bezár
 

gyerek

2022. 02. 21.
Átírni otthonossá
Esterházy Miklós: Az Öreghegy meséi. Magvető Kiadó, 2021
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Átírni otthonossá Tavaly jelent meg a Magvető Kiadónál Az Öreghegy meséi, Esterházy Miklós első kötete. A könyv kemény, zöld táblája, négyzetes alakja, az arany betűkkel írt cím régebbi mesekönyvek hangulatát idézi, belül viszont a szerző által készített fekete-fehér grafikák, a tördelés a modern, a kortárs felé mutat.

Ez a kettősség, a hagyományos mesei helyzetek és a váratlan, meglepő, néhol abszurdba hajló fordulatok ötvözete jellemzi a könyv szövegét is – elvarázsolt kalandok a tó körül, illegális gumikacsa-szoborral. Az elbeszélő intim, baráti hangnemben meséli epizód-szerű történeteit az olvasónak az Öreghegy életéről. A mesék során találkozunk többek között vasúti csigákkal, Olívával, a messziről érkező olajfával, Péterrel, a hárssal, a Nagy Diófával, Ernő teknőssel, a Kapitánnyal, Opheliával, Maurice-szal, és az Öreghegy és Királylak még legalább ennyi más lakójával. Azaz megismerkedünk minden és mindenki hétköznapjaival, titkaival, eredetével, ami és aki a kertben, a szomszédságban, a tóban és a faluban körülöttünk, velünk él.

prae.hu

Már a szereplők és a helyszínek felsorolásából is látszik a természetközeliség hangsúlyossága, a gyermeki figyelem működésmódját utánzó elbeszélői stratégia, ami a részletek és a saját világba helyezés felől tekint a természetre, elsősorban a kert biztonságos, megszelídített világszegletére. Mint ilyen, a kötetben a kert egyszerre védelmező és védelmet igénylő hely, a körülöttünk lévő világ toposza. A történetek önálló egészként is olvashatók, az Öreghegy, az olvasás közben kialakuló belső táj az a kötetszervező erő, amin keresztül összekapcsolódnak egymással.  

Öreghegy2

A tegező, közvetlen megszólítási mód gördülékenyen teremti meg a körbevezetés és a történetmesélés kettős szituációját, olvasóként a szívesen látott vendég pozíciójába helyez minket. A mesélői hang ugyan néha elbizonytalanodik, olvasáskor kizökkent a hagyományos és a modern közötti egy-egy kevésbé eldolgozott váltás, a kötetben előre haladva viszont egyre izgalmasabb, kreatív nyelvvel, egyre egyénibb hanggal találkozunk. Ugyanez igaz a hangulatteremtésre, amit a lírai hangú, Bálint Ágnes Labdarózsáját idéző kötet a középpontba állít: Esterházy mintha keresné az irányokat, de végül egyik mellett sem tudna elköteleződni igazán. Így válhat például a munkaidőben fáradtságtól elalvó Fűnyíró Józsiról szóló fejezetben a mesélő perspektívája kissé felülnézetivé, holott érezhető szándék szerint humoros, abszurdba átbillenő történetet mond el. Kérdés marad emellett, hogy a megmagyarázatlan idegen (szaknyelvi vagy éppen olasz, portugál) szavak, mondatok, a feloldatlan feszültségek, a kibontatlan titkok vajon elakasztják vagy inkább segítik a gyerek olvasó fantáziájának a működését, s mi kerül a történet által ilyen módon üresen hagyott résekbe. Persze ajánlott a közös, elmélyülős olvasás, sőt, ahogy Németh Gábor jelzi a könyvhöz írt utószavában, felnőttek is nyugodt szívvel forgathatják külön, a maguk örömére – hozzájuk is legalább annyira szól.

A kötetben rejlő potenciál pedig a fentiek mellett is egyértelmű, erőteljes. A mesélőt egyre nagyobb, egyre izgalmasabb kalandokon kísérjük végig a történetek előrehaladtával. Amíg kezdetben az elmélyült jelenlét a hangsúlyosabb, a későbbiekben egyre cselekményesebbek a mesék, majd nyomozás is indul – fokozatosan edződik a figyelmünk. A hétköznapokból ismert bonyodalmak egymást követik, s megoldásuk végül mindig a varázslatosban, a szürreálisban rejlik. A titokzatos csotrogányokról szóló utolsó fejezet ügyesen fogja össze az addigi szálakat és a kötet végül szép és erős érzelmi zárlattal kerekedik egésszé.

Esterházy Miklós meséi mind a sajátból, az ismertből indulnak, azt teszik izgalmassá, ruházzák fel varázslatos tulajdonságokkal, és miközben egyszerre sejtetik a további titkok lehetőségét, az egyéni, a varázslatos által teszik otthonossá a helyeket. Ebbe a sajáttá írásba fogad be mindenkit a szerző, köztük minket, olvasókat is.

nyomtat

Szerzők

-- Bass Judit --


További írások a rovatból

A HUBBY Év Gyerekkönyve Díj nyerteseinek kihirdetése
Miklya Luzsányi Mónika Szerelmem, Petőfi Zoltán? című kötetéről

Más művészeti ágakról

Recenzió az elmúlt három év elsőköteteiről
irodalom

Az éven tizedik alkalommal rendezték meg az eseményt
Halasi Zoltán válogatott verseiről beszélgettek a Három Hollóban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés