bezár
 

film

2024. 11. 04.
Pusztuló falvak, pusztuló egzisztenciák
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Tartalom értékelése (4 vélemény alapján):
A 21. Verzió Filmfesztivál sok dokumentumfilmje taglalja az (ön)pusztítást, ilyen a magyar drogfüggő fiatalokat bemutató Mélypont érzés és a román bányászat áldozatává vált faluval és utolsó lakójával foglalkozó Ahol régen aludtunk.  

A Verzió Filmfesztivál immár 21. alkalommal mutat be társadalmilag releváns, aktuális problémákkal foglalkozó dokumentumfilmeket. Évről évre centrumba kerülnek a mindenkori háborúk, amelyek életeket tesznek tönkre és embertömegeket kényszerítenek menekülésre, így idén külön szekciót kapott az ukrajnai krízis. A pusztításnak és a pusztulásnak a háború persze a szélsőséges formája, azonban mint arra a Verzió más szekcióinak dokumentumfilmjei rávilágítanak, a rombolás „kifinomult” változatai szintén megmételyezik az emberéleteket. A német Matthäus Wörle műve, az Ahol régen aludtunk és Miklós Ádámtól a Mélypont érzés más-más kontextusban mutatják be az egyén pusztulását és (ön)pusztítását, legyen szó az ipar embertelen gépezetéről vagy a kábítószerről mint a problémákra adható legtévesebb válaszról.

prae.hu

A Mélypont érzés a Megálló Csoport Alapítvány programjának két tagját, két (egykori) szerfüggőt követ: az érettségi előtt álló Borókát és a homoszexualitásának elfogadásával, illetve elfogadtatásával küzdő huszonéves Szilvesztert. A Megálló érdekessége, hogy olyan emberek alkotják és üzemeltetik, akik korábban maguk is az addikciótól szenvedtek.

Azaz a tulajdonképpeni terapeuták nem vagy nemcsak szakkönyvekből tanulták, amit megosztanak pácienseikkel, hanem testközelből tapasztalták meg a drog romboló hatását.

Programjukban – erre utal a film címe – fontos szerepet kap a fizikai tevékenység, ez esetben a falmászás és élesben, a természetben a valódi sziklamászás, amelynek során a szerfüggőknek szembe kell nézniük alapvető félelmeikkel és azzal, hogy „rosszabbik énjük” a feladásra és a kudarcra biztatja őket. Vagyis ezt kell leküzdeniük a mászás során.

Ahol régen aludtunk

Matthäus Wörle: Ahol régen aludtunk

Látszólag teljesen más alkotás az Ahol régen aludtunk, amelyben Wörle történelmi távlatokat is megnyit, hiszen a Geamăna, magyar változatban Szászavinc nevű kis falu tragédiája elválaszthatatlan Nicolae Ceaușescu „létező szocializmusától”, a román falurombolástól és a rézbányászat múltjától. A probléma eredője a Gyulafehérvártól 90 kilométerre található Roșia Poieni vagy veresvölgyi rézbánya, ahonnan a hetvenes évek óta több ezer tonnányi rezet termelnek ki egy-egy esztendőben. A bányászati eljárás során keletkezett hordalék lassan, de biztosan elárasztotta Szászavincet, mivel az ennek feltartóztatására épített gát elégtelen volt.

A bevörösödött és mérgező tóból kiemelkedő templomtorony a zagytározóvá pusztított település szomorú emblémájává vált.

Mivel a politikai hatalom tisztában volt vele, hogy milyen károkat okoz a bánya, Ceaușescu az 1980-as években több száz családot költöztetett ki a településről, elkobzott otthonukért cserébe pedig elkeserítően kevés, az újrakezdéshez semmiképp sem elég pénzt kaptak kárpótlásul. Néhányan a kitelepítés ellenére is maradtak a területen, az utolsó közülük Valeria Praţa, az Ahol régen aludtunk főszereplője. Ám a cselekmény arról szól, hogy ő sem kerülheti el a sorsát, mivel az egyre növekvő területű zagytározó veszélyezteti az életét.

A két filmet nem pusztán a destrukció és az önpusztító ember miatt lehet összehasonlítani, hanem a természet komplex motívuma okán is.

Mindkét alkotásban kitüntetett fontosságú a táj, amelyben gyakorlatilag elveszik és feloldódik az ember, illetve amelynek kiszolgáltatottjai a főszereplők.

Az Ahol régen aludtunk ellentmondásosnak ábrázolja a természetet. Egyrészt festői szépségű a táj, még abban az értelemben is, hogy a nehézfémek és a kénsav szennyezése miatt a mesterséges tó a vörös árnyalataiban „pompázik”, amely elnyelte Szászavincet. Másrészt az ember által megmérgezett természet többé nem segíti, nem látja el és védi meg az egyént (megvédi, amennyiben elfogadjuk, hogy a völgyek biztonságot nyújtanak például az időjárás viszontagságaival szemben).

A bányászattal az emberiség árt a természetnek, azonban a Föld flórája és faunája nem kizárólag áldozat. Annyiban áldozat, amennyiben az élővilága, állatai és növényzete elpusztul az emberi beavatkozás hatására. Ám hosszú távon éppen, hogy az ember pusztító tevékenysége és a környezetrombolás által saját magát változtatja áldozattá. Felszámolja az életterét és a tápláló anyaföldet, ezzel pedig magára haragítja a másik, egyszerű embert, akitől a mérgező iszap elrabolja birtokát, azzal együtt a múltját, amire fáradságos munkával felépített és fenntartott otthona emlékezeti őt.

Valeria szabályosan átkozza az iparosokat, akik láthatóan cseppet sem törődnek azzal, hogy emberi életeket tesz tönkre a tevékenységük.

Mélypont érzés

Miklós Ádám: Mélypont érzés

Az Ahol régen aludtunkban tehát az ember önmaga és embertársa ellen fordítja a természetet. A Mélypont érzésben is nekifeszülnek a főszereplők a természetnek, ez esetben a hatalmas és kezeket felsértő szikláknak.

A különbség az, hogy míg Valeriának nincs esélye legyőzni az évtizedes múltra visszatekintő bányászatot, valamint a mérgező anyagok által végzett pusztítást, addig Borókának és Szilveszternek megvan az ereje ahhoz, hogy megmásszák a sziklákat.

Ha úgy tetszik, őket is egy ipari termék, a drog tartja vissza attól, hogy meghódítsák a természetet, habár a Mélypont érzésben a kábítószer inkább szimptóma, a főszereplők valódi betegsége múltjukból és családi konfliktusaikból ered. Az Ahol régen aludtunk címe beszédes, arra utal, hogy valami, az otthon végérvényesen eltűnik, amellyel együtt elillan a múlt is, az legfeljebb már csak a fejekben létezik mindaddig, amíg az egyénben pislákol az élet. A Mélypont érzés címe is tulajdonképpen a múltra utal, a traumák húzzák vissza Borókát és Szilvesztert újra és újra a szakadékba, a drogfüggőséghez mint mélyponthoz.

A sziklamászás ugyan eredendően didaktikus jelkép egy addikcióval foglalkozó drámában, Miklós Ádám művében mégis tökéletesen működik és belesimul a filmbe, mivel a természettel folytatott küzdelemben az „énnel”, az ember önmagával folytatott küzdelmét képezi le. Ez a terápia célja, hogy a páciens megtanuljon önállóan cselekedni, elsajátítása azt az ellenálló képességet, hogy a könnyebb út helyett igenis a nehezebbet válassza, hogy a kudarc elfogadás helyett a sikerre törekedjen.

Látszólag persze egyszerűbb megmászni a sziklát, mint letenni a kábítószert, ám az analógia éppen azért működik tökéletesen ebben a kontextusban, mert sziklamászás közben is lehet komoly sérüléseket szerezni.

Boróka ujjairól leválik a bőr a sok próbálkozást követően, kudarcai miatt sírva fakad és leértékeli magát. Ám a segítője a másik végéről ragadja meg a dolgot: azért sebesedett ki a lány ujjbegye, mert rengeteget próbálkozott, mert nem adta fel a sokadik visszazuhanást követően sem. Ez és az, hogy Szilveszter szenved a szirteken, de nem mászik vissza vagy bénul le félúton, azt bizonyítja, hogy mindkét drogfüggő fejlődött.

A Mélypont érzés főszereplői a természettel folytatott küzdelem során megértették, hogy biztosító kötél ide vagy oda, súlyosan megsebesülhetnek, ha nem figyelnek minden lépésükre, ha nem megfontoltan haladnak a céljuk felé. Egyáltalán, megértették azt, hogy ha már elindultak egy úton, akkor célba kell érniük, nem blokkolhatnak le félúton. A hagyományos terápiának és rehabilitációnak hasonlóan ez a lényege, nem szabad engedni a drog csábításának, ami csak rövid időre veszi le a felelősséget az ember válláról és hiteti el vele, hogy elhárult a probléma. Ha a hatása elmúlik, a probléma – legyen az az eljutás a szikla tetejére vagy egy családon belül kibeszéletlen trauma – attól még ugyanúgy megoldásra vár, csak éppen a kábítószer pusztító mivolta miatt egy kicsivel mindig kevésbé kompetens ember áll a kihívás előtt.

Az Ahol régen aludtunk történelmi és lélektani, a Mélypont érzés pedig társadalmi és lélektani kontextusban bontja ki a fő témáját. Matthäus Wörle dokumentumfilmjében természetesen hangsúlyos a ceaușescui örökség, amelytől Románia jelene ugyanúgy nem szabadulhat, mint a Kádár-korszak „kísértetétől” a 21. század Magyarországa. A mérgező tóba fojtott falu képe a kontinuitást hangsúlyozza. Ez a méreg a „létező szocializmus” hagyatéka, ami betüremkedik még a 2020-as évekbe is, megfojtva az idősebb és a fiatalabb generációt egyaránt. Valeria monológjában, ami a pakolás és a lomtalanítás képsorait kíséri, azon aggódik, hogy vajon látja-e még valaha otthonát és szülőföldjét a költözés után. A néző sejtheti, hogy erre kevés az esély, és nem feltétlenül azért, mert rövid időn belül a toxikus iszap ellepi az attól nem messze elterülő kis házat.

Az otthon nemcsak a múlt része, hanem az identitás alapja is, enélkül az egyén hontalanul bolyong a világban, nem találja helyét.

Ugyan fia és családja befogadják Valeriát, de az új ház idegen számára, mivel azért nem ő küzdött és dolgozott meg. Falai és tárgyai nem idézik fel benne az élettörténete meghatározó eseményeit, amelyek formálták az önazonosságát (az emlékeket a dokumentumfilm végén egyébként látjuk is a felsorakoztatott fotókon). Az önazonosságát, amelyhez már nem tud kapcsolódni sem a fia, sem az unokája – számukra éppen a festői szépségű táj és a vidéki otthon idegen, legfeljebb Valeria miatt jelent nekik valamit. Nem tudják, nem is akarják tovább ápolni ezt az örökséget. A kérdés persze az, hogy akkor is így állnának-e hozzá, ha a bánya nem szennyezi be a környéket. Valószínűleg motiváltabbak lennének. Így viszont elveszik a vidéki házzal együtt egy tradicionális paraszti kultúra, amely bizonyos szintű szabadságot és emberibb közeget jelentett a személytelenebb és embertelenebb városi, kisvárosi életmóddal szemben.

Ahol régen aludtunk

Matthäus Wörle: Ahol régen aludtunk

Az Ahol régen aludtunk ezt a problémát archív felvételekkel még inkább hangsúlyozza. Ezek a képsorok mintegy flashbackekként funkcionálnak és felfedik, hogy az úttörő egyenruhába öltöztetett kisiskolásokon keresztül miként éltette a diktatórikus rezsim a faluromboló bányászatot. A gyerekek természetesen semmit nem fognak fel a betanult szövegekből, amelyekkel ünneplik az érckitermelést, viszont a jelen pusztításával kontrasztban világossá válik, hogy a diákok valójában a saját generációjuk gyászbeszédét szavalják. Valószínűleg sokukat közvetlenül is érintett az ökológiai katasztrófa, így Ceaușescu nemcsak az idősebb, hanem a fiatal nemzedék sorsát is megpecsételte – a múltat és a jövőt egyaránt, szó szerinti és átvitt értelemben besározta.

A Mélypont érzésben is tulajdonképpen a „múlt sara” mérgezi meg a főszereplők, Boróka és Szilveszter életét. Mint azt Szilveszter az édesapjával és az édesanyjával folytatott, sokat halogatott őszinte beszélgetés során kiböki; megértette, hogy nem a kábítószertől lett függő. Erre az apa hitetlenkedve kérdez vissza, hogy „Hát akkor mitől?”. Ezt akár Boróka édesanyja is kérdezhetné, de ő talán jobban érti, mivel szintén drogfüggő, tehát tisztában van vele, hogy a tudatmódosító szer pusztán egy eszköz, nem maga a kiváltó ok. Kulcsfontosságú állítás ez Miklós Ádám művében, sok drogfilm tévesen azt a képzetet erősíti a nézőben, hogy az anyag kipróbálása indítja el a függőséget, ez taszítja az egyént mélypontra.

Valójában – mint azt Boróka és Szilveszter történetében is látjuk – a „mélypont érzés” már kialakult, amikor a főszereplők az „anyaghoz” nyúltak. A Megálló célja éppen az, hogy ezt felfejtse a páciensekkel közösen, miként és miért jutottak el erre a mélypontra, ahonnan nem láttak más kiutat, csak a drogot.

Mélypont érzés

Miklós Ádám: Mélypont érzés

A múlt kibeszéletlen traumái mellett, ezekkel összefüggésben a Mélypont érzés az egészséges énkép hiányát jelöli meg a drogfüggőség legfőbb kiváltó okaként. Boróka esetében ezt még lehetne azzal magyarázni, hogy tinédzser, a felnőtté válás küszöbén áll, mintegy van még ideje a fejlődéshez. Ám nála szintén fontos motívum a harmonikus gyerek-szülő viszony hiánya. A játékidőben előre haladva kiderülnek súlyos konfliktusok Boróka és édesanyja múltjából, köztük a fizikai bántalmazásig és sérülésig fajult veszekedéssel (a lány egy bútordarabbal sebesítette meg édesanyját). A gyermek fejlődése, identitása formálódása során lényeges, hogy a szeretet mellett megkapja a követhető példát, az egészséges elvárásokat és szankciókat, amelyek visszatartják attól, hogy másoknak vagy önmagának ártson. Egy drogfüggő szülő nem képes a gyerekével törődni, illetve nem tudja az egészséges fejlődéshez szükséges mintákat és szeretetet nyújtani. A saját megmérgezett jelene rányomja a bélyegét az utódja jövőjére. Ez vezethet bizonytalan, önmarcangoló és a múlt kibeszéletlen traumái miatt önhibáztató személyiséghez, mint amilyen Borókáé. Számára és Szilveszter történetében is felmerül a kérdés, hogy egyáltalán „Ki vagyok én?”. Szinte félelmetes, hogy egyikőjük sem tud önmagának választ adni erre a látszólag egyszerű kérdésre. Ismét hangsúlyos, hogy ennek oka nem a drog.

A drog ideiglenes menekülési lehetőség az „én”, az önmeghatározás és a múlt, illetve a jövő elől.

Károssága abban rejlik, hogy eleinte instant és látszólagos megoldást kínál a problémákra, később viszont normalizálódik, ahogy a szervezet hozzászokik, így már nem az eufórikus, gondtalan lelkiállapothoz, hanem a függőség okozta testi és lelki fájdalmak csillapításához szükséges. Viszont semmiképp sem ok, hanem tünet.

Szilveszter esetében a drogfüggőség az elfojtás tünete. Az elfojtásé, ami már gyerekkorától sújtja, hiszen homoszexualitását nem vállalhatta fel egy homofób közegben. A homofób közeg azt sugallja, hogy ha valaki nem olyan, mint „mi”, akkor kirekesztett, megbélyegzett és magárautalt, tehát védtelen. Szilveszter bevallottan úgy vette fel ezt a csoportidentitást, hogy maga is gyakorolta a homofób és trágár beszédet, magyarán „buzizott”. Ezzel persze megtagadta és elítélte önmagát, az önmegtagadást pedig csak elmélyítette az a tény, hogy otthon sem kapott lelki támogatást, legalábbis édesapjától nem. A fiatal férfi 28 éves korában, a dokumentumfilm apropóján először ült le beszélni szemtől szemben az apával a homoszexualitásáról, addig inkább ennek tagadása vagy elhallgatása volt jellemző a kapcsolatukra.

Hogyan lehet eltávolodni az „én”-től hatékonyan és gyorsan? A kábítószerrel, amelyben feloldódik az ember egyénisége. Az addikció tehát szimptóma, a szexuális identitás repressziójának a tünete.

Leküzdéséhez nem elsősorban a drogot kell elhagyni (azt is), hanem az önelfogadás útján kell elindulni. Szilveszter mentora kemény, őszinte szavakba önti, hogy az egészséges énkép hiánya okozza a férfi minden szenvedését és defektusát: a drogfüggőség mellett azt, hogy nem tud a saját lábára állni, szüleitől függ, akik közül az apával a Mélypont érzés jelenéig nem volt harmonikus a kapcsolata.

Az Ahol régen aludtunk és a Mélypont érzés tehát egyaránt rétegzett, komplex, gondolatébresztő dokumentumfilmek, amelyeket nagyon érdemes megtekinteni, mert úgy is gyarapodunk általuk, hogy nem vagyunk (közvetlenül) érintettek a témáikban. Az otthon elvesztésének réme, a szülői örökség és az önbecsapás destruktív gyakorlata mindannyiunk számára releváns problémák, amelyekkel az ilyen filmek, illetve a bennük megjelenő emberi sorsok és példák segítenek szembenézni.

Vetítések a Verzión:

Mélypont érzés

  • Budapest, Művész Mozi, november 9. 21:00
  • Budapest, Toldi mozi november 12. 16:30

 

Ahol régen aludtunk:

  • Budapest, Művész Mozi november 9. 20:45

Mélypont érzés – színes, magyar dokumentumfilm, 85 perc, 2024. Írta, rendezte és fényképezte: Miklós Ádám. Zene: Sperling Andor. Producer: Száki Adrián. Bemutató: 2024. december 5. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Korhatár: 16 éven aluliaknak nem ajánlott.

Ahol régen aludtunk (Where We Used to Sleep) – színes, német-román dokumentumfilm, 82 perc, 2024. Rendező: Matthäus Wörle. Operatőr: Moritz Dehler. Zene: Giuliano Loli. Producer: Fidelis Mager, Oliver Gernstl. Forgalmazó: Oliver Gernstl megaherz GmbH.

A cikkhez felhasznált képek a Vertigo Media Kft-től és a Verzió hivatalos weboldaláról származnak.

nyomtat

Szerzők

-- Benke Attila --

Benke Attila az ELTE Bölcsészettudományi Karán végzett 2012-ben filmtudomány mesterszakon, ugyanitt 2016-ig a Filozófiatudományi Doktori Iskola Film-, média- és kultúraelmélet programjának hallgatója volt. Jelenleg filmkritikusként, újságíróként, szerkesztőként tevékenykedik számos kulturális folyóiratnál és portálnál, valamint filmes műfajelméleti kutatást végez, és magyar filmtörténettel is foglalkozik.


További írások a rovatból

Dan Schoenbrun: Ragyogj TV, ragyogj!
A 12. Primanima mint a magány és társadalmi kritika tükre
Az idei Verzión fókuszba kerülnek az anyák küzdelmei

Más művészeti ágakról

Prae Kiadói nap Pécsett
Kurátori bevezető
építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés