bezár
 

zene

2008. 08. 14.
Valahol a Maiden Heavenben
Sziget, 2008. augusztus 12. 0. nap
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Valahol a Maiden Heavenben Óriási embertömeg gyűlt össze, hogy a Sziget nulladik napján lássa az Iron Maident, ezt a különös metál-őslényt, amely Somewhere Back in Time elnevezésű showjával nálunk is tarolt. Időközben a neves Kerrang! magazin megjelentetett a tiszteletükre egy tribute-albumot is Maiden Heaven címmel.

Először pár szót erről a tribute-lemezről. Jó, jó, értem én, mekkora szerepe van az ilyesminek egy zenekar kanonizálásában, és még az is rendben van, hogy a néhány sztár (Metallica, Dream Theater, Trivium) és népszerű csapat (Avenged Sevenfold, Machine Head, Devildriver) mellett becsúszik pár no name banda is. Azonban mintha mindenkinek az lett volna az elképzelése, hogy a Maiden dalait és hangzását egy az egyben konzerválni kell. Magyarán, a Maidenre olyannyira jellemző, ezeréves, poros hardrock megszólaláshoz igazította szinte valamennyi zenekar a hangzását – üdítő kivétel az itt is remekül teljesítő és egyéni Dream Theater, valamint a választott dalt tényleg a saját maga stílusára átszabott Trivium, illetve, talán, a valódi „Hetfield-hangulatot” nyert Metallica –, miközben lássuk be, e fölött a megszólalás fölött jócskán eljárt az idő. Számomra a Maiden Heaven unalmas ismétlései, ujjgyakorlatai legfőképp arról tanúskodnak, hogy a Maiden hangzása nem csak menthetetlenül régimódi, de (szándékosan) megújulásra képtelen. Amit a Motörhead meg mert csinálni – azaz haladt a korral, miközben zenéje a régi maradt –, arra Steve Harris csapata képtelen.

A másik pedig, hogy ez a fajta, a virágkorát a nyolcvanas években élő, ma már csak „klasszikus heavy metálnak” vagy „true”-nak nevezett stílus – utóbbi inkább a követőkre értendő –, különösen az Iron Maiden esetében, régesrég túlélte saját halálát. Ehhez képest a csapból is ők folynak, azt pedig, hogy valóban őslényekről beszélünk, mi sem igazolja jobban, mint hogy a Somewhere Back in Time a nyolcvanas évek sikerlemezein (Powerslave, Somewhere in Time, Seventh Son of the Seventh Son) nosztalgiázik. Harrisék mindezt a Live After Death DVD-megjelenésével illetve a mai legfiatalabb korosztály lehetséges igényeivel magyarázza, gyaníthatóan azonban arról van szó, hogy ha mondjuk a legutóbbi vagy a kilencvenes évek lemezeivel érkeznének, a kutya sem lenne kíváncsi rájuk.

Ennyit vitaindítónak. A hangulat már a kemény 26 perc játékidőt kapó Lauren Harris koncertje alatt fokozódott, jóllehet a Harris-lány kimondottan ciki glamrock-paródiával büntette a közönséget. A háttérben lógó plakát amolyan Nightwish-benyomást keltett bennem, ehhez képest a nyolcvanas évek tinifilmjeinek aláfestőzenéjét idéző, vérszegény glam/hardrock szólalt meg, ugyan energikusan előadva, ám ami vacak, abba nehéz igazi életet lehelni. Lauren Harris persze elejétől a végéig befutkározta a színpadot – nem sok ideje volt rá –, ebben a stílusban Juliette Lewis (például) mégis sokkal-sokkal jobb és meggyőzőbb. De több szó erről ne essék, a hálátlan feladatot végül is Lauren és zenekara vitte el.

Az Iron Maiden nem sokkal kilenc óra után, már sötétben lépett színpadra. Hatalmas ováció kísérte végig a koncertjüket, számcímeket aligha muszáj sorolnom: a setlistet még a Hammerworld magazin is lehozta a Maiden nosztalgiacikkben. A régi dalok felidézése mellett a legnagyobb hangsúlyt a színpadkép kapta, legalábbis a beharangozók szerint. Ez annyit jelent, hogy volt pár óriási molinó a háttérben, főként a Powerslave és a Somewhere in Time képi világát közvetítendő, illetve rövid időre bejött Eddie, a Maiden kabalaszörnye, aki (ellentétben a zenekarral és a hangzással) lemezről lemezre képes megújulni, új formát ölteni. Bruce Dickinson énekes jónéhányszor „átöltözött” a műsor alatt, föl-le szaladgálása, jó értelemben vett teátrális gesztusai szerves részét képezik az előadásnak. A Maiden: színház. Mindez természetesen igen szórakoztató volt, a végén, de csakis a legvégén pedig gigantikus Eddie-múmia libbent be a színpad fölé, mintegy kísértetként a zenekar (és a közönség) feje fölött.

Azt hiszem, valójában nem panaszkodhatunk. Pontosan azt kaptuk, amit vártunk, illetve amit várni lehetett.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- L. Varga Péter --


További írások a rovatból

Ellentétek párbeszéde – Schönberg és Boulez a Zene Házában
Schlanger Tamás és a Sonus Cordis Kvartett a FUGA-ban
Kurt Rosenwinkel The Next Step Band (Live at Smalls, 1996) júliusban megjelent albuma és a Magyar Zene Házában októberben tartandó koncertje tükrében

Más művészeti ágakról

Történeti gyökerek, előzmények és érdekességek
Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
Bogdán Viki mesekönyve diszlexiás gyerekeknek


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés