bezár
 

film

2021. 05. 18.
A bizarr felsőfoka
Ryan White: A kivégzőosztag
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A némileg félrevezetően A kivégzőosztag címre keresztelt dokumentumfilm egy ijesztően bizarr politikai merénylet részleteit mutatja be kitartó oknyomozással. A rendező Ryan White ismert dokumentumfilmes, The Keepers címmel készített sorozatot a Netflixnek, az HBO-n debütált The Case Against 8 pedig kifejezetten nagy kritikai és közönségsikert ért el az Államokban. A politikai témákban egyébként is otthonosan mozgó White ezúttal tovább emelt a téten.

Az eredeti angol címben nem a kivégzőosztag szó szerepel, hanem a bérgyilkosok, s noha mindkét kifejezés szándékoltan bizarr feszültségben áll a történtekkel, utóbbi mégis pontosabb képzeteket kelt arról, ami történt. Ne gondoljunk szervezett katonai akcióra, sem politikai elítéltekre, sokkal inkább a hatalmi harcokra jellemző magányos, ám kegyetlen leszámolásra és titkosszolgálati módszerekre.

prae.hu

Történt ugyanis, hogy 2017-ben Kuala Lumpurban, a nappali forgalom kellős közepén, precízen végrehajtott akcióval és elképesztő gyorsasággal, mindössze egyetlen óra leforgása alatt kivégezték Kim Dzsongnamot, az Észak-Koreát vezető diktátor, Kim Dzsongun féltestvérét. Mindezt egy nemzetközi repülőtéren, a biztonsági szolgálat és a mindent látó kamerák előtt, fényes nappal. Miért és hogyan? – merül fel azonmód a kérdés. A válasz pedig elképesztőbb, mintsem gondolnánk: a bolygó leghalálosabb, VX idegmérgét két olyan fiatal nő dörzsölte a célszemély szemébe, akik az égvilágon semmit sem tudtak a merényletről. A két, egymástól teljesen független nő úgy tudta, hogy egy internetes átverés show-hoz forgatnak jeleneteket a reptéren. Anélkül, hogy tudatában lettek volna tettüknek,  brutális kegyetlenséggel meggyilkoltak egy a nemzetközi politikában kiemelten fontosnak számító személyt.

A kivégzőosztag

A nagyrészt lineáris időrendi felépítésű, narratív trükköktől és csavaroktól mentes dokumentumfilm, minthogy már a leírásában egyértelműen kipakolja a történet minden fontos részletét az érdeklődő elé, a legkevésbé sem árul zsákbamacskát. Nincs is rá szüksége, minthogy a valós események láncolata annyira torokszorítóan ijesztő és hajmeresztően bizarr, hogy önmagában, mindenféle furfangos elbeszélői rásegítés nélkül gördülékenyen működik és zsigerileg hat.

Magát a merényletet látjuk először – legalábbis amennyi a biztonsági kamerák felvételein keresztül látható belőle –, gondos értelmező narrációval, amely egyrészt egy az esetről elsőként mélyebben beszámoló maláj bloggertől, másrészt a későbbi tárgyalások védőügyvédeitől származik. Ezzel a felütéssel határozottan meg is adja a rendező a film alaphangulatát: végignézünk két fiatal nőt, amint nemtörődöm hidegvérrel meggyilkolnak valakit. Innen kell a filmnek – és a letartóztatás után a védelemnek – bebizonyítania, hogy a merénylők maguk is áldozatok.

A kivégzőosztag

White és a stábja csak minimális időt tölt el Indonézia vidéki tájain és Hanoiban, ahonnan a szerencsétlen sorsú nők származnak, hogy valamifajta hátteret adjon filmje két főszereplőjének. Ennél sokkal több időt töltünk a tárgyalások előkészítésével és a nyomozással, amely rávilágít ezeknek a fiatal nőknek a közösségi média fűtötte, öntetszelgésből fakadó, végtelen naivitására, valamint a titkosszolgálatok ördögi mestertervére. Sok száz órányi videofelvételt, hanganyagot és szöveges üzenetet dolgoznak fel és rendszereznek a film készítői a védőügyvédekkel karöltve, középpontba állítva az Antonioni A nagyításából is jól ismert kérdést: mit látunk a képen, és amit látni vélünk, az vajon a valóság-e? Hihetetlenül profin kiképzett ügynökökkel, vagy átejtett, tudatlan áldozatokkal állunk szemben, akik az akasztásra várnak?

A kivégzőosztag

A képi világról és az alkotói stílusról A kivégzőosztag esetében alighanem teljesen felesleges beszélni. A központi események a reptéri biztonsági kamerák csaknem felismerhetetlenségig nagyított képein láthatók, a szereplőkről  döntő részt csupán egy-egy állóképet kapunk, amelyet csak ritkán szakít meg néhány, a közösségi médiában közzétett, mobiltelefonok kamerájával felvett, pár másodperces amatőr videó. A tárgyalás is zárt ajtók mögött zajlott, csupán érzékletesnek szánt grafikák szolgáltatnak némi vizuális ingert a helyszínen felvett hangsáv mellé. Különösebb filmkészítési truvájoknak nem lehetünk tanúi, itt minden alárendelődik a primer történetmesélésnek.

A kivégzőosztag

A nyomozás folyamata mellett legalább ennyire fontosak a film során időről időre hozzátett politikai kommentárok, elsősorban a Washington Post Észak-Korea szakértőjének tolmácsolásában, amely a film végére kitágítja a megdöbbentő esemény értelmezésének horizontját, egyszersmind elmélyíti a rettenetet, ahogyan a nemzetközi hatalmi kapcsolatok jól átgondolt, aprólékosan kidolgozott rendszerén belül elhelyezi a Kim Dzsongnam ellen elkövetett elképesztő merénylet történetét.

A kivégzőosztag, színes, feliratos dokumentumfilm, 104 perc, 2020. Rendező: Ryan White. Operatőr: John Benam. Vágó: Helen Kearns. Zene: Blake Neely. Executive producer: Doug Bock Clark, Dan Coganó, Geralyn White, Dreyfous Blaine Vess, Esther Vess. Producer: Jessica Hargrave, Ryan White. Társproducer: Kristin Weiland, Grace Oathout. Korhatár besorolás: Tizenkét éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott! Bemutató: 2021 márciusa. Forgalmazza a magyarhangya.

Képek, videó: magyarhangya

 

nyomtat

Szerzők

-- Dombai Dóra --

Dombai Dóra az ELTE BTK magyar nyelv és irodalom, valamint filmtudomány és esztétika szakán végzett. Rendszeresen publikál filmkritikákat, elemzéseket és társadalmi témájú esszéket. Érdeklődési területe a kortárs magyar filmművészet, a feminista kritika és a környezetesztétika.


További írások a rovatból

Park Chan-wook: Nincs más választás
Az Amerika alulnézetből és a Szilánkok a 22. Verzió Filmfesztiválon
Luca Guadagnino: Vadászat után

Más művészeti ágakról

Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 50. számáról
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés