bezár
 

színház

2021. 03. 03.
Rend a rendetlenségben
Ad absurdum – a TRIP Webszínház-előadásáról
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Rend a rendetlenségben Rendetlenség, töredezettség, helyüket elhagyó, nyugtalanító jazzt fúvó zenekartagok, egy káoszon uralkodni képtelen konferanszié. Kétdimenziós, vetített, animált montázsok, háromdimenziós bábosok és papírmasé figurák. Ez lenne Danyil Harmsznak, a huszadik század abszurd orosz írójának Komán Attila által találóan adaptált világa. Az Ad absurdum a polgárpukkasztás maga.

Tartalmilag és formailag egységes, energikus előadás társult az élő streamhez a csatlakozni tudó néző szeme elé. A színlap elmondása alapján Harmsz több prózai művéből állították össze a konferanszié Börcsök Olivér megnyerő színészi alakításában, érthetően elmondott szöveget. Zsakettes, csokornyakkendős alakja végig üdítően hatott, mint kommentátor kívülről követte az eseményeket, ugyanakkor mint Harmsz megszemélyesítője jócskán involválódott is az eseményekbe. A hangzásban és látványban kibontakozó diszharmónia Harmsz szövegvilágának átlényegítése. A történet nélküli, látszólag céltalanul elvont gondolatok mégis csak indultak valahonnan, és tartottak valami felé. Ahogy elbeszéléséből kiderült, egy körülhatárolhatatlan verseny résztvevői sorakoztak fel a porondon élőben vagy vetítve, bábként vagy fogalomként. Az élet és a halál, a lét értelmének kérdéseit járta körbe az előadás. Ezt a világlátást a pesszimizmus hatja át, a verseny résztvevői a kilátástalan lét első helyéért küzdenek. A győztes pozíciót a szerző/elbeszélő én/konferanszié magának vindikálja. Az elvont elbeszélés emlékeztet Karinthy Frigyes A tanulság című írására, amely a visszafelé lepörgetett életről szól, kísértetiesen hasonló történettel kezdődött.

Szkéné színház

A töredezett elbeszélést elidegenítő effektusokkal, megakasztásokkal tárták elénk. Dobáltak karácsonyfát és krumplit. A zabolázatlan, nyugtalanító zene és a csúfságot, aránytalanságot közvetítő tárgyak (nagy fejű, torzított férfi báb, óriásira nőtt méhek), magzatképek vetített kúszással a falon mind ennek a furcsa, torzított világlátásnak jelölői voltak.

Szintén a színlap ad arról információt, hogy egy a szakmájukat még tanuló, illetve azt éppen elkezdő generáció fiataljainak együttműködéséről is szólt ez az este. A Képzőművészeti Egyetem látványtervező- és intermedia szakos hallgatói biztosították a papírkivágásos animációt, az SzFE volt és jelenlegi hallgatói adták a csúf esztétikáját hozó bábokat és a színészetet. Az előadás műhelymunka jellege érződött, és az, hogy az abszurd irodalom és világlátás lényegi elemeit, megközelítését szerették volna bemutatni. A különböző iskolák látásmódjai sokféleséget jelentettek. Harmsz világának ez éppen jellegzetessége, a kellemes és hasznos jól találkoztak.

Az első látásra a határok átlépését demonstrálni látszó előadás valójában koherens, stílus- és formakövető, arányokat és kereteket tartó egy órává kerekedett, amely az irodalmi adaptáció szempontjából az abszurd irodalom világlátásának esszenciáját adta vissza, ezért ismeretterjesztésként is felfogható.

 

Komán Attila: Ad abszurdum
Danyiil Harmsz szövegei felhasználásával
Rendező: Gardenő Klaudia
Zene: Mingus, Mingus, Mingus zenekar
Narrátor: Börcsök Olivér
Dramaturg: Komán Attila
Látványtervezők és előadók:
Auer Alexandra, Csoma Gabriella, Csiszér Csilla Viola, Fülöpp Réka Mária, Erős Hanna, Herreria Acero Joselin (Erasmus hallgató), Juhos-Kiss Csenge, Kerékgyártó Dorottya, Király Betti, Néder Janka, Ocskó-Kü Kata, Oláh József, Piotrowska Marta (Erasmus hallgató), Séfer Evelin, Szakács Vivien, Viszolajszky Kira Alexandra, Velki Eszter, Zatykó Borbála, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Látványtervező Tanszék és Intermédia Tanszék hallgatói.
Koreográfia: Sir Teofilter
Közreműködő: Bartos Ági
Animációs vendéghallgató: Maller Emese
Produkciós asszisztens: Simonyi Balázs
Oktatók: Kiss Gabriella, Lenkefi Dalma Réka, Lenkefi Zoltán, Pajor Patrícia, Sánta Balázs, Zeke Edit

Trip Webszínház
2021. február 15.
Streamelt előadás
A kép forrása a Trip Webszínház facebook-oldala.

nyomtat

Szerzők

-- Varga Kinga --

Varga Kinga az ELTE-BTK Irodalomtudományi Doktori Iskolájának doktorjelöltje. Témája az Édes Anna színpadi feldolgozásának összehasonlító vizsgálata. Színház, film és irodalom határterületei vonzzák. Az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet művészeti szakírója.


További írások a rovatból

A VII. Roma Hősök Nemzetközi Színházi Fesztivál nyitóelőadásáról
A Hullámtörés című dráma a Radnóti Színházban
Történeti gyökerek, előzmények és érdekességek

Más művészeti ágakról

Blended Intensive Programme Pozsonyban
Händel Jephtha című oratóriuma az Il Pomo d'Oro előadásában
Szubjektív esszé egy koreai költészeti könyvbemutatóról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés