bezár
 

zene

2009. 02. 27.
Kielégületlen sorok
Szigetvári Andrea és Thierry De Mey darabja a Trafóban, 2009. február 7-én
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A MIDI legnagyobb érdemét az adja, hogy ugyan a (zenei) hang csupán néhány paraméterét rögzíti, azonban ezen paraméterek értékét nagyjából a matematikai műveletek egyszerűségével lehet manipulálni egy szempler vagy számítógép segítségével. A MIDI körüli fejlesztés jó ideje legizgalmasabb területe a különböző kontrollerek használata - erre láttam elgondolkodtató példákat a Temps d’Images Fesztivál keretében.
A kontrollerek olyan eszközök, amelyek valamilyen átalakítás után MIDI-jeleket küldenek a rendszernek. Ilyen kontroller lehet egyszerűen egy nyomógomb vagy kar, amit elfordítunk, de lehet lézersugár illetve mozgásérzékelő berendezés is. Vagy egyszerűen egy kamera. Izgalmas ez a terület, mivel a kontrollerek segítségével különböző paramétereket befolyásolhatunk a MIDI-kódban, azaz loopokat indíthatunk, valamilyen hang magasságát illetve hangszínét változtathatjuk realtime, mondjuk a testünk mozgásával.

A Temps d’Images Fesztivál február 7-i eseményén a Trafó színpadán két „bádogba öltöztetett” táncos jelent meg. Fura öltözéküket gépies mozgásuk egészítette ki: egyszer a férfi (Bánki Zsolt), aztán a nő (Ladányi Andrea) végzett különös, merev mozdulatokat. Ahogy mozdultak, fémes hangok csendültek fel, s ha néha mindketten mozogtak, úgy tűnt, mindketten „irányítják” a hangokat. Volt, hogy különböző színű korongokat mutattak a közönség (kamera) felé, ilyenkor úgy tűnt, ezek mozgatásával kontrollálják a hangokat.


Szigetvári Andrea: Swinging Door

Bár tudom és láttam is, hogy jó táncosok, a gépiesség mint ötlet zavart, talán azért, mert a fémes-nyikorgó hangok ezt közvetlenül sugallták. Olyan érzésem volt, mintha a „robotok” tanulnának zenélni, és ez a toposz sem tetszett. A zene gyakran közel járt a noise-hoz, rendkívül erős fortékkal, mégis egyenletes, lüktető mederben maradva, mint egy fogfúrás. Az egész előadásban a zene vitte a prímet és nem a tánc, a mozgás csak illusztráció maradt.

A szünet után sötét színpad fogadta a szép számú közönséget. Egy fekete ruhába öltözött férfi (Jean Geoffroy) jelent meg a sötét színpadon, és mozogni kezdett. Ahogy mozdult a keze, megvilágította valamilyen lámpa, ráadásul a sötét háttérre vetítve, jókora nagyításban, ám elmaszatoltan is látszott. Először ezt a trükköt is kicsit mechanikusnak éreztem, hiszen mást sem csinált, mint vizuálisan kinagyított egy mozgást. Az mégis izgalmasnak tűnt, hogy az előadó mozdulatai a színpadon időnként hosszú csöndben maradtak.

Thierry De Mey: Light Music

Majd úgy tett, mintha egy ütővel verne valamit, s ilyenkor ritmushangszerek hangját hallottuk. Aztán a kivetített mozgások keltek önálló életre. A zene mindazonáltal nem vált hangsúlyossá az előadásban: egyszerű játék volt a szabványos MIDI-hangszínekkel. A lényeg a látvány, illetve az előadó mozgásai maradtak, háttér-vetítéssel. Ha Szigetvári Andreáék darabjában a zene dominált, hát most a tánc és a látvány.

Így némiképp kielégületlenül távoztam a nézőtérről, a lelkesen ünneplő közönség soraiból. Kétség kívül két alaposan megtervezett és pontosan kivitelezett előadást láttam, azonban egyikben sem éreztem a három modalitás (hang-mozgás-látvány) olyan egységét, mint például a legutóbbi Making New Waves Fesztiválon, Miguel Azguime előadásában.


Szigetvári Andrea (H): Swinging Door / Lengőajtó – 30'
Darab táncosra és élő elektronikára

A darabhoz az inspirációt Shunryu Suzuki egyik szövege adta, ahol a légzés folyamatát lengőajtóhoz hasonlítja: „amit énnek nevezünk, az csak egy lengőajtó, ami aszerint mozog, ahogy beszívjuk és kiengedjük a levegőt. Csak mozog. Ez minden. Amikor az elméd elég tiszta és nyugodt, hogy kövesse ezt a mozgást, akkor nem létezik semmi, nincs én, nincs a világ, nincs elme, nincs test, csak a lengőajtó.”

A darab forrása a torok hangzásai (beszéd, légzés) és elképzelt lengőajtók hangimitációi voltak Az előre felvett, átdolgozott és élőben átalakított hangok mozgását a táncos keze vezérli, melynek pozícióját videókamera követi.

Közreműködött: Ladányi Andrea és Bánki Zsolt

Thierry De Mey (B): Light Music (2004) – 20'
Darab karmesterre-szólistára, kivetítő eszközökre és interaktív rendszerekre

A Light Music című, „karmesterre/szólistára” és különös fény-árnyék hatásokra komponált darabot első ízben 2004 márciusában a lyon-i zenei biennálén mutatták be. A mozgás által keltett hangok és a tánc-mozdulatok újraértelmezésével a darab különleges élményt nyúlt: a megvilágított kezek folyamatos mozgásából adódó formák és az utánuk maraadó lenyomat irányítja a zenei anyagot. A zene és a mozgás néha szimbiózisban él, máskor összeütközik, egymást hol segítve, hol akadályozva.

Thierry Mey filmes, zeneszerző, ütőhangszeres. Társalapítója volt a Maximalist! és az Ictus zenekaroknak, melyek több darabját is előadták. De Mey darabjait ezenkívül előadta többek között az Arditti vonósnégyes, a Hilliard Ensemble és a London Sinfonietta. 

Közreműködött: Jean Geoffroy

Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről
Simon Géza Gábor: A magyar jazztörténet ösvényein. A magyar jazztörténeti kutatás hatvanöt esztendeje 1958–2023
The Underground Jazz Scene in Budapest Today: an Adventurous Introduction (Inverted Spectrum Records 2023)

Más művészeti ágakról

Könyvbemutató másképp
Kritika Kállay Eszter Vérehulló fecskefű című kötetéről
Láng Orsolya Ház, délután című könyvének bemutatójáról
Kelemen Kinga kiállításának megnyitóbeszéde


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés