bezár
 

film

2022. 12. 13.
A fagyinál csak a magány veszélyesebb
Szilágyi Fanni: Veszélyes lehet a fagyi
Tartalom értékelése (2 vélemény alapján):
Szilágyi Fanni első nagyjátékfilmje, a Veszélyes lehet a fagyi egy ikerpár komplex kapcsolatát mutatja be. A két fiatal nő élete teljes mértékben különbözik, éppen ezért mindkettejüknek az a benyomása, hogy a másiknak minden könnyebb lehet. Adél (Stork Natasa) egy magyar kórházban dolgozik radiológusként, testvére, Éva (Stork Natasa) rendkívül jó anyagi körülmények között, vállalkozó férjével neveli kisgyermekét.

A Veszélyes lehet a fagyi ugyanannak a valóságnak két különböző olvasatát tárja elénk: pár nap történéseit láthatjuk először Adél, majd Éva szemszögéből. A két nézőpont nagyban fedi egymást, ugyanakkor az is kitűnik belőlük, hogy a lejátszódó eseményeket mennyire különbözően éli meg és értelmezi a két testvér. Adél szemében Éva élete azért látszik könnyebbnek, mert ő nem dolgozik, és otthon lehet a gyermekével. Az ő szemszögéből Éva toxikus házasságába egyáltalán nem látunk bele, bár Éva több kísérletet is tesz arra, hogy megnyíljon. Éva agresszív és rideg férje, Tamás (Szabó Máté) ellentétjeként lép a színre Ákos (Patkós Márton), mint a kedvesség és a gyengédség megtestesítője. Az Adél és Ákos között bontakozó kapcsolat irigységet kelt Évában.

Patkós Márton - Ákos

Szilágyi Fanni filmje érzékeny és hiteles módon dönti le a társadalmi ideákat, rámutatva arra, hogy az emberek között nincsen eredendő megértés, és hogy a valódi empátia csak tudatos odafigyelés révén nyilvánulhat meg. Míg a közhiedelem szerint az ikrek egymástól távol is megérzik a másik fájdalmát, sőt, szinte úgy élnek, mintha egy lélek lennének két testben, addig a Veszélyes lehet a fagyi nyers, de valóságos képet mutat arról, hogy a mindennapokban hogyan idealizáljuk mások életét, ezzel irigységet és haragot gerjesztve magunkban.

A történet úgy jelenít meg társadalomkritikát, hogy közben kiemeli: amit az egyén objektív valóságként észlel, lényegében a valóságnak csak az egyik vetülete. Adél és Éva másképpen emlékeznek egy-egy elhangzott szóra, mondatra, emiatt egymás szándékait és érzelmeit is félreértelmezik, ezáltal lehetetlenné válik közöttük a tiszta kommunikáció. A film szereplői nem azért beszélnek egymáshoz, hogy meghallgassák és megértsék a másikat. Évába férje és ikertestvére folyamatosan belefojtja a szót, mindketten a munkára hivatkozva. Adél annyira elhidegült a testvérétől, hogy már kényszeresen kerüli a beszélgetésre lehetőséget adó alkalmakat, pedig érzi azt, hogy távolról sincs minden rendben Éva életében.

Stork Natasa - Éva

A film látványvilága is az ikrek élete közötti különbséget tükrözi. Adél egy átlagos panelben lakik, és egy szokványosan szürke, a magyar valóságot hitelesen megjelenítő kórházban dolgozik. Ebből kiindulva a nézőben jogosan alakulhat ki az az elgondolás, hogy Adél élete valóban nehezebb. Ellenben a film második része arra ösztönöz, hogy árnyaljuk a szereplőkről alkotott véleményünket. Miközben Éva életéhez a luxus kapcsolódik, látjuk, hogy érzelmileg és a lehetőségeit tekintve ő van nehezebb helyzetben. A palota falai között végletesen magányos, Adéllal ellentétben nincsenek barátai, Tamás elhanyagolja és agresszíven bánik vele. Éva próbál az anyjától tanácsot kérni, és próbál beszélgetést kezdeni a veszélyeztető házasságról. De a hirtelen megszakadt párbeszédből hamar kitűnik, hogy ebben a közegben erről lehetetlen megnyílni.

Az ikrek kapcsolatában a külsőségek hangsúlyozása a szorongató irigységre, a féltékenységre mutat rá. Az ikrek másképp öltöznek, másképp viselik a hajukat, és míg Évát tökéletes sminkben látjuk, Adél mindig elhanyagolt és kialvatlan. Annak ellenére, hogy látszólag Adél talpraesettebb és magabiztosabb személyiség, mégis azt érezzük, hogy nem elégedett önmagával. A testvére viselkedését kezdi imitálni. Ugyanakkor Éva is szeretne változtatni. Anyagi tekintetben mindene megvan és tökéletes a megjelenése. Mégis úgy érzi, Adélhoz kellene hasonlítania ahhoz, hogy boldogabb élete legyen. A karakterek eltérő öltözködési stílusa, hajviselete és sminkje önmagában kevés lenne ahhoz, hogy a néző elhiggye, ténylegesen két eltérő személy jelenik meg előtte a vásznon. Stork Natasa kiváló színészi játékának köszönhetően mégis valóságként éljük meg azt, hogy Adél és Éva eltérő személyek, még akkor is, amikor egy képkockán látjuk megkettőzve a színésznőt.

Stork Natasa - Adél és Éva

A film férfi szereplői is egymás ellenpólusai. Tamás sikeres vállalkozó, külső szemmel nézve remek férj, aki csodás életkörülményeket teremt a családjának, míg Ákos „csak” egy darukezelő. A férj karaktere indokolatlan mértékben gonosznak tűnik, hiszen míg a világ felé a tökéletesség és harmónia látszatát közvetíti a családjáról, Évát mégis nyilvánosan megalázza, mind a testvére, mind pedig egy nagyobb társaság előtt. Egyszerűsége ellenére Ákos válik a történetben a megértés szimbólumává, hiszen nemcsak Adéllal elfogadó és kedves, hanem Évának is támaszt nyújt, amikor a férje megszégyeníti. A darukezelő kulcsfontosságú szerepet tölt be az ikrek kapcsolatában. Eleinte úgy tűnik, hogy a testvérek még inkább eltávolodnak egymástól, mivel mindketten beleszeretnek. Végül mégis neki köszönhetően kerülnek közelebb egymáshoz.

Stork Natasa és Patkós Márton

Szilágyi Fanni első nagyjátékfilmje olyan világot épít fel, amelyben sokáig úgy tűnik, hogy az őszinte kommunikáció hiánya áttörhetetlen gátat képez a szereplők között. A történet nem kínál megoldási lehetőségeket az elhidegülés elkerülésére, mégis finoman kiemeli az ikrek közötti organikus kötelék jelentőségét. A Veszélyes lehet a fagyi olyan film, amelyet mindenképp érdemes megnézni, hiszen elgondolkodtat saját magunkról, kapcsolatainkról, miközben meghatóan és humorosan hangsúlyozza az őszinte kapcsolódás elengedhetetlenségét.

Veszélyes lehet a fagyi – színes, magyar film, 90 perc, 2022. Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott. Rendező: Szilágyi Fanni. Forgatókönyvíró: Lányi Zsófi. Fényképezte: Szilágyi Gábor. Producer: Pataki Ági, Kenesei Edina. Vágó: Ördög Zsófia. Zene: Kalotás Csaba. Főszereplők: Stork Natasa, Patkós Márton, Szabó Máté, Csikász Ágnes, Bódy Magdi. Bemutató dátuma: 2022. 11. 17. Forgalmazó: Mozinet 

Jelenetképek forrása: Mozinet

.

nyomtat

Szerzők

-- Éltető Kamilla --


További írások a rovatból

Csáki László: Kék Pelikan
A 74. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál
Jonathan Glazer: Érdekvédelmi terület
Interjú Dér Asiával a Nem halok meg című filmje kapcsán

Más művészeti ágakról

Komáromy Bese Soha jobban című darabjáról
Platon Karataev: Napkötöző – négy szám
Lugosi LUGO László utánkövetése – elhangzott az emléktábla avatásán
Élménybeszámoló a Decolonize Your Mind Society koncertjéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés