bezár
 

art&design

2010. 03. 17.
Flash Art, a művészet új útjai
Beszélgetés Nicola Trezzivel, a Flash Art folyóirat szerkesztőjével
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Flash Art, a művészet új útjai A kortárs képzőművészet lehetséges távlatairól Nicola Trezzivel, a Flash Art folyóirat szerkesztőjével beszélgettünk. Az 1967 óta megjelenő folyóirat ma már 87 országban beszerezhető, ezzel a világ legnagyobb terjesztésű művészeti magazinja. Trezzi szerint a művész tevékenységi köre a XXI. századra jelentősen kiszélesedett...
PRAE.HU: Véleményed szerint milyen tendenciák jellemzik most a kortárs művészetet, milyen törekvések az irányadók?
 
Úgy gondolom, minden aspektust felölelően igen nehéz volna egy-két meghatározó tendenciát körülhatárolni, és attól tartok, az ehhez szükséges tájékozottsággal sem rendelkezem. Azt azonban minden kétséget kizáróan állíthatom, hogy az egyik legfontosabb tényező manapság a művész szerepének megváltozása.
 
A művészek ma már nem csak „alkotnak”, hanem egyre nagyobb részt vállalnak a kísérőfolyamatok irányításában is, így saját munkáik előállításában, forgalmazásában, bemutatásában, valamint a szervezés, promotálás körüli tevékenységekben. Ebből adódóan számos művész egyben író, kurátor, galerista, szerkesztő és akár gyűjtő is.
Nicola Trezzi, a Flash Art magazin szerkesztője
PRAE.HU: És hogyan viszonyul mindehhez a Flash Art világa?
 
A legmeghatározóbb, trendszerű változás a művészet világában ma elsősorban a forgalmazás kérdéskörét, és az ehhez kapcsolódó sajátos attitűdöt érinti, amely részben a ’90-es évekre jellemző ’Relational Aesthetics’ elképzelései, részben Jacques Rancière javaslatai alapján határozza meg a forgalmazás mibenlétét. Ehhez társul továbbá az a nézet, amely szerint a művészi produktum áru, a művész pedig, ebből adódóan, ügynök – mindez pedig mélyen összefügg az épp csak kipukkadt gazdasági lufival. Többek között Seth Price, Fia Backström, Claire Fontaine azok a művészek, akiket foglalkoztat ez a téma, és a közelmúltban a magazin címlapsztoriját adták, de említhetném akár Tino Sehgalt is. Az elmondottak alapján meggyőződésem, hogy a jövő inkább már a korszerűségről, az intimitásról és a mesterségbeli tudásról (és ezek együtteséről) fog szólni – azaz, a gyakorlati műhelymunkáról, ahogyan azt a CRAFT című írásomban igyekeztem vázolni.
a Flash Art magazin egy számának címlapja
PRAE.HU: Miben látod a magazin fő funkcióját? Milyen a fő profilja?
 
Ezt a kérdést leginkább a kiadót és alapító főszerkesztő, Giancarlo Politi és Helena Kontova tudná megválaszolni. Giancarlót idézve, a Flash Art olyan magazin, amely nyitott mindenre, ami új, trendi, olykor szokatlan, ugyanakkor a fősodor történéseinek is legalább akkora, rendszeres figyelmet szentel.
Flash Art borítók
PRAE.HU: Milyen újszerű kihívásokkal szembesül ma egy kortárs művészeti magazin szerkesztője, és hogyan érinti ez a te munkádat egy világszinten vezető lap amerikai szerkesztőjeként?
 
Úgy gondolom, a ma szerkesztőjének szerepét mindenekelőtt több szerzői felelősséggel kapcsolatos feladatkörnek kellene áthatnia, és nem pusztán olyanoknak, amelyek a menedzsmentet érintik. A ’90-es évek helyzetéhez hasonlít a mostani. Akkor a művészeti élet olyan meghatározó személyiségei, mint Hans Ulrich Obrist és később Jens Hoffmann továbbvitték a Harald Szeemann által a ’70-es években kialakított attitűdöt. A kurátor alapvetően kiállításszervező/restaurátor alakját ez az elképzelés a művészhez hasonlatos, kreatív értelmiségivé változatta. Így ezek a figurák egy-egy megrendezett kiállítást, bemutató kivitelezést saját médiumuknak tekintettek.

Húsz évvel ezelőtt nem volt lehetőség a kurátori szakmát tanulni, ma azonban az említett változások hatására szinte mindenütt kurátori képzést biztosító iskolákba botlunk. Amennyiben elfogadjuk az előbbi felvetést, akkor, ennek megfelelően, a publikálás lehet a szerkesztők médiuma. Persze, ennek semmi köze sincs a technikai aspektushoz. Senki sem várja el egy kurátortól, hogy tudja, miként kell beverni egy szöget a falba, vagy használni a fúrót; mégis, a szerkesztő feladatköre továbbra is a sokszorosításból és az ehhez hasonló tevékenységekből áll. Az én célom a Flash Art US szerkesztőjeként az, hogy a művészeti területen dolgozó minél több emberben tudatosítsam a többi lehetőséget.
a Flash Art egyik számának borítója
PRAE.HU: A Flash Art rendre rendkívül izgalmas címlapokkal jelenik meg. Mi jelent ez a lap egészének dizájnját tekintve?
 
A Flash Art dizájnjának kialakítása mindig is a főszerkesztők, Giancarlo Politi és Helena Kontova privilégiuma volt, ám mivel a magazin 1967-ben indult, azóta kikérik hivatásos dizájnerek tanácsát is az arculat rendszeres frissítése érdekében. A lap kezdeti tabloid formátumról idővel mostani, mindenki által jól ismert formájára váltott. A nyolcvanas években „Hírek” melléklettel bővült, mely a Flash Art hagyományosabbnak tekinthető művészetkritikai szerepével szemben a folyóirat dinamikus információ-áramoltató jellegét tette hangsúlyossá.
 
A címlap mindig is a magazin azon termékeny területének számított, ahol a lap érvényre juttathatja egyediségét a versenytársakkal szemben. Többek között Sol LeWitt, Pierre Huyghe, Michael Majerus, Fia Backström, Claire Fontaine terveztek egyedi fedőlapot az egyes számokhoz. A művész Marc Kostabi a kortárs művészeti élet nagyjainak és jeles eseményeinek összekapcsolásával elképesztő címlap-sorozatot alkotott. Ilyen volt például a Guggenheim Bilbao megnyitását mutató címlap, amely esemény egy egész térség gazdaságát szabta át. Nem is beszélve az olasz festő, Gian Marco Montesano Lady Diana tiszteletére készített fedlapjáról, vagy Murizio Cattelan, illetve Bruce Nauman munkáiról.
a Flash Art magazin egyik számának címlapja
PRAE.HU: Végül mesélj kicsit magadról! Mivel foglalkozol még a szerkesztői feladatok ellátása mellett?
 
Részt veszek a Flash Art főszerkesztői – Giancarlo Politi és Helena Kontova – által 2003-ban alapított Prágai Biennále szervezésében, valamint oktatóként A kortárs művészet fenomenológiája címmel kurzust vezetek a Yale University Képzőművészeti Akadémiáján.  Két éve Lucie Fontaine mellett is dolgozom.
 
A Flash Art magazin weboldala ITT elérhető.
nyomtat

Szerzők

-- Máté Éva Gyöngy --


További írások a rovatból

Závorszky-Simon Márton képei a Vízivárosi Galériában
Papageorgiu Andrea alkotásai a Barabás Villában
art&design

Interjú Révész Emese művészettörténésszel

Más művészeti ágakról

irodalom

A Jelenkor Kiadó új költészeti kiadványainak bemutatója
Kritika Babarczy Eszter Néhány szabály a boldogsághoz című kötetéről
Élménybeszámoló a Decolonize Your Mind Society koncertjéről
Nils Frahm: Day


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés