bezár
 

zene

2022. 05. 21.
Tisztában vagyok a különböző műfajok értékeivel
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Janca Ákos válaszol
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Janca Ákos érdekes kakukktojás: a populáris műfajokból ismertem, aki aztán megjelent az elektronikus zenei szcénában. Olyan minőségben, amely arra késztetett, hogy neki is feltegyem a kérdéseimet. Már beérkezett a válasza, mikor publikálta Hat nap című művét, ami azt igazolta, hogy érdemes volt fölkérnem.   

PRAE.HU: Milyen közösségi zenei jelenségekhez kötődsz, felhasználod-e valamely nép zenéje vagy a populáris műfajok motívumait, vagy ezek milyen más módon hatnak rád? 

prae.hu

Szerzői tevékenységem, életem számos vonatkozásával együtt, az utóbbi néhány évben nagy fordulatot vett. Bár már gyerekkoromban megismerkedtem a kortárs zenével – az akkor jól működő ének-zenei általános iskolák egyikében – ezután, az elmúlt közel négy évtizedben alkotóként és előadóként elsősorban a pop, a rock és az alkalmazott műfajjal foglalkoztam. Csak nemrég, érett fejjel fordultam újra a kortárs zene felé, és szereztem diplomát a Zenekadémián mint elektroakusztikus zeneszerző.

A Kodály-módszernek köszönhetően természetesen erős népzenei hatások is értek, fiatalon tekerőlantozni, népi bőgőzni is tanultam. A magyar népzenét, a népdalt csodálatos kincsünknek tartom. Újabban foglalkoztatnak a nem-nyugati (pl. indiai, afrikai) ritmusok. Különböző mikrotonális alapú spektrális zenékkel is kísérletezem. Mindenben megtaláltam a zenei szépséget, a zene örömét, fájdalmát, sokszínűségét. Saját tapasztalataim alapján tisztában vagyok a különböző műfajok értékeivel, és mindig zavartak a közöttük húzódó falak. Szívügyemnek tartom ezek lebontását, a zenei eszközök mellett információcserével, személyes kapcsolatok létrehozásával, egymás megismer(tet)ésével.

Nemrég megtapasztaltam a közösségi zenélés egyik új és még ritka formáját, amit a világjárvány kényszerített ránk; az interneten történő társas élő zenélést, improvizálást. A megfelelő szinkron és az ehhez szükséges gyors adatátvitel érdekében ez jelenleg látvány nélkül, csak hangátvitellel valósulhat meg. Érdekes tapasztalat úgy együtt játszani másokkal – különböző helyszínekről –, hogy nem is látjuk egymást, csak a hangra figyelhetünk. Ezt mégsem korlátozásként éljük meg, hanem ellenkezőleg, zenei téren felszabadítóan és inspirálóan hat ránk. Semmi sem zavar abban, hogy a teljes figyelmünket a hangra tudjuk fordítani és ez nagy örömet okoz. Így váltunk 21. századi akuzmatikus improvizatív zenekarrá a virtuális térben.

A modern populáris műfajok közül az audiovizuális alkotás foglalkoztat, azon belül is a legszorosabb kapcsolat látvány és hang között: a grafikai hangszintézis, a szonifikáció területe. Olyan grafikus notációt használok, mely képzőművészeti értelemben is értékelhető és a megszólaltatott hangzással összeolvadva együttes hatást gyakorol a nézőre-hallgatóra. Egy ilyen, a médiaművészet irányába mutató 8-csatornás darabom a Hat nap, mely díjat nyert a Müpa nagy Zeneműpályázatán és tavaly egy különleges esten bemutatásra került.

​Szintén modern akusztikai vívmány a binaurális térhangzás, mely a kortárs komolyzenei alkotásokban is kezd teret nyerni. Ezt alkalmaztam Fluture című művemben, melyet Hegyesi Gabriella fuvolaművésznek, a Rádiózenekar első fuvolistájának dedikáltam, és a Bartók Rádióban hangzott el.

PRAE.HU: Milyen előnyt és milyen hátrányt látsz abban, hogy a magyar közösséghez tartozol, és felhasználod-e ezt az identitást valamelyik művedben? 

Egyelőre nem használtam fel, de nincs kizárva, hogy fel fogom, például magyar népzenei elemek alkalmazásával. Előnyt például abban látok, hogy megvan a lehetőségem, hogy öregbítsem a magyar elektroakusztikus zene hagyományát – ami nagyon megtisztelő kihívás. A tanítást is fontosnak tartom, sok nemzetközi tapasztalattal a hátam mögött felvételiztem a Zeneakadémia kiváló pedagógusképzésére is, és e cikk megjelenése után nem sokkal reményeim szerint én leszek az első végzett elektroakusztikus zeneszerzőtanár az Akadémia történetében. Az említett többi, úgynevezett könnyű műfajban pedig a magyar identitás a hazai közönséghez szólva nyilván előnyt jelent, külföldön viszont leggyakrabban még mindig hátrány – de ez jelenleg nem releváns probléma számomra.

PRAE.HU: Kiknek komponálsz, van-e célközönséged, milyen társadalmi réteget, esetleg csoportot szólít meg a zenéd? 

Általánosan nem tudom, és nem is szeretném meghatározni, darabja válogatja, és természetesen műfajtól függ. Többféle tapasztalatom van. Egészen kicsiknek is írtam már bölcsődalokat, az egyik legkedvesebb munkám. 

A popzenémet, érthetően, elsősorban tinédzserek és huszonévesek hallgatták. Talán most, néhány éve értem abba az életszakaszba, hogy mélyebb, érettebb műveket alkothatok, a középkorúaktól kezdve felső határ nélkül. Azonban a kortárs elektroakusztikus zene, bár varázslatos, egy szűk réteg érdeklődésére tarthat csak számot. Ezzel tisztában vagyok.

PRAE.HU: Mennyire vagy befogadó az európain kívül eső zenei rendszerekkel, szerinted hozhat-e minőségi változást a harmadik világ (tiers monde) egyéni és közösségi zenéinek európai importja? 

Nyitott vagyok minden zenére, és ezek beépítésére a munkámba a saját értékítéletem alapján. Az elektroakusztikus műfaj képlékenysége előny abból a szempontból, hogy más, egymástól akár teljesen független zenei hatásokat is könnyebben, szabadabban képes integrálni.

Szerzői weboldal: akosjanca.com

nyomtat

Szerzők

-- Weber Kristóf --

Zeneszerző és muzikográfus vagyok. Különféle szöveges műfajokban írok, emellett a PTE Művészeti Karán oktatok. Hobbim az idiómák gyűjtése. Zeneműveim kottái a Petrucci online kottatárban elérhetők. Szoktam fotózni is.


További írások a rovatból

Ellentétek párbeszéde – Schönberg és Boulez a Zene Házában
Richard Strauss: Ariadne auf Naxos a Bécsi Állami Operaház előadásában
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Világsztárok a Budapest Jazz Clubban: Oz Noy Trio

Más művészeti ágakról

Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés