bezár
 

irodalom

2023. 10. 18.
Az elmúlás gótikája
Október 16-án bemutatták Áfra János legújabb verseskötetét
Tartalom értékelése (4 vélemény alapján):
Az eseményre a Nemzeti Táncszínházban tartott Margó Könyvfesztivál keretén belül került sor. Az Omlás a Kalligram Kiadónál jelent meg 2023-ban, és a beszélgetést a kiadó főszerkesztője, Mészáros Sándor vezette. A Glaukóma, a Két akarat és a Rítus szerzője hat év után először publikált önálló verseskötetet. Az Omlásban található szövegek az idő múlásával való szembenézés és az elmúlás, illetve az ezekhez való emberi viszonyulás tematikájára épülnek. A könyv tartalmaz olyan verseket is, amelyeket különböző művészeti alkotások ihlettek. Ezek listája a kötet végén található.

A beszélgetés során Áfra János elmondta, az Omlás nemcsak terjedelmében múlja fölül eddigi köteteit, hanem szerkezetét tekintve is összetettebb. Amikor összeválogatta a kötetben szereplő verseket, eddigi alkotásainak egészét szeme előtt tartotta kitöltve a különböző versek közötti “űrt”. Fontos számára, hogy az olvasó egészként tudja befogadni költészetét, és ne pusztán csak verseket olvasson.

prae.hu

Fotó: Szerényi Szabolcs

A szerző felolvasta X vonal, Az éj felé, A részek lázadása, Madarak romjain című verseit amelyekben a halál elkerülhetetlenségének komor képei mellett egy reménykedő attitűd is megjelenik. A versekben kibontakozik a halál és a szenvedés hétköznapokból ismert rengeteg arca: a szegénység, az elgyötörtség, az öregség. Ezzel szembehelyezkedik viszont az a perspektíva, ami ott rejlik minden szövegben, és optimizmusát abból a bizakodásból meríti, hogy halálunk pillanatában lehetőségünk van szembe nézni életünk egészével. Megszűnik a nyelv, az idő, és minden tapasztalatunkat olyan összefüggésben szemlélhetjük, amilyenben korábban nem láthattuk: „a rendet úgyis a halál parancsolja össze”, olvasható a Kemény, puha című versben.

A részek lázadása című versben emberi interakciók láncolata van bemutatva, az, hogy egy kaszkadőr kiáltása miként befolyásolja egy lázadó sorsát. A szükségszerűség kényszere és cselekvés szabadsága egyszerre jelenik meg, hiszen elkerülhetetlen, hogy hatást gyakoroljunk egymás életére, de ezen interakciónak a tényleges tartalma már a szabadság birodalmába tartozik. A versek komor hangvételük ellenére bizakodás érzését keltik az olvasóban, hiszen egy olyan perspektívából íródnak, amiben a létezés nem ér véget a halállal.

otó: Szerényi Szabolcs

A könyvbemutatón Áfra János elmondta, hogy gyerekkora óta belső kapcsolatot ápol a transzcendenciával, ami nem a bizonyosságban, hanem a keresésben, a bizakodásban nyilvánul meg. Ebből kifolyólag több kultúrkör hagyományaival, misztikájával és filozófiájával is megismerkedett, de ezekhez nem teológiai alapon kapcsolódik. Számára a transzcendencia keresése nem a dogmák követésében nyilvánul meg, ami a közösségszervezés egyik módja lehet, hanem egy belső kutatás, ami művészetében is tükröződik. Ebből a világlátásból következik az a bizakodás, hogy az igazság megtapasztalása lehetséges.

Mindehhez kötődik a költőnek a művészetről mint olyanról alkotott véleménye. A könyvbemutatón szó esett a költészet és a mindennapi tapasztalatok kapcsolatáról. Áfra János elmondta, eleinte vágyat, kényszert érzett arra, hogy “kiírja” magából azt, ami benne feszültségként “összegyűlt”. Ezt viszont csak terapeutikus tevékenységnek tekintette, ami még nem költészet. Szerinte a művészet ott kezdődik, amikor más nézőpontokat képesek vagyunk megélni és ábrázolni. A költészetben ez a nyelvvel való játékot és ezáltal egy világ megteremtését jelenti. Az, amit ír, nem a valóságról szól, hiszen a költészetben a nyelven keresztül a költő maga teremt egy új valóságot. Ez az attitűd a nyelv hatása és érvényessége iránti bizalmat feltételez.

Fotó: Kováts Zsófi

Szó esett arról is, hogy Áfra János kinek a költészetéből inspirálódott. Ennek kapcsán felmerül Tandori Dezső és Borbély Szilárd, utóbbihoz személyesebb kapcsolat is fűzte: tanította Áfrát a debreceni egyetemen, és biztatta arra, hogy publikálja a Népszabadságban első verseit. Elhangzott továbbá, hogy hogy mennyire fontosak voltak számára az idősebb pályatárssal folytatott beszélgetések. Különösen megtisztelőnek érezte, hogy első kötetét is Borbély Szilárddal közösen mutatták be. A jövőről Áfra János azt is elmondta, hogy az elkövetkezőkben a himnusz műfaji jellegzetességeinek segítségével közösségi perspektívát szeretne megnyitni verseiben. A különböző mitológiák mélyebb megismerésén keresztül kíván inspirációt szerezni ahhoz, hogy a transzcendenciát megjeleníthesse műveiben.

Fotó:Kováts Zsófi, Szerényi Szabolcs  

nyomtat

Szerzők

-- Vencz Balázs --


További írások a rovatból

irodalom

Bemutatták Szeles Judit Világatlasz című verseskötetét
irodalom

Bemutatták Závada Péter Éngép című verseskötetét
Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben

Más művészeti ágakról

Robert Icke Szophoklész-átirata a Radnóti Miklós Színházban
Az OFF-Biennále Traces of Life című kiállítása


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés