művészetéről és annak céljáról: „Évek óta olyan alkotásokat készítek, amelyek megismétlik a jelenünket, de mintha valami jövőbeli régészeti lelőhelyen lennének feltárva. Ezek a tárgyak megtörik az időt, kibővítik és összeomlasztják azáltal, hogy a pillanaton kívülre helyeznek minket”.[3] Egy videóban elmondja, hogy miért hétköznapi tárgyakat választ alkotásaihoz: „A hétköznapi tárgyak anyagának átalakulása révén elmesélhető történet egy olyan mindenütt jelenlévő, globális nyelv, amely a legegyszerűbben jelenti a »most«-ot”.[4] Műveivel egyfajta időtlenség teremtése a célja: „hagyom a munkákat sodródni az időben, hogy ha embereket helyeznék rájuk, már az öltözködésükből, hajviseletükből vagy más ismertetőjegyből el lehessen őket helyezni az időben”. [5] Milou Dijkstal egy egyetemi dolgozatot szentelt Arsham életművének, meglátása szerint alkotásaival „a látogatói élményre fókuszál, kölcsönhatást teremt a rácsodálkozás pillanatában, amely lehetővé teszi az emberek számára, hogy kapcsolatba lépjenek az őket körülvevő környezettel. Az alkotások a váratlant mutatják be, azáltal, hogy átalakítják az ismerőst szokatlanná”.[6] Az előbb idézett írásokból már látszik, milyen sajátos és könnyen azonosítható stílust teremtett Arsham.  

eyeSpace előadás

Munkássága kezdetben sokrétű volt, nem korlátozódott a múzeumi közegben bemutatható alkotásokra. 2006-ban Arsham álmodta meg a Merce Cunningham, táncos és koreográfus eyeSpace című előadásához a díszletet, a jelmezeket és a világítást is, együttműködésük Cunningham haláláig tartott. 2007-ben aztán Hedi Slimane felkérése a Dior Los Angeles-i üzletének öltözőjét Arsham elképzelései szerint valósították meg. 2008-ban Alex Mustonen és Arsham megalapították a Snarkitecture nevű designgyakorlatot, melynek célja, hogy vizsgálja a diszciplínák közti határokat. Arsham alkotásaihoz hasonlóan a Snarkitecture alkotásai is a tapasztalat fontosságára összpontosítanak, elvárják, hogy az emberek az alkotások részeivé váljanak, miközben a hétköznapi anyagokat és struktúrákat értelmezik újra.  

#Tomorrowpast kiállítás Amszterdamban

Könnyen beazonosítható stílusát a 2010-es évek közepétől datálhatjuk, ekkor jelentek meg legkarakteresebb alkotásai, melyekhez az inspirációforrást egy természeti katasztrófa nyújtotta. Az alkotó korunk tünékenységét kívánja feldolgozni, az elkészült alkotásokból mégis egyfajta megmásíthatatlanság nyugalma sugárzik, mintha a jelen megszűnne, mi pedig múlt és jövő közt lebegnénk súlytalanul. Arsham egy olyan univerzális nyelvet tud alkotni, amely mintha a múlton szólna át hozzánk mindannyiunk által ma ismert formák, tárgyak révén. Mindig is foglalkoztatta az időmúlása, műveivel már a kezdetektől ezt fejezte ki. Korai munkáiban, a 2010-es években ezt a mozgás érzékeltetésével próbálta elérni, kiállításain ekkor felismerhetetlen emberi alakokat láthattunk, akik mintha egy időutazáson vennének éppen részt. 2013-tól talált arra a formanyelvre, amely nagy sikert hozott számára, ugyanis ebben az évben mutatta be egy amszterdami galéria először a „színlelt archeológiai” műveiből egy önálló tárlatot. Azóta is az ilyen művek létrehozása állnak alkotótevékenységének fókuszában, ezeket lehetett látni a MOCO múzeumban is.

Daniel Arsham igazán egyedülálló stílust képvisel, holott a művész még csak pályája elején jár, ezért érdemes nyomon követni alkotásait és kiállításait a közeljövőben.  

Források:

artland.comStatic Mythologies (utolsó megtekintés dátuma: 2019. 12.12.)

Daniel Arsham | A Series By The Hour Glass (utolsó megtekintés dátuma: 2019. 12.12.)

Destroyed Future (utolsó megtekintés dátuma: 2019. 12.12.)

Dijkstal, Milou: Daniel Arsham’s world of ARTefacts, 2014, (utolsó megtekintés dátuma: 2019. 12.12.)

Park, Gunner: Daniel Arsham Became One of Today’s Most Important Artists by Showing Our Destroyed Future

Time-lapse 'Calcified Room - Daniel Arsham' Moco Museum (utolsó megtekintés dátuma: 2019. 12.12.)

Képek forrása: danielarsham.com


[1] Park, Gunner: Daniel Arsham Became One of Today’s Most Important Artists by Showing Our Destroyed Future (utolsó megtekintés dátuma: 2019. 12.12.)

[2] artland.comStatic Mythologies (utolsó megtekintés dátuma: 2019. 12.12.)

[3] Park, Gunner: Daniel Arsham Became One of Today’s Most Important Artists by Showing Our Destroyed Future (utolsó megtekintés dátuma: 2019. 12.12.)

[4] Daniel Arsham | A Series By The Hour Glass https://www.youtube.com/watch?v=RE6WjQDVKtA (utolsó megtekintés dátuma: 2019. 12.12.)

[5] Time-lapse 'Calcified Room - Daniel Arsham' Moco Museum (utolsó megtekintés dátuma: 2019. 12.12.)

[6] Dijkstal, Milou: Daniel Arsham’s world of ARTefacts, 2014, (utolsó megtekintés dátuma: 2019. 12.12.)

nyomtat

Szerzők

-- Edvy Athina --

Jelenleg esztétika és vallástudomány szakos hallgató az ELTE Bölcsészettudományi karán.


További írások a rovatból

A Knoll Galéria Ég és Föld fényei - Festészet 1990 körül egy magángyűjteményben című kiállításáról
Az A.P. Art Galéria Echoes című tárlatáról
art&design

Mihai Barabancea: Cyborg Dolphin Tears kiállítás és könyvbemutató

Más művészeti ágakról

Danczi Csaba László emlékére
Ki marad, ha Shady eltűnik?
Avagy mit ihletett Kafka férge, Cortázar axolotlja és Langelaan legye
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés