bezár
 

építészet

2023. 09. 29.
Az építész szabadságának lehetőségei
Az építészet mint idea és realitás a 80-as évek Magyarországán
Tartalom értékelése (3 vélemény alapján):
Szeptember 22-én megnyitotta kapuit a „Demonstratív építészet” című kiállítás az Art Department galériában. A táralt Nagy Bálint, Konrád György és Rajk László tiszteletére lett összeállítva; és Keszthely városközpontjának rehabilitására kiírt pályázatára beküldött képi anyagokat mutatja be. A táralt kurátora Őry Júlia, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem doktorandusza, és a rendezvényt Gaskó Judit nyitotta meg.

A műalkotások egy történetet mesélnek el, melyek így játékra hívják el a megfigyelőt. 1981-ben az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium, illetve Keszthely város tanácsa országos pályázatot hirdetett meg Keszthely városközpontjának a felújítására. A 18. sorszámot kapott pályamű rendhagyó módon egy 80 fős csapat munkája volt. A bizottság e komplex tervet negatívan ítélte meg, és “igen kevés használható megoldást” talált benne. A gyakorlati megközelítést nélkülöző pályaművel kapcsolatban nem tévedtek nagyot, hiszen az ötletgazdáknak, Gyarmathy Katalinnak, Ekler Dezsőnek, Nagy Bálint, Pikler Katalinnak és Rajk Lászlónak éppen az volt a céljuk, hogy a hazai építész-társadalom fantáziáját mozgassák meg vele.

prae.hu

E demonstratív lépésnek szociológiai és politikai színezete is volt, hiszen olyan kérdéseket feszegetett, amik az építész, mint alkotó vagy általában véve az ember helyét keresik a társadalmon belül. Ki kell-e szolgálni a gazdasági és politikai igényeket, forradalmian kell fellépnie vagy éppen “mihasznává”, “l’art pour l’art” -á kell válnia az épületek tervezésének? Lehet-e ezek között a motivációk között kompromisszumra jutni, vagy el kell köteleznünk magunkat egyetlen koncepciónak? Ez arra a végső kérdésre vezethető vissza, amit a tárlat emblémájaként működő színes kép is hirdet: milyen térben mozog az építész, papíron vagy a newtoni térben létezik alkotása. A műalkotás szürrealista elemeket tartalmaz, és így különböző perspektívák összeolvasztásával játszik. Megjelenik rajta egy felülnézetből ábrázolt város tervrajza, pepita mintázat, és az egészet körülvevő fal(?) vagy keret, ahonnan színes fények lövellnek a kép középpontja felé.

A kiállítás részét képezik a projektben részvevő építészek személyes írásai, gondolatai. Ez a demonstratív véleménynyilvánítás mellett egy újabb horizontot nyit meg előttünk, amikben az egyéni indíttatások mutatkoznak. Megismerhetjük Gyarmathy Katalin, Rajk László és Nagy Bálint benyomásait a történtekről. A szövegek visszaröpítenek bennünket egy távoli világba, ahol más korok más álmai igyekeztek megvalósulni. A részvevők akaratunkon kívül részesei voltak egy olyan rendszernek, ami a végtelenségig feszítette az emberi egzisztencia és tűrőképesség határait.

Az államszocialista rendszerek (és nem csak) racionalizált várostervezése szembement az alapvető emberi igények kielégítésének a lehetőségével. Ha végig megyünk egy régi vagy egy új tipusú lakóparkon, a jelenünk nyomorával találkozhatunk: a magánnyal. A hatalmas betontömböket meg lehet tölteni élettel, hiszen alkalmazkodóképességünk szinte végtelen, de nem tudjuk saját életünk részeként felfogni. Nem mi építettük, nem mi gyűjtöttük hozzá az alapanyagot, és nem a mi fejünkben született meg annak a gondolata, hogy fel kell építeni.

A projekt résztvevőivel egy évvel később Konrád György készített interjúsorozatot. A beszélgetésből jól kivehető, hogy a szcéna tagjait milyen kérdések foglalkoztatták szakmájukkal kapcsolatban. Ebből világossá válik, hogy a pályamű nem pusztán műalkotás és kritikus véleménynyilvánítás a pusztán racionalitáson nyugvó várostervezési szemlélettel szemben, hanem ars poetica is. A kiállítás értelmezési lehetőségeinek e sokrétűsége labirintusba csalogatja a megfigyelő fantáziáját, amit felfoghatunk játékként vagy elvethetjük, mint “felesleges időpocsékolást”.

 

nyomtat

Szerzők

-- Vencz Balázs --


További írások a rovatból

építészet

Fényképkollekció a Tabán utolsó évtizedeiről
építészet

Breuer Marcell emlékkiállítás Pécsett
építészet

Interjú Merényi Dáviddal
építészet

Interjú Monika Karczmarczykkal

Más művészeti ágakról

Az Árnyak kertje című antológiáról
Megjelent Tandori Dezső Egyetlen című kéziratának hasonmás kiadása


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés