bezár
 

színház

2023. 12. 03.
A nő a férfit, a férfi a nőt…
HöKöm Project: Wándör Wumen és Szupermen
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az Inoka Péter és Grisnik Petra által megszemélyesített heteroszexuális párok több élethelyzetet írnak le, mintha a férfi-nő kapcsolatok árnyoldalai kerülnének elénk. Talán ezért volt az, hogy Woody Allen is eszünkbe juthatott, vagy Karinthy Frigyes aforizmája a nőről és a férfiről, amikor Kutszegi Csaba Wándör Wumen és Szupermen című, a HöKöm Project pályázatára írt nyertes drámájának színházi premierjét láttuk Kovács Henrietta rendezésében.

Egy lakásból átalakított föld alatti helyiségben (a Független Színház játszóhelye a Páva utcában) mutatták be ezt a megkapó, és a környezethez alkalmazkodó drámakompozíciót. A szkeccsfilmszerűen egymást követő egységekből álló, ugyanakkor keretes szerkezeténél fogva és dramaturgiai átgondoltsága miatt kompakt drámai alkotás tíznél is több férfi-nő szituációt, hétköznapit és extrémet egyaránt, mutatott meg, ugyanazzal a két színésszel. Az előadás egészét átjárta a férfi és női energia jótékony egymásra hatása.

Szkéné színház

Pál János Endre állványra erősített festményei jelezték a díszletet, amelyet spanyolfal módjára, könnyedén mozdítottak el a színészek, a kis térhez alkalmazkodva. A jelenetek Kovács Dorka videóival kezdődtek, egyedi filmes atmoszférát teremtve, amelynek részét képezte a dramaturgiai funkcióval bíró változatos zenehasználat is. A színészek, Inoka Péter és Grisnik Petra a különböző jellemeket pontos ábrázolással adták vissza, életszerű módon, néhány megváltozott ruhadarab segítségével maszkolva el magukat, egyértelműen más-más karaktereket és élethelyzeteket tárva elénk.

2

A címadó pár egy jelmezbálon találkozik. Valójában normál életet élnek, a férfi orvos, a nőről megtudjuk, hogy gyerekére a férje vigyáz. A férfi Superman ruhát, a nő Csodálatos Nő (Wonder Woman) jelmezt visel. A mindennapokból való kilépéshez felmennek a templomtoronyba, ott beszélgetnek. Látunk azután autóban utazó házaspárt, akik veszekednek, féltékenykednek, mialatt a baba hátul sír, és az anya gyorsan megvigasztalja. Látunk egy párt, ahol a férfi a többi autóst szidja, de végül udvarlásba fordul át a beszélgetés. A lány kéri, hogy búcsúzáskor ugyanúgy csókkal köszönjön el tőle, mint az előrehaladásukat megakadályozó pár férfitagja köszönt el női partnerétől. Ezt a két jelenetet az autós megjelenítés köti össze. Ezek után jelenik meg az autós rendőrjárőr pár, akik még visszatérnek. Ők zárják le az előadást.

Találkozunk egy nővel is, aki mesél a buszon egy tőle elforduló utastársának, aki meg sem szólal. Monológja rossz sorsáról, a műtétjéről, a vásárlásairól szól és arról, hogyan biztatták egy büntetés elleni beadványra, aminek semmi eredménye nem lett. Látjuk a nő megrendítő idegösszeomlását. Aztán egy következő egységben egy férfi panaszkodik egy nőnek, és beszámol valakiről, aki szemrehányást tett neki egy eredménytelen beadvány okán (az előbbi jelenet női karakteréről lehet szó). Mindeközben ő az elvált feleségénél lakó fiát akarta mindenben kárpótolni a Balatonon, ahová két napra sikerült elvinnie. Ezek után egy orvos alázkodik meg egy nővér előtt, merthogy a felesége nem érti meg őt, a visszautasítás után pedig főnöki hangon tesz szemrehányást olyan késésért, ami az ő utasítása következtében keletkezett. Ennek párhuzamaként a férj munkahelyi panaszaira a feleség köznapi beszélgetés közepette ostorcsapásokkal, dominaként válaszol, amitől a férj rögtön jobban érzi magát.

2

A keretes elbeszélés ekkor tér vissza a kezdő párra, akik többször találkoztak már ártalmatlan beszélgetéseken. Elegük van a hétköznapi életükből, és itt az ideje, hogy Supermanként és Csodálatos Nőként elrepüljenek a templomtoronyból, rendes találkozásaik helyszínéről. Az utolsó képben a rendőrjárőr pár jelenik meg újra, akik az öngyilkosság helyszínére sietnek. A csoda és a banális dramaturgiailag is összeér.

A piros-kék jelmez, amely a Superman-karakter védjegye, direkten jelenik meg, hogy aztán a többi, lazán összekapcsolódó jelenetben egy-egy kiegészítő kellék vagy ruhadarab legyen piros vagy kék színű, a cipő, egy sál, egy blúz, egy táska. Ez a motívum játékosan kíséri végig az estét, amely az emelkedett és a hétköznapi ellentétét fejezi ki. Ez jelentheti azt, hogy a csoda nem is létezik, mert banális, kisszerű dolgokról van szó, de azt is, hogy amikor a mindennapi, apró dolgok zajlanak körülöttünk, történnek velünk, ott van a kezünkben az egyediség, a különlegesség jele. A rendezés azért sikerült jól, mert ezt a kettősséget meg tudta mutatni. Az előadás az alternatív színházi élet létjogosultságát bizonyítja, a kevés kísérő elemmel megvalósított kompakt előadással.

 

Kutszegi Csaba: Wándör Wumen és Szupermen
Szereplők: Grisnik Petra, Inoka Péter
Videó: Kovács Dorka, Czenki Vivien
Díszlet: Pál János Endre
Jelmez: SWAPPIS – Ruhaforgó, Szabó Luca
Rendező: Kovács Henrietta
A HöKöm Project és a Líra és Logika Kulturális Alapítvány koprodukciója.
FüSzi, 2023. november 11.
Képek: A HöKöm Project Facebook-oldala

nyomtat

Szerzők

-- Varga Kinga --

Varga Kinga az ELTE-BTK Irodalomtudományi Doktori Iskolájának doktorjelöltje. Témája az Édes Anna színpadi feldolgozásának összehasonlító vizsgálata. Színház, film és irodalom határterületei vonzzák. Az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet művészeti szakírója.


További írások a rovatból

Beszélgetés Kovács Tamás színművésszel a KultúrArc eseményén
Pintér Béla és Társulatának Kabuki című előadása az Átriumban
Madame Tartuffe a Pesti Színházban
színház

Székely Csaba Az igazság gyertyái című drámája a Budaörsi Latinovits Színházban, Alföldi Róbert rendezésében

Más művészeti ágakról

Tudósítás az első DIA filmklubról
Áfra János Kitakart anyám című kötetének bemutatójáról
Vészits Andrea Ábris és az azúrkék patkány (Pagony, 2025) című kötetéről
art&design

A „Jövő a Jelenben” MOME Photography MA diplomakiállításáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés