bezár
 

gyerek

2022. 01. 18.
Lépesméz, zseléprint és papírszív
Trogmayer Éva és Egervölgyi Lilla Medvemese című első kötetéről
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
A Medvemeséről az volt a legelső benyomásom, hogy igazi, békebeli mesekönyv. Mintha csak a saját gyerekkorom könyvespolcáról került volna elő. A borítója kopott-barnás, mintha por lepte volna be, az illusztrációk is kissé karcosak, foltosak, mint a fotók, melyek super 8-as kamerával készültek. Ám már az első mese címe is árulkodó: „Amikor a világ bezárt”. A képekről pedig kiderül, hogy a legmodernebb eljárási technikával készültek.

A karanténnál az utóbbi két évben aligha akadt szélsőségesebb helyzet a világban, mára azonban a mindennapjaink részévé vált. A DAS (Digitanart Studio) gondozásában megjelent Medvemese is ezzel a természetességgel reflektál a jelenre, ugyanis egyetlen konkrétum sem utal a vírushelyzetre. A világ bezárása is váratlan mesei fordulatként bukkan fel Medve úr és kicsinye, Kis Bocs életében, ami a megszokott teendők és rítusok szerint telik. Mindig ugyanabban az időpontban, hajnali hatkor kelnek, apa hozzálát a Mézes Vándor szálloda irányításához, fia pedig egész nap játszótérként használja az intézményt, vagy a nyuszi szakácsnőnek segít a főzésben. Este pedig egymás ölelésében szenderednek el. A Maci univerzum kerek és tökéletes.

Persze, ha jobban belegondolunk, az anyahiány sem mindennapi helyzet: apa és fiú ugyanis kettesben élnek. Hozzászoktak, hogy csakis egymásra számíthatnak. „Hiszek benne, hogy nem a nemeken múlik, milyen szülő válik belőlünk és, hogy az apáknak igenis helye van a mesékben” - írja a szerzőnő Papírszív nevű közösségi oldalukon. Amikor „egy madárcsicsergős hajnalon” a feje tetejére áll a világ, és minden megváltozik, nem kérdés, hogy egymás hajánál, illetve szőrénél fogva kell kihúzniuk a másikat a bajból. Tudniillik egyik napról a másikra eltűnnek a szállóvendégek, a világ bezár, és a főhősök az éjszakai portás leveléből értesülnek arról, hogy jobban teszik, ha otthon maradnak. Kis Bocs legnagyobb rémületére, Medve papa életében először sírva fakad és kiabál. Amolyan hétköznapi neurológia lesz rajta úrrá, mint szinte mindenkin, amikor kitört a világjárvány. Nem tud leállni a munkával, mondva csinált feladatokat végez, egészen a karantén ötödik napjáig.

Az, hogy egy leleményes ötlettel Kis Bocs rángatja ki édesapját a melankóliából, beláthatatlan magasságba emeli a gyerekek erejét. A Medvemese abszolút tisztelgés a legkisebbek előtt, akikből ugyanúgy lehet szüleik szuperhős megmentője és lelki társa, mint fordítva. Ahogy általában lenni szokott. Mint a kötet második meséjében, A nagy utazásban, ahol kiderül, megkapja-e Medve úr az Arany Szívvel Egymásért-díjat. Ebben a fejezetben Kis Bocs tanulhatja meg papájától, hogy nem csak az lehet győztes, aki átveszi a serleget. Ráadásul egy tündéri barátot is talál Puszedli, a panda kislány személyében.

Az elsőkötetes újságíró, szerkesztő, Trogmayer Éva legnagyobb érdeme az, hogy rendkívül precízen elegyíti a jelenre reflektáló részleteket a népmesei elemekkel. Többször is említésre kerül az Óperencia, az Üveghegy, van Mesebeli Szállodák Szövetsége, Griff és Társai légitársaság. De szerepel hetedik szint, hetedik emelet, illetve próbatételből is éppen három akad. A medvefigurák szeretetre méltóak, ugyanakkor árnyoldaluk, Medve úr depressziója, Kis Bocs irigysége, vagy Puszedli rátartisága is bemutatásra kerül. Nem direkten, nem didaktikus módon ábrázolja a kiútkeresést, az elfogadást és az empátiát, az óvodás korosztály mégis megértheti a meséből ezeket a lélektani jelenségeket. Karanténmeseként is emlegetik egyes értékelések, de csupán emiatt nem lenne érdekes. A békebeli, édes miliő az, ami modernsége ellenére is végighúzódik a történeten, és amitől vágyni lehet ebbe a macivilágba.

Egervölgyi Lilla illusztrációiban ugyanez a kettősség lelhető fel: új és régi kevercse. Új, mert teljesen egyedi, mai technikával készült, hatása mégis antikolt, mintha múltbéli, megkopott könyvekből bukkant volna elő. „Főztem magamnak egy méretes gumicukor táblát, ami valóban édes és ehető (glicerines zselatinpor). Viszont akril festékkel és néhány tetszőleges kiegészítővel: növények, fonalak, textildarabok, szuper dolgokat lehet vele létrehozni” - meséli az alkotónő a zseléprintekről, a Papírszív oldalon. A kötet belső borítói szintén egy letűnt divatú, retró tapétát mintáznak. A különböző kollázstechnikákkal készült alkotások egészen különleges látványvilágot teremtenek, speciális liminalitást régi és új között. Mintha Bódy Gábor filmjeinek gyerekváltozatát képviselnék. Személyes kedvencem, az első mese végén lévő hatalmas ablak hullócsillaggal, amiben az olvasónak háttal gyönyörködik apa és fia, összeölelkezve, egymásba kapaszkodva.

Az óriási gyerekkönyvdömping egyik legnagyobb előnye, hogy olyan alkotók is bemutatkozhatnak, akik az aktuális trendek hullámain nem kerülnének be a mainstreambe. Márpedig nagy szükség van lélekerősítő mesékre. Menekülési útvonalakra olyan viszontagságos időkben, amikor egyszer csak bezár a világ, és minden külső segítség megszűnik. Megoldásokra, amiket nemcsak mi, szülők találhatunk, hanem a legkisebbjeink is.

Képek: Papírszív - Egervölgyi Lilla és Trogmayer Éva szerzői oldala

nyomtat

Szerzők

-- Márkus Judit --


További írások a rovatból

Képtelen képrablás - Mesék a múzeumból, Pagony, 2022
Interjú Kiss Ágnes bábművésszel, a szegedi Kövér Béla Bábszínház igazgatójával
Turi Lilla Amire emlékszem című könyvéről

Más művészeti ágakról

Bemutatták a Nem lövöm fejbe magam antológiát a PesText fesztiválon
Vonnák Diána: Látlak, Jelenkor, Budapest, 2021.
irodalom

Vlagyimir Georgijevics Szorokin és M. Nagy Miklós beszélgetése a PesText Fesztiválon
Deres Kornélia Besúgó Rómeó, meglékelt Yorick című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés