bezár
 

zene

2022. 01. 28.
A félreértett remekmű: a Tranquility Base Hotel & Casino
Kritikai értelmezés
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A félreértett remekmű: a Tranquility Base Hotel & Casino A Tranquility Base Hotel & Casino az Arctic Monkeys angol rockegyüttes hatodik stúdióalbuma, amelyet 2018. május 11-én adott ki a Domino Recording Company. Alex Turner, a zenekar frontembere írta 2016-ban a Steinway Vertegrand zongorájára los angeles-i otthonában.

A Tranquility Base A Hotel & Casino az Egyesült Királyságban az első helyen debütált a UK Albums Charts-on 86 000 kombinált eladással (fizikai hanghordozók, streaming, letöltés).

prae.hu

Az Arctic Monkeys hatodik lemeze azonban igencsak megosztotta a közönséget világszerte, amikor az egykori blues-os hatásokat használó alternatív/indie zenekar előállt egy utópisztikus lounge-jazz albummal. Az éles váltás nem aratott nagy sikert a rajongók átfogó részénél, a 32 éves frontember, Alex Turner számára azonban kiemelkedő művészi fejlődés könyvelhető el a lemez kapcsán.

A Los Angelesben született album abból a szempontból is érdekes, hogy Alex Turner zongorán írta meg a dalok első változatát, bár a korábbi albumok gitár alappal készültek. Turner projektjei közül sem az Arctic Monkeys, sem a The Last Shadow Puppets zenei stílusához nem hasonlítható a Tranquility Base Hotel & Casino album, nem véletlenül merült fel, hogy ez Turner első szólóalbuma is lehetne. Az együttes a csíkos pólós angol alternatív zenétől eljutott a bőrdzsekis bluesos indie-n keresztül a fehér öltönyös lounge-ig.

Az ezt megelőző AM album Queens of the stone age-től kölcsönzött nehéz riffjeiből nem sok maradt meg, ellenben a falzettek használata itt is bevált. A korábbi szellemes slágerek megszólalásából egy önreflektív, társalkodó hang jelent meg az énekben. Ez a legdifferenciáltabb része a lemeznek, az instrumentális rész a maga kiüresedettségével és minimalizmusával mindvégig a vokált szolgálja ki lassú tempóban, nincs többé szó az erőteljesen rohanó, ritmusosan lüktető riffek és vokálok előrenyomulásáról. A lemez dalai egységben értékelhetőek igazán: több irányból is képet kapunk a Turner által kidolgozott retró-futurisztikus kolóniáról.

forrás: undertheradarmag.com

A holdbéli elidegenedés lezárásaként Turner stúdiófeldolgozásait az otthon felvett nyers, különc énekdemókkal illesztette össze. Átfogó témája a lemeznek egy utópisztikus jövőkép, amely során Turner saját kolóniát alapít a Holdon, ehhez kapcsolódó színlelt életrajziságot és hiperrealista szatírát vonultat fel. Ezek a lemez érzésvilágát meghatározó témát szolgálják: a menekülést a Földről a csillagközi rendszerbe. Különös feledékenység, delíriumos állapot, ködös egománia a jellemző a zene narrátorára, amely szinte posztmodern szintre emeli a dalok egyes részeit: „Bear with me man, I lost my train of thoughts”; „So who you gonna call? / The Martini police...”.

Már az album címében található „Tranquility Base” is egy utalás az Apollo 11 holdraszállására, hiszen ezzel a névvel jelölték azt a helyet, ahol az ember először rátette a lábát a Hold felszínére, ugyanakkor szintén 11 dalt is tartalmaz maga az album. Ezzel a címadással jelezve, Turner az általa megkomponált imaginárius valóságban úgyszintén meghódítja a Holdat.

A „Jesus in the day spa” és a „just in time for my weekly chat with God on videocall” sorok mutatják, hogy a hitbéli témák is alávetettnek a technikai fejlődésnek,  és viszonylagossá válnak a 21. század embere számára. Ez a végső elidegenedés sarokköve, magában foglalva a tényt: minden, ami szent volt és értékes a múltban, elveszett.

„I just wanted to be one of The Strokes” sor Turner közismert rajongását idézi az adott együttesért, a The Strokesért, azonban a múlt idő itt is jelzi: valami megváltozott, az idő leteltével, és a rengeteg csalódástól az egyetlen menekülés a Hold és a csillagközi rendszer utópisztikus világa.

A Star Treatmentből ismert: „But golden boys in bad shape” sor utal Leonard Cohen – Dress Rehearsal Rag című számára: „Where are you, Golden Boy / Where's your famous golden touch?”, amellyel parafrazálja Cohen szövegét. Turner néhány könyvet is megidéz a dalokban, így David Foster Wallace Végtelen tréfája, Neil Postman Amusing Ourselves to Death könyvek elméleti alapanyagként szolgálhattak.

Az Orwell 1984-e és Huxley Szép új világa szintén referenciapontok az album kapcsán, előbbi meg is említődik a Star Treatmentben: „1984, 2019”. Utóbbi évszám az eredeti Szárnyas fejvadász dátumára utal, a film ugyanis 2019-ben játszódik Los Angelesben. Postman szerint Orwell azt mondja: amit utálunk, az pusztulást hoz ránk, míg Huxley szerint, amit szeretünk, az hoz ránk pusztulást. Turner szerint a globális média uralta világban az ember elveszti az autentikus érzelmekhez és tapasztalásokhoz vezető utat („love came in a bottle with a twist-off cap”), ezzel az emberi érzékelés válságba kerül.

Russel Hoban – Her name was Lola című regényére is történik utalás az American sports című dal szövegében: „And I never thought, not in a million years/ That I meet so many Lolas”. A Lola név többesszámú használata egy jelenségre utal, amit viszont nem fejt ki a továbbiakban.

A didaktikusság helyett Turner befűzte ezeket a rejtett utalásokat a szövegeibe. A lemez darabjai egy mozdulatlan világ statikus nyugalmát fejezik ki, annak egyes részeit megmutatva: végig otthonérzetet közvetít. A Hotel-Casino mint központi téma azonban csak álca, valójában emögött is üresség és neonfények vannak. A Star Treatment című dalban egyesek szerint a vizuális média beszippantásának tárgytalan nyugalma mutatkozik meg, azonban ezt sem hangszerek játéka, sem a szöveg nem támasztja alá, a dal maga sokkal inkább önvallomás, mely saját magában újra meg újra elveszíti a hitet. A menthetetlen világból az egyetlen menedék: a csillagok nyugalma.

forrás: pitchfork.com

A Four out of five-ban megjelenő „information-action ratio” Postmantől eredeztethető (a gyors információáramlás nemzetközi betekintést nyújt az embernek a más kultúrákba, ami negatív hatással bír a társadalmakra, a határok elmosódása által). Az „information-action ratio” Turnernél egy tetőtéri taqueria neve a Holdon: „The information-action ratio is the place to go / Four stars out of five”. Disszonáns poétikája a disszonáns valóságra reflektál, szövegeinek legfeltűnőbb vonása a dekoncentráltság (nem bízunk többé az elbeszélőben, ahogy a felettünk levő hatalomban sem), megidézi a fiktív és realisztikus, illetve imaginárius valóságot, a 21. század társadalmában tévelygő ember szédülését követi le. A Four out of five-ban nem a filozofikus és globális társadalmat érintő kérdésekkel foglalkozik, inkább elfelejtkezve ezekről a problémákról, meghív bennünket egy holdbéli utazásra: „Take it easy for a little while / Come and stay with us / It's such an easy flight / Cute new places keep on popping up”.

Turner túljátszott pózai karrierje során már korábban elsajátítódtak, elég csak megnéznünk néhány koncertfelvételt a Miles Kane-nel közösen alapított The Last Shadow Puppets együttes koncertjeiből, bár az Arctic Monkeys koncertjei között is találunk jó párat, amelyen az énekes giccses pózait és beállásait tanulmányozhatjuk. A dalok egymásbafolyása a világ kereteinek elmosódását szemlélteti. A Science fictionben említést tesz „not-too-distant future colony”-ra, ami a Four out of five-ban is megemlítődik témaként.

A szöveghez tartozó bravúrosan változatos ének számára a szöveg csak alapanyag, nem a szöveg jelentése kerül középpontba, hanem éppen az, hogy hogyan adják elő a mondanivalót, illetve a szöveg jelentésének figyelmen kívül hagyása is kiemelődik ezáltal.

Az Ultracheese-ben végleg búcsúzik a barátságtól is, ami számára hasonlóan meghamisítódott és elveszett. Megemlékezik a régi időkről, majd a zongora kíséret végeztével az este éjszakába fordul át, amikor is egy vallomással zárják a dalt, és az egész albumot: „Oh, the dawn won't stop weighing a tonne / I've done some things that I shouldn't have done / But I haven't stopped loving you once”.

forrás: diymag.com

Fekvőkép az oldalra: theguardian.com
Négyzetes kép a leadben: amazon.ca
Facebookos kép forrása: variancemagazine.com

nyomtat

Szerzők

-- Andrejkovics Marcell --


További írások a rovatból

Zeneszerzés az érzékek és a technológia határán
Taylor Swift új albuma fényes, de mélység nélküli popparádé
Az Új Anya pécsi lemezbemutató búcsúkoncertje
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán

Más művészeti ágakról

Műhelykonferencia a Pesti Vigadóban
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap
Park Chan-wook: Nincs más választás


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés