bezár
 

zene

2009. 02. 23.
Másoltlemez-razzia = korlátozott kultúra?
Gondolatok a MAHASZ klubrazziáiról és a kultúráról
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Másoltlemez-razzia = korlátozott kultúra? 2009 február elején a MAHASZ a VPOP-vel és az APEH ellenőreivel razziákat tartott kisebb hazai klubokban. Akinél olyan "másolt" cd-t találtak, melyen nem volt MAHASZ matrica, azt jogsértés címén akár többszázezer forintra is megbüntették. Ha a büntetések ilyen mértékű kiszabása mindennapossá válik, a választható kultúrára éhes fiatalság közösségi tere ismét tovább szűkülhet.
Írásom célja nem a razziákkal és szabályozásokkal kapcsolatos jogi aggályokra való rámutatás, hanem a felvetődött kulturális kérdések megválaszolása. Ehhez azonban muszáj néhány szót ejteni a legfontosabb tényekről, melyeket a MAHASZ és Jeszenszky Zsolt (Dj-Szövetség, MAHASZ, Proart) nyilatkozatai elködösítenek:

1) A MAHASZ többek között a szerzők védőjének adja ki magát, holott e szervezet a kiadóknak fizet. Ugyanakkor nem tesz különbséget az úgymond "hivatásos" és "hobbi" dj-k között.

2) A kiadók bevételei címén beszedett díjak a CD-kért igen aggályosak. Ha nem áll kapcsolatban a MAHASZ az adott kiadóval, a már eleve nüansznyi mértékű díj elveszik, vagy a cég „saját” kiadói közt kerül szétosztásra.

3) A MAHASZ négy éve már végzett hasonló ellenőrzéseket, akkor egy nyílt levéllel együtt hatóságilag leállíttatták ezt a tevékenységüket. Most, megkerülve a rendelkezést, új szervezettel vizsgáltatják át a pultokat (VPOP, APEH).

4) Az Európában egyedülállóan aránytalan díjazás (Jeszenszky nyilatkozatával ellentétben például angol dj-k egyáltalán nem hallottak az itthon emlegetett átalánydíjakról) és szabályozás nem tér ki sem a különböző hanghordozókra, sem a lejátszás és annak engedélyezésének módjára, így csak még jobban „tetszés szerint” mérlegelhetővé válik. (Ugyanakkor terjed egy olyan hozzászólás is az interneten, miszerint Jeszenszky „hasraütésszerűen” ragasztotta rá a matricákat egy dj CD lemezeire, mert valójában egy kiadót és előadót sem ismert az ottlévő lemezekről.) S végül egy kérdés, amit még eddig sehol sem láttam: Nem árt a CD-nek, ha matricát ragasztanak rá?)

(Bővebb írások olvashatók a témában a Quarton és a Kultplayen, a legelső híradás pedig a zoom.hu portálon található.)

A törpe kisebbség, a kultúra és az erkölcsi felelősség

Jeszenszky Zsolt szerint "a Beatportozó (a jelenleg legismertebb internetes elektronikus zenei bolt, a hazai dj-k legtöbbjének forrása - a szerk.), saját zenéző, stb. underground szubkultúra egy törpe kisebbség" – olvashatjuk a Quart cikkében. Ha ez így is van, végeláthatatlan érvelések helyett szemléltető párhuzam lehetne a BKV hozzáállása, ami „fölöslegességre” és „kis utasszámra” hivatkozva egymás után ritkítja, majd szünteti meg járatait, miközben egyre drágább pénzen vehetik igénybe az utasok a cég szolgáltatásait. E mentalitás egyszerű önleépítő folyamatot generál. E folyamat pedig sajnos már belső okokból kifolyólag is elkezdődött az olyan helyek eltűnésével és bezárásával, mint a Kultiplex vagy az Almássy Téri Szabadidőközpont.

Jogilag igen aggályosan, de töretlenül üzemeltetett "mega-klubokat" (és ezek "underground" változatait), illetve drága belépős operaházat szeretnénk a bulvárlapok hírességeinek számára? Magábafordult, művészetre és társaságra már nem is éhező, sokak által "kultúrsznobnak" bélyegzett zenehallgatókat, akik keserű mosollyal anekdotáznak arról, hogy "régen hittek" az itthoni elektronikus vagy elektroakusztikus zenekultúrában?

A másik több helyütt is felvetődő kérdés - melyet szintén Jeszenszky tett fel először nyílt levelében - a dj-k erkölcsi felelőssége - leginkább a drogkérdést érthetjük ezalatt. Régebben a konzervatívabb média taktikája volt, hogy az ún. „underground elektronikus” zenei rendezvényeket egyöntetűen „drogos”, "fiatalságra káros" zenei rendezvényeknek bélyegezte. Érdekes belegondolni, hogy ma már ezt a gyümölcsözőnek egyáltalán nem bizonyuló kategorizálást csak az ultraradikális médiumok szokták alkalmazni.

De tegyük fel, hogy így van. Az igazi kérdés azonban akkor is az, hogy felelős-e a zenék válogatására és játszására koncentráló személy azért, hogy milyen szert fogyaszt a közönsége a megengedetteken kívül? Nem a szórakozóhely vagy a rendezvényszervező felelőssége ez? Tán nem magának a szórakozó egyénnek a felelőssége?

Nem reprezentatív adatként írnám le, hogy több ismerős közölte velem egymástól függetlenül, hogy az ő társaságukból mindig azok néztek rá komolyan a drogokra, akik úgymond „nem tudtak hová elmenni este”. Talán nem tenne mégis jót nekik egy pusztán zenét és kultúrát szerető, lelkes "törpe-kisebbség", amely a "trendi klubok" és a nagy semmi alternatívájaként szolgálna?

Az underground dj-k és a piac

A Dj-szövetség nyilatkozatai szerint a másolt cd-kről játszó dj-k kiszorítják a zenéiket jogszerűen vásároló kollégákat. Ilyen valóban történik, a témában megjelent írások kommentjei között olvashattunk erről személyes beszámolókat. Viszont itt a fő kérdés az, hogy belefér-e ebbe a piacrontó kategóriába egy évente háromszor megtartott kisebb klubest? A válasz egyértelműen nem. Mégis minden "nyilvántartásban nem szereplő" dj-t egy kalap alá vesz a Szövetség. Pedig melyikünk számára ne lenne ismert a "megélhetési" és "nem-megélhetési művész" fogalma?

A kisebb elektronikus zenei rendezvények célja nem a piaci térhódítás, még ha elengedhetetlenül piaci tevékenységet is folytatnak (minimális vagy nullszaldós bevétel a belépőből vagy az aznap esti fogyasztásból…). Valódi céljuk az alternatív szórakozás biztosítása a közönség számára és a kulturális értékek szabad megosztása.

Ugyanakkor „mainstream kulturális babérokra” sem óhajtanak törni: pusztán szeretnék megosztani másokkal, amit jónak látnak. Egyszerűen csak örülnének, ha hagynák lenni őket. Aki kultúrát akar művelni „csak úgy”, az miért ne művelhetné itthon manapság?

A pénz mindegy, a kultúra nagyon nem mindegy

Furcsa, de jó néhány esetben magyarázkodnia kell a művészeknek arról, hogy őket természetesen zavarná, ha a zenéjük feltűnne mondjuk egy világcég reklámjában úgy, hogy az egy fillért se fizet érte, ellenben tevékenységüket a piaci térhódítás és a pénzkereset lehetősége egyáltalán nem motiválja. Holott, megint csak - ízléstől és világnézettől függetlenül - a „józan eszű” emberek számára az egy teljesen érthető felfogás.

Az aránytalan díjfelosztás és a látszat-kulturális érvek ismertetése után tehát milyen érve marad bármelyik említett szervezetnek, amivel bizonyítanák, hogy tevékenységükkel védik a kultúrát vagy a szerzőket?

Nem tesz többet valaki egy kulturális választási lehetőség biztosításával, amihez se piaci, se anyagi, hanem kizárólag kulturális érdeke fűződik? A piacrontás jelensége közismert tény és nem csak a dj-szakmát sújtja, ez ellen valóban meg kell tenniük az illetékeseknek a szükséges lépéseket. Ugyanakkor mindannyiunknak biztosítania kell az alternatív kultúrát is, mert ha az ellehetetlenedik vagy ellehetetlenítik, akkor óriási ínség köszönthet ránk.
nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Hargitai András --


További írások a rovatból

Dirty Honey: Dirty Honey EP (2019)
Opera a karanténból: Jacques Offenbach Hoffmann meséi című operája Párizsból
Requiem otthon: Mozart gyászmiséje Castellucci rendezésében

Más művészeti ágakról

irodalom

Egy sokoldalú szerző társaságában Egy sokoldalú szerző társaságában
Újra volt irodalmi rendezvény a Kis Présházban
art&design

A nemzeti védőfelszerelés körülményeiről A nemzeti védőfelszerelés körülményeiről
Interjú Molnár Judit Lillával
Külföldön Sikeres Magyar Művészek

Folytatódik az Eötvös Péter Alapítvány nemzetközi mentorprogramja Folytatódik az Eötvös Péter Alapítvány nemzetközi mentorprogramja
Az Eötvös Péter Alapítvány további három évre nyert támogatást nemzetközi mentorprogramja folytatására. A 2021-es kiírás már elérhető az alapítvány honlapjáról
gyerek

Különleges videós produkció készült a rendszerváltásról
A Faktor Terminál produkciója a Tilos az Á Könyvek kötete alapján


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés