bezár
 

film

2022. 05. 22.
A mindent felemésztő bosszú, viking verzióban
Robert Eggers: Az Északi
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
A hollywoodi filmgyártás eredeti és merész vizionáriusa, Robert Eggers a viking kultúrát választotta legújabb filmje, Az Északi című eposz témájául. Egy világot, melyet elönt a verejték, és ellep a vér szaga.

Robert Eggers fiatal kora (még nincs 40 éves) és csupán három nagyjátékfilmet számláló repertoárja dacára a legizgalmasabb kortárs rendezők közé tartozik. Eggers a pályáját látványtervezőként kezdte, majd néhány rövidfilmet követően 2015-ben A boszorkány című misztikus, viktoriánus horrorfilmmel hívta fel magára a figyelmet. A meggyőző debütálás után nem ült sokáig a babérjain, 2019-ben a cannes-i filmfesztivál Rendezők Kéthete szekciójában már a második filmjétől volt hangos a Francia Riviéra. Az elborzasztóan intim és az őrület határait feszegető hipnotikus és nyomasztó kamarahorrorban, A világítótoronyban a két világítótorony-őrt megformáló Robert Pattinson és Willem Dafoe számára az Isten háta mögötti hely tébolydává válik, ahol a bezártság, a természet viszontagságos elemei, valamint a jelentős mennyiségű alkohol hatására egyre sűrűbb köd borítja el az elméjüket.

prae.hu

Az Északi korábbi két művéhez képest jóval nagyszabásúbb és bátrabb vállalkozás, ez a grandiozitás főként a kivitelezésben és az A-listás színészek szerepeltetésében mutatkozik meg. Eggers sokáig nem szándékozott vikinges filmet készíteni, azonban felesége izlandi sagák iránti rajongása és a táj lélegzetelállító szépsége beindította élénk fantáziáját. 

A skandináv kultúra és a viking mitológia kiváló alapanyagul szolgált a nem evilági erőkkel játszó rendező számára, aki a tizedik században játszódó bosszútörténetben szabadjára engedhette képzelőerejét, így filmjében vadregényes környezetben elevenednek meg a véres összecsapások és bizarr rituálék. 

A cselekmény tulajdonképpen a Hamlet, dán királyfi parafrázisa: Shakespeare az ifjú Amleth herceg legendáját vetette papírra, és Eggers is ehhez az irodalmi forráshoz tért vissza. A rendező a forgatókönyv megírásához az izlandi regényíró és költő, Sjón segítségét kérte, akivel hűen ragadták meg a viking bosszúeposz esszenciáját, és keltették fel a kultúrában szunnyadó természetfeletti erőket. 

Nicole Kidman, Ethan Hawke

A történet elején a tizenéves Amleth épp elindul a férfivá válás útján, amikor nagybátyja kegyetlenül meggyilkolja az apját, és elrabolja az anyját. A trónörökösről azt hiszik, hogy szintén meghalt, de Amleth-nek csónakon sikerül megszöknie, és ahogy a sziget egyre távolodik a láthatáron, ő bosszút esküszik. 

Húsz évvel később találkozunk az immáron rettenthetetlen harcossal, aki csapatával Európa partjain szláv falvakat dúl fel. Az egyik portyázás során bizarr kinézetű boszorkány emlékezteti fogadalmára, és Amleth-ben újjáéled a bosszú iránti vágy. Hogy esküjét beteljesítse, egy Izlandra tartó rabszolgahajón szlávnak adja ki magát, majd az Olga nevű rabszolgalány segítségével nagybátyja, Fjölnir birtokán kezd dolgozni, és a férfi bizalmába férkőzve készíti elő a leszámolás tervét. 

Amleth az éj leple alatt könyörtelen vérengzésbe kezd, miközben egyre közelebb kerül Olgához, majd a nem várt szerelem és a lehetséges közös jövő elbizonytalanítja céljában, vagyis nagybátyja megölésében. Mikor megtudja, hogy Olga gyermeket hord a szíve alatt, rájön, hogy addig nem lesz nyugalom, míg apja gyilkosa él, ezért a végső összecsapás elkerülhetetlen.

Anya Taylor-Joy

A közismert történet – amely később olyan művekben köszön vissza, mint Az Oroszlánkirály vagy a Beowulf, de még a legújabb Batman-film is megemlíthető – biztos alapul szolgál, hogy a rendező elkészíthesse saját értelmezését, és azt saját elképzelése szerint ültethesse vászonra.

Az elbeszélés egyszerűsége és könnyen követhetősége rugalmas keretet ad, Eggers vad ötleteinek semmi sem szab határt. A film célja a közönség ámulatba ejtése és sokkolása, a naturalista és erőszakos ábrázolás találkozik a ’80-as évek fantasy filmjeit idéző szürreális hallucinációkkal – ilyenek például Amleth jövőt előre vetítő víziói vagy a Valhallába vágtázó viking harcos képei.

Ahogy azt Eggerstől korábbi művei láttán megszokhattuk, Az Északi kétórás vizuális orgia, ami nemcsak az izlandi tájat helyettesítő Írország lenyűgöző természeti adottságainak köszönhető, hanem a történelmi hitelességre törekvő díszleteknek és jelmezeknek is. Az alkotók alapos kutatásokat végeztek, hogy minél autentikusabb középkori miliő jöjjön létre. Kunyhókat építtettek, fegyvereket gyártattak, korhű ruhákat varrtak. A forgatás alatt a stáb és a színészek nem ijedtek meg a hidegtől, széltől, esőtől, így a valós helyszíneken felvett jelenetek visszarepítik a nézőt a puritán környezetbe, ahol mindent ellep a sár, és szürke égbolt borítja be a vásznat.

Anya T-J

Eggers állandó operatőre, Jarin Blaschke hosszú beállításokban követi le a szereplőket: kamerája kísértetként járja be a zord teret, néhol olyan, mintha fókuszt veszítene, hogy aztán visszataláljon arra, amire figyelni kíván, máskor pedig nagytotáljaival elmerül a háborgó tenger, az elterülő síkság és az őrszemként magasodó hegyek látványában. Míg a festményszerű külső képek a rideg kék és a szürke különféle árnyalataiban úsznak, addig a belső felvételek fényerejét és színhőmérsékletét csupán a lángoló tűz és a pislákoló gyertya adja meg.   

A hátborzongató és izlandi hangszereket megszólaltató zene mellett az óangol nyelven írt dialógok, a kántálások és imák fokozzák a film archaikus tónusát. Az eltérő dialektusok a szöveg költőiségét támogatják, ugyanakkor némileg elidegenítő hatást keltenek, és megnehezítik a szereplőkkel való érzelmi azonosulást.

Kiakad a tesztoszteronmérő, amikor az állatias kinézetű és nyers erőt sugárzó viking harcosok (a berserkerek) szavak helyett vad üvöltésben fejezik ki mondandójukat. Az emberléttől és a civilizációs formáktól szakadnak el az ösztöneiket előhívó rítusukban is, amelyekben valamely állat (kutya, farkas, medve) attribútumait öltik magukra. 

Alexander S.

Az Északi főhősét, Amleth-et a svéd Alexander Skarsgård alakítja, aki régóta készült arra, hogy vikinges filmben játsszon. A magas, izmos és jóképű színész – nemzetiségéből adódóan – erre a szerepre született. A testi adottságokon túl is hitelesen kelti életre a bosszúszomjas trónörököst, aki céljai eléréséhez semmitől sem riad vissza. Skarsgård elvetemült fenevadként öl, majd Olga gondoskodása, apja emléke és látomásai révén felfedi érzékeny oldalát, és képes kifejezni a lelkét mardosó bűntudatot és aggódást. Választottját, Olgát Anya Taylor-Joy testesíti meg, akinek tehetségét Eggers fedezte fel A boszorkányban. Hosszú szőke hajával tökéletesen illik a skandináv folklór hősnői közé. Amleth szüleinek a megformálói Ethan Hawke és Nicole Kidman, akik a meggyőző akcentus és kinézet ellenére sem tudnak teljesen belesimulni Eggers világába, különösen az ausztrál színésznő játéka lesz modoros. Nem úgy a dán Claes Bangé, aki hibátlan választás volt Fjölnir szerepére, valamint Willem Dafoe őrült alakítására sem lehet panaszunk. Csupán rövid időre tűnik fel a filmezéstől visszavonult énekesnő, Björk, akinek jósnő figurája annál emlékezetesebb belépővel szolgál.

Ha Az Északit el szeretnénk helyezni az elmúlt években bemutatott fantasztikus-történelmi filmek spektrumán, akkor valahova a The Green Knight című Artúr-mondaköri adaptáció és a Macbeth tragédiája, valamint Az utolsó párbaj közé kerülne. Markáns szerzői jegyekkel ellátott látványfilm, melynek magját évszázadok óta ismert legenda képzi, és melynek rugóit a mindent felemésztő bosszú mozgatja.

Az Északi (The Northman) - amerikai filmdráma, 136 perc, 2022. Rendező: Robert Eggers. Forgatókönyvíró: Robert Eggers, Sjón Sigurdsson. Producer: Robert Eggers, Alexander Skarsgård, Mark Huffam, Lars Knudsen, Arnon Milchan. Operatőr: Jarin Blaschke. Zene: Robin Carolan, Sebastian Gainsborough. Vágó: Louise Ford. Forgalmazza: | UIP-Duna Film. Bemutató: 2022. május 19. Korhatár: 18 éven aluliak számára nem ajánlott!

Képek: Aidan Monaghan/©2022 FOCUS FEATURES LLC. ALL RIGHTS RESERVED/UIP-Duna Film

nyomtat

Szerzők

-- Kiss Dalma --

Kiss Dalma az ELTE Bölcsészettudományi Karán végzett filmelmélet és filmtörténet szakon. Jelenleg főállásban dolgozik egy nemzetközi cégnél és mellette filmkritikusként tevékenykedik. 2020 óta jelennek meg cikkei, többek között a velencei és a cannes-i filmfesztiválról is tudósít. Fő érdeklődési területe az 1970-es évek női filmjei, az ausztrál új hullám és Hollywood aranykora.


További írások a rovatból

Filmre rögzített önarckép a Verzión
A Vonatok és az Álomélet stockfotóból című dokumentumfilmek a 22. Verzió Filmfesztiválon
A Kuba és Alaszka és a Szanatórium című dokumentumfilmek a 22. Verzió Filmfesztiválon

Más művészeti ágakról

színház

Interjú a Rég volt, mese volt, minden szava igaz volt című darab kapcsán
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés