bezár
 

zene

2011. 05. 22.
Trónörökösök ad astra
Sajtóbeszélgetés – 2011. május 13. 13:00
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A négy fiatal muzsikus, Baráti Kristóf hegedűművész, Farkas Gábor zongoraművész, Fülei Balázs zongoraművész és Várdai István csellista számos kiváló előadását hallhattuk már, most pénteken pedig az is kiderült, hogy egy rövid, kötetlen beszélgetésre leülni velük szintén kimondottan üdítő érzés. A Starlet ügynökség által szervezett sajtóbeszélgetésen jártunk.
Az esemény apropója egyébként nagyon is egyszerű volt: a négy fiatalember, akiknek karrierje már most figyelemre méltó magasságokban szárnyal (igen, szárnyal, nincs rá jobb szó), fellépéseik pedig régóta esménynek számítanak, ritkán tartózkodik egyszerre Magyarországon. Külön aktualitást adott a dolognak az is, hogy május 22-én este közülük hárman is fellépnek a Magyar Tudományos Akadémia dísztermében, a Trónörökösök a színen rendezvénysorozat keretében.

A beszélgetés helyszíne, a Starlet ügynökség irodája tehát nem véletlenül telt meg zsúfolásig újságírókkal – bár mégoly apró helyiségről legyen is szó egyébként, a fokozott érdeklődés nyilvánvaló volt.

A légkör kimondottan baráti lett. A moderátor, Eszéki Erzsébet azzal a nagyon is személyes kérdéssel kezdte, volt-e bármelyiküknek az utóbbi időben kiemelkedő zenei élménye? Érdekes volt megfigyelni, ahogy a négy, egyébként meglehetősen eltérő karakterű zenész válaszában újra és újra a figyelem került a középpontba.

Baráti Kristóf

Baráti Kristóf azt mondta, minden előadás élmény kell legyen bizonyos értelemben, előadónak és hallgatónak egyaránt. Váradi István egy nem oly régi, svájci emlékét idézte fel, amikor a komolyzenében egyébként kevésbé jártas hallgatósága meg tudott nyílni a játéka felé, és „tisztán tudták hallgatni”. Farkas Gábor szintén az új és új élményt jelentő előadásokat emelte ki, ahol újra fel kell építenie a darabot az új hangszeren, az új közönségnek. Fülei Balázs pedig egy egészen friss élményét mesélte el, amikor is egy gimnáziumba hívták meg egy rendhagyó órát tartani, a diákokból álló közönség pedig olyannyira ráhangolódott a zenére, hogy bő félóra ráadást kellett adnia.

Fülei Balázs

Szó esett ezután a csendről, úgy is mint az előadás részéről, illetve mint a magánéletben felmerülő szükségességről. A válaszokból az derült ki, a csend mind a próbaidőszak, mind pedig az előadás alatt elsődleges fontosságú mindannyiuk számára. Külön érdekes történet, amikor valaki egy hegedű szólókoncerten kezd el negrót bontogatni, illetve a többük életében előfordult Sziget Fesztiválos fellépés, ahol a hangversenytermi körülmények fényévnyire vannak csend tekintetében.

Persze ez is eltérő élményeket szült, Farkas Gábor elmondása szerint ő maga szinte egy hangot sem hallott egy ilyen fellépése alkalmával a saját előadásából, Fülei Balázsnak azonban egy váratlan felhőszakadás véletlenül teltsátras koncertet hozott ugyanitt, ahol a viszonylagos csendben végül mégis sikerült megfogni az egyébként meglehetősen meglepett közönséget.

Farkas Gábor

És ez volt a következő nagyon fontos momentum, a komolyzenére való nyitottság kérdése. Értem ezalatt azt, hogy az úgynevezett crossover, illetve számos előadó gyakran kimondottan látványosságként áll ki a színpadra, miközben a zene harmadrendűvé válik, mint egy trombitáló fókánál. Abban mind a négy fiú egyetértett, hogy a valódi előadásokra is mindig van igény, hiszen van egy réteg, amely állandó résztvevője az ilyen eseményeknek, illetve van egy másik réteg is, amelyik potenciális résztvevő, ugyanakkor mindenképp a komoly előadásokat részesíti előnyben. Az előadás megszűri a közönségét.

Mint kiderült, a közeljövőben Tihanyban fog sor kerülni egy mesterkurzusra, ahol mind a négyen, fejenként tíz tanulónak tartanak majd személyes oktatást és előadásokat.

Várdai István

A Trónörökösök névnek van egy csomó olyan konnotációja, amik idegenné teszik a fül számára 2011-ben. Egy rövid személyes találkozás alatt azonban kiderül, a négy fiatalemberre nincs jobb szó. Javaslom, mindenki ellenőrizze eme állításom igazát egy koncert meglátogatásának alkalmával, minél hamarabb, aztán pedig minél többször.

Várdai István, Baráti Kristóf, Farkas Gábor és Fülei Balázs
nyomtat

Szerzők

-- Simon Márton --


További írások a rovatból

A 180-as Csoport című kötet bemutatója
Strauss Elektrája a Berlini Állami Operaházban

Más művészeti ágakról

Somorjai Réka: BOJZ című drámája a Szkéné Színházban
színház

Forgách András A játékos és a többiek című drámakötetének bemutatója


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés