bezár
 

zene

2009. 10. 26.
Borzongatóan mélységes Eötvös
Budapesti Őszi Fesztivál, E.öt. Allison Bell és az Ensemble Linea koncertje a Trafóban – 2009. október 14.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A közönség szűnni nem akaró tapssal köszöntötte a darab végén színpadon is megjelenő zeneszerzőt, a kivételesen ragyogó énekest, a fiatal kora ellenére meglepően komoly együttest és a zseniális előadást. Én változatlanul úgy érzem, hallottam már jobb Eötvös Péter darabokat is, azonban meggyőződésemmé vált, hogy – legalábbis élőben – még sosem hallottam ilyen hiteles és komoly, borzongatóan mélységes Eötvös-előadást.

prae.hu

Zenei életünk viszonylag gyakran játszott kortárs zeneszerzője Eötvös Péter, aki különös audio-vizuális kompozícióival szinte sokkolja értő közönségét. Mint a „fiatalabb” generációba tartozó művész, előszeretettel támaszkodik különös hangszerszembeállításokra, az ütősök és narrátor - illetve énekbeszélő-, valamint más „színes” hangok gyakori felhasználására. A hangok nála láthatóak és tapinthatóak.

A Trafó színháztermében majdnem teltházas közönség gyűlt össze Allison Bell és az Ensemble Linea Eötvös Péter újabb műveit bemutató előadására. A közönség szép száma – köztük az illusztris személyek – és összetétele után némi meglepetéssel konstatáltam, hogy az együttes tagjai meglehetősen fiatalok.

Ensemble Linea

Az 1976-ban komponált „Most, Miss!” Samuel Beckett Zsarátnok című rádiójátékán alapul. A mű meghatározó eleme a tenger hangja, amely a központi szereplő, Henry emlékvilágának mélyéről zúg elő. A tengeré, amelybe apja belefulladt, s amely a feleségével, Adával való első szerelmes együttlétük tanúja volt.

Ez a hang hívja elő Henry álomszerűen foszlányos és abszurddá torzult emlékeit, melyek belső monológok és a házaspár beszélgetése formájában szólalnak meg. A párbeszéd további emlékeket hív elő – ezek rendre sírással vagy kiabálással végződnek.

Az egyik ilyen jelenet a pár kislánya, Addie lovaglóleckéje. Az Eötvös-mű címe a lovaglómester vezényszavaiból származik (Most, Miss! Könyököt be, Miss! Kezeket le, Miss! Most, Miss! Egyenesen a hátat, Miss!), melyek addig folytatódnak, míg a kislány sírni nem kezd. A becketti rádiójáték világából Eötvös egy az egyben átemeli a tenger hangját, ehhez csatlakozik a párbeszédet megjelenítő két hangszer, a szintetizátor és a hegedű.

A darab egyébként kissé vontatottan indul, a szokatlan párosításon (a DX7 szintetizátor nem a szokásos MIDI-hangokat, hanem komplex hangmintákat játszik, többek között a tenger zúgását) túl kevés koherencia mutatkozik, s kissé furcsán ér véget: amikor a két zenész levonul - többé-kevésbé kínos – csend támad, amiben nem lehet tudni, hogy elmaradt, vagy épp nem volt helye a tapsnak. (Az egész előadás végén, a tapsviharban, amikor többször is újra előjönnek a zenészek, ezért kiemelt figyelmet kap ez a zenészpáros.)

A 2008-as Cadenza a tizenkét évvel korábban keletkezett Shadows szólófuvola-kadenzája. Az anyamű háromtételes kettősverseny klarinétra és fuvolára, melyben a szólistákat árnyékként követik a zenekar tervszerűen szétválasztott szekciói, a hangok összetett időbeli és térbeli vándorlását idézve elő.

Én egy kicsit álmos vagyok (amit a tengerzúgás tovább erősít), s mivel úgy érzem, hallottam már jobb Eötvös darabokat is, csak akkor kapom fel a fejem, amikor meghallom Allison Bell hangját.

Allison Bell

Az olyan rádiójátékszerű zenedarabokban, amelyekben énekbeszédet, illetve közvetlen érzelemkifejező eszközöket használnak (mint például a gurgulázó nevetés, a kimért hangmagasságokon mozgó zokogás stb.), mindig ott a veszély, hogy amennyiben az előadó nem tudja teljesen komolyan venni a szerepét, az előadás nevetségessé válhat. Bár néha pontosan ez a cél, az életkorból is fakadó komolyság hiánya miatt félek a túl fiatal kortárs előadóművészektől.

Előítéleteim egy része azonban foszladozóban van, különösen hogy Allison végtelenül tisztán, tökéletes átéléssel, mégis zeneileg pontosan megformálva adja elő a legnyakatekertebb részleteket, köztük a nem szokásos hangmagasságokat (mikrotonalitást) és hanglépéseket is. Mindent tisztán, különösebb megerőltetés nélkül beszélve-énekelve. Alig hallottam még ilyen csodás női éneket, ilyen hiteles előadást.

Ugyanaz a hangjáték foglalkoztatta Eötvöst 2008-as Octetjének komponálásakor is: művét Beckett Zsarátnoka zenei megvalósításának nevezte. A szavaktól a zenéig ezúttal nyolc fúvós hangszer hangján keresztül vezet az út. A hangszerelés – fuvola, klarinét, valamint két-két fagott, trombita és harsona – megegyezik Igor Sztravinszkij Octetjének apparátusával. A koncerten hallott Octet Plus változatban a hangszerekhez szoprán szólista (Allison Bell) is társul, aki a hangjáték szövegéből énekel töredékeket.

A színpadon egyre nyilvánvalóbb, hogy a látványelemek – azaz a hangszerek és kottaállványok – minimalista, szimbolikus rendbe szerveződnek. Uralkodó forma a kör, az átszelő egyenes és a rombusz. A Cadenzában például a fuvolás sorban elhalad – illetve megáll - és eljátszik egy részt a színpadot keresztbe átszelő fénysugár által megvilágított, egyenletes távolságban elhelyezkedő kottaállványok előtt.

2006-ban keletkezett a Natasha. Anton Pavlovics Csehov Három nővér című drámájából való a felhasznált szövegrészlet, a zenei anyag pedig Eötvös azonos című operájából. Az egymást gyötrő Olga és Natasa párbeszédét halljuk, ám míg Natasa szövegét szoprán (Allison Bell) énekli, Olga válaszai a hangszereken (hegedűn, klarinéton és zongorán) szólalnak meg.

A szünetben kollégáimmal a látvány szerepéről beszélgetünk: elhangzik például az az ötlet, hogy milyen lenne e műveket hangsúlyos és tarka látványelemekkel (mint a diszkólámpa, gömbtükör, színes fénnyalábok stb.) előadni.

Leginkább Nietzsche hasonló témakörben írott gondolatai jutnak most eszembe: úgy vélem, hogy Eötvös Péter műveiben a narráció, a látvány és a zene nem a maguk konkrétságában jelennek meg, hanem azon mélyrétegben (absztrakt térben), amelyben ezek természetes egységet alkotnak. A látvány kiemelésével csak azt érnénk el, hogy a jelenlegi borzongatóan mélységes koncertélmény a látvány felszínére tevődne át, szóval kifejezetten tetszik nekem a minimalista, szimbolikus színpad-elrendezés.

Eötvös CAP-KO című zongoraversenye Bartók Béla születésének 125. évfordulójára készült. Ebben felhasználta Bartók néhány kompozíciós elvét, különösen a párhuzamos hangközmenetek használatát: a digitális zongoraszólamhoz számítógép ad kísérőszólamokat a kívánt hangköztávolságban. A zongoraverseny kamaraváltozata a koncert zárószáma, a 2006-os Sonata per sei.

A közönség szűnni nem akaró tapssal köszöntötte a darab végén színpadon is megjelenő zeneszerzőt, a kivételesen ragyogó énekest, a fiatal kora ellenére meglepően komoly együttest és a zseniális előadást. Én változatlanul úgy érzem, hallottam már jobb Eötvös Péter darabokat is, azonban meggyőződésemmé vált, hogy – legalábbis élőben – még sosem hallottam ilyen hiteles és komoly, borzongatóan mélységes Eötvös-előadást.

A műsoron:

Eötvös Péter:
„Most, Miss!” („Now, Miss!”, 1972)
Cadenza (2008)
Octet Plus (2008)

Natasha (2006)
Sonata per sei (2006)

Közreműködött:

Allison Bell – ének
Ensemble Linea
az együttes tagjai:

Sabine Akiko Ahrendt – hegedű
Mario Caroli – fuvola
Yuko Fukumae – klarinét
Antoine Pecqueur és David Duçot – fagott
Stephen Altoft és Jens Bracher – trombita
Thierry Spiesser és Patrick Crossland – harsona
Benjamin Kobler és Reto Staub – zongora, DX7
Olivier Maurel, Ewelina Kulakowska és Guillaume Guégan – ütőhangszerek
Elmar Schrammel – szampler

vezényelt:
Jean-Philippe Wurtz
nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Avagy a svédek operába mennek – a Così fan tutte Uppsalában
A Papírsárkányok albumának lírai és érzelmi útjáról

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés