bezár
 

film

2025. 03. 10.
Sztárok árnyékában
75. Berlinale
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A jubileumi, 75. Berlinale már-már a lehetetlenre vállalkozott. A teljesen új szervezőgárdára az a feladat várt, hogy a lehető legfényűzőbb ünneplést lényegesen visszafogottabb költségvetésből valósítsa meg, ráadásként az egész berlini szemle helyét erősítse meg a nagy fesztiválok között.

A világ egyik legrégebbi, és legnagyobb tömeget vonzó fesztiválja körül évek óta viharfelhők gyülekeznek. A Berlinale a májusi cannesi és az augusztusi velencei filmfesztivál mellett jelentőség terén egyre inkább háttérbe szorul, és ennek köszönhetően az arányok is felborulni látszanak. A filmfesztiválok egyik legfontosabb mozgatórugóját a filmvásárok jelentik, hiszen itt köttetnek a nagy forgalmazási üzletek, itt dől el, hogy az egyes filmek milyen életutat járhatnak majd be a világ körül. Berlin ebben korábban példás volt, és az EFM (European Film Market) egy, a fesztivállal párhuzamosan létező valóságként, szimbiózisban létezett. Azonban az év első nagy európai filmvásáraként az EFM egyre nagyobbra nőtt, és ez még egy csendesnek mondott évben is jól látható: a vásáron a januári Sundance címei éppúgy pörögnek, mint a nagy reménységgel Cannes-ra elkészülő filmek, és persze ezek mellett – jóval kisebb hatásfokkal – jelen van a Berlinale felhozatala. Ez magával hozza, hogy a szaklapok fókuszában szinte kizárólag a megkötött üzletek kerülnek, semmint például a versenyszekció címei.

prae.hu

A Mickey 17 stábja: Bong Joon Ho rendező, valamint Steven Yeun, Toni Collette, Robert Pattinson, Naomi Ackie  Anamaria Vartolomei színészek. Fotókredit: Alexander Janetzko / Berlinale 2025

A Londoni Filmfesztiválról érkező új fesztiváligazgatónak, Tricia Tuttle-nek – bár nem kellett rögtön olyan, a COVID-hoz mérhető kihívással megküzdenie, mint elődeinek, de azért – bőven volt megoldásra váró feladata. Az idén 75. eseménynek ugyanis valahol az ünneplésről kellett volna szólnia, amin a jelentősen lecsökkentett költségvetés aligha segített. Ahogy az sem, hogy olyan technikai problémák is adódtak, mint új vetítőhelyszínek keresése, illetve az a tény, hogy maga a város a megszokott hátszelet mellőzve inkább a fesztivállal egy időben zajló választási hajrára és az ehhez kapcsolódó, egyes szolgáltatásokat – például a tömegközlekedést – lebénító sztrájkhullámra koncentrált, mintsem a filmek ünnepére.

A legtöbb jelentős változás évek alatt érik be, ezzel együtt a gárdacsere már most érzékelhető lett. Ennek talán legészrevehetőbb jele az elődök által bevezetett, tehát meglehetősen tiszavirág életű Encounters szekció megszüntetése, és helyette egy új program megjelenése: immár a Perspectives kategóriában futnak a debütáló rendezők, így itt indult például Soós Bálint Dániel Minden rendben című alkotása is.

Timothée Chalamet színész, a Sehol se otthon c. film főszereplője.  Fotókredit: Richard Hübner / Berlinale 2025

A fesztiváligazgató igyekezett a londoni tradíciókat meghonosítva fókuszálni a sztárokra, és Berlinbe csábítani a legnagyobb neveket. Az

talán nem újdonság, hogy egy Richard Linklater- (Blue Moon) vagy Ira Sachs-film (Peter Hujar’s Day) Berlinben nyit, és érkeznek a filmekhez kapcsolódó hírességek (Ethan Hawke, Margaret Qualley, Andrew Scott, Ben Whishaw, Rebecca Hall stb.), ugyanakkor az, hogy az új Bong Joon Ho-film, a Mickey 17 premierjét sikerült itt tartani, mindenképp nagy szenzáció – mint ahogy valahol az is, hogy a Sehol se otthon (kritikánk a filmről) című Bob Dylan életrajzi filmet Németországban a világon az utolsók között mutatták be, pusztán azért, hogy Timothée Chalamet felvonulhasson a vörös szőnyegen.

A film többi húzóneve, Edward Norton, Elle Fanning és Monica Barbaro nem tartott vele, ahogy James Mangold rendező sem vállalt be európai utat az Oscar-kampány legkiemeltebb időszakában.

Ennél valamivel vitathatóbb döntés viszont a nyitás az ázsiai filmipar felé. A versenyszekcióból eléggé kilógó, Girls on Wire című, meglehetősen kommersz dráma programba kerülésén sokat nyomott, hogy az egyik főszerepet a tajvani mandopop-sztár, Vicky Chen alakítja. Az ő esetében nem nehéz soktízmilliós megtekintésű videóklipeket találni, ám kérdéses, ez hogyan fordítható át a filmek iránti érdeklődésbe, és például a fesztivál profitál-e bármilyen szinten ebből, nem pedig éppen ellenkezőleg, a versenyprogram jelentőségét értéktelenítik el az ehhez fogható döntések.

A Girls on Wire című versenyfilm stábja a film díszbemutatóján, középen Tricia Tuttle fesztiváligazgatóval. Fotókredit: Alexander Janetzko / Berlinale 2025

A legnagyobb kérdés persze, hogy mindezen változtatásokból a szakmán kívül mit érzékel a közönség. Elvégre a Berlinale az egyik legnagyobb közönségfesztivál, amelyre tízezres nagyságrendben fogynak jegyek, és még a kevésbé kiemelt címek is jó eséllyel telt házzal mennek.

A sávosan megnyitott jegyeladások ellenére résen kell lennie annak, aki jegyet szeretett volna egy-egy vetítésre, ugyanis legalább olyan gyorsasággal fogytak, mint ahogy a kizárólag szakmának szánt vetítések termei teltek meg.

Az átlagnézőhöz valószínűleg inkább a jó hangulatú közönségtalálkozók híre, és a Berlinben már-már elengedhetetlen politikai állásfoglalások, valamilyen érdekcsoportot sértő felszólalások és tüntetések híre jutott el.

Fejléc kép: Tilda Swinton a tiszteletbeli Arany Medve életműdíjjal

nyomtat

Szerzők

-- Szalóky Bálint --


További írások a rovatból

Filmre rögzített önarckép a Verzión
A Vonatok és az Álomélet stockfotóból című dokumentumfilmek a 22. Verzió Filmfesztiválon
Yorgos Lanthimos: Bugonia
Tudósítás az első DIA filmklubról

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát
A Móricz-ösztöndíjasok harmadik irodalmi estjéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés