bezár
 

film

2011. 09. 14.
Öld meg Winterst! - dögös brit versenyfilm a Jameson CineFesten
Daniel Barber: Harry Brown
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Csaknem 40 évvel a kultikussá vált Get Carter után Michael Caine újfent visszazökkent a Britföldön játszódó gengszterfilmek terepére, aztán annak rendje és módja szerint újra is definiálta kicsit az akkori „lazaság császára”-imázst. Az idén kétéves Harry Brown a 8. Jameson CineFest versenyprogramjában szerepel.
Daniel Barber 2009-ben bemutatott elsőfilmjében a címbéli, egykor tengerészgyalogosként szolgált, ám napjainkra megkeseredetté, magányossá vált idős férfi napjaiba pillanthatunk bele. Brown számára az aktivitás a helyi ivóban történő sörözésben és a nyugalmas sakkozásban merül ki, az élethez pusztán egyetlen ember, a szintén hajlott korú Leonard Atwell (a Harry Potter-filmek gondnokaként ismert David Bradley) köti. Főhősünk nemrég vesztette el feleségét: ebben közrejátszott, hogy a lakóövezetüket rettegésben tartó huligánok miatt kerülőutat kellett tennie, és amikor a kórházba ért a nejéhez, már túl késő volt. Harry rezignált mélabúval tengődik, még akkor sem jön ki igazán a béketűrésből, amikor jóbarátja bajonettet szorongatva, tehetetlenül dühöng a fiatalok randalírozása és fenyegetései miatt, de amikor Leonard másnap gyilkosság áldozata lesz, és a rendőrség nem tehet semmit, az öreg veterán kénytelen lesz fegyvert ragadni.



Látszólag hihetetlenül sablonos, B-kategóriás revansfilmbe illő dramaturgia vázolódik fel, de szerencsére foltokban sem mutatkozik meg, hogy Barber járatlan volna a történet komolyra, drámaira hangolásában, attól pedig végképp nem kell tartani, hogy az idén 78 éves Caine pocsékul, röhejesen festene a szerepben. Annál is inkább alaptalanok ezek a félelmek, mert az újonc rendező kreatívan csavar egy nagyot a vezető színészére rakódott nehézfiú-szerepkörön. „Ezt ne kérdezd tőlem, Len!” – mondja valamikor a film elején Harry, utalva a zabolátlan külvilágra, és ezzel a kérdéssel az alkotók világosan tudatják, hogy deheroizálásról, egyfajta hattyúdalról van szó.

A Harry Brown címszereplője ugyanis évtizedekkel ezelőtt gyakran megfordult a csatatéren, de mára egyszerűen távol áll tőle mindenféle erőszak, teljesen kizárta napjaiból a szörnyűségeket. Ez a cselekménymotívum távolról mintha a 40 évvel ezelőtt készült Mike Hodges-gengszternoir/Ted Lewis-regényadaptáció, az Öld meg Cartert! hősére és az őt játszó aktorra, illetve Harry Brown figurájára és az őt szintén eljátszó, a 2000-es évekre megvénült színész életkorára reflektálna, vagyis gyakorlatilag felmerül a kérdés, mi lenne, ha Jack Carter ma is Angliában mozogna, túl a hetedik ikszen. A direktor ebben a rangban számol le a régi hérosz-képpel, filmjének vitathatatlan erénye pedig többek között az, hogy sikerül hitelesen ábrázolni: az időskorú harcosnak egyszerűen nincs más választása, fel kell vennie a kesztyűt, hiába betegeskedik, hiába lehetnének az opponensei az ő unokái, és hiába teherbíróbbak nála. Olyasmit kell tennie, ami már nem is létezik számára, újra idomulni kénytelen ahhoz az életmódhoz, amit ő határozottan ellenez. Ilyen értelemben a rendező műfajilag egy thriller premisszáját mutatja fel (a tetőpont otthonául szolgáló csehó-jelenet bőven kiszolgálja a suspense szerelemeseit), azaz ettől a ponttól az válik hangsúlyossá, vajon Brown képes-e lerongyolódott öregúrból tettrekész, erős puskássá lényegülni, és megállítani a vadállatias ifjoncokat, képes lesz-e cselekvő hőssé alakulni.



Az ügyesen vezényelt főhősábrázoláson kívül a Harry Brown másik legnagyobb pozitívuma, hogy kifogástalanul belesimul a fiatalkori bűnözéssel (angolul: juvenile deliquency) foglalkozó angol filmek sorába, jószerivel társadalomkritikaként is tud érvényesülni. Hozhatunk példát a szerzői darabok közül is A hosszútávfutó magányosságától a Mechanikus narancson át az alig 20 éves Tim Roth főszereplésével készült Alan Clarke-tévédrámáig, a Made in Britainig, sőt a Shane Meadows nevével fémjelzett Ez itt Angliáig, jelen kritikánk tárgya sokkal inkább a problémát zsánerfilm-köntösben artikuláló mozikhoz áll közelebb, úgymint az Eden Lake című horror vagy a friss, Attack the Block (Idegen arcok, szintén a 8. Jameson CineFest versenyfilmje) című dél-londoni gettógyerekeket szerepeltető inváziós sci-fi vígjáték. (Az avatottabbaknak a Skins című televíziós széria is beugorhat.)

Természetesen a Harry Brown műfajilag thriller, mégis félreismerhetetlenül elénk tárul a gondolatkör, amikor a karcos beállításokon rögzített beavatási rituálé, a motorfutammal egybekötött anyagyilkosság láthatók vagy éppen a főszereplő kétségbeesett zokogását megörökítő képsorok peregnek. Barber zsenijét dicséri az is, hogy bár a film ezen vetülete abszolút releváns, a forgatag közepébe egy majdnem 80 éves hőst helyez, és sosem hagyja, hogy az öreg Brownról elterelődjön a figyelem. (Ez a perspektíva még a Sztanyiszlov Govoruhin rendezésében készült, kevéssé ismert Vorosilov mesterlövésze című orosz munkát is felidézheti.)  


Caine ugyanis minden percben teljesen hiteles, legyen szó arról a pillanatról, amikor ráeszmél, hogy szeretett asszonya nincs többé az élők sorában, kerüljön említésre az, amikor halálos nyugalommal meséli el legdermesztőbb háborús élményét a haslövésbe lassan belehaló, vadkendert termesztő rosszembernek, vagy terelődjön akár a téma a folyómenti üldözésre, ami az idős katonát sem kíméli, bizonyítván, hogy az alkotók mindvégig realistán szemlélik őt, nem engednek a túlzásoknak. A brit színészlegenda mellett a nyomozónőt alakító Emily Mortimer (Match Point, Viharsziget) és a csapost megformáló Liam Cunningham (Lidércfény, Éhség) is helytállnak, viszont, akik még náluk is erősebb performanszt tesznek le az asztalra, azok a Noel Winterst játszó és a szárnyai alatt romboló fiatalok. Közülük is kitűnik Ben Drew, a Plan B művésznéven is futó színész-rapper. A Winters-sarjat folytonos trágárkodásai, amoralitása, provincializmusa, határokat nem ismerő brutalitása egyszerre emelik autentikus bandavezérré, ugyanakkor a színész pontos alakítása révén a néző az ujjait ropogtatva várja, mikor ereszt belé golyót Harry Brown, de ugyanez a „bajtársait” életre keltő színészekről is elmondható (Szóba ejthető a már említett Skins-széria Cookját alakító Jack O’Connell, aki itt Marty néven ér csúfos véget). Ha pedig már szóba kerültek a fiatalok, fontos leírni, hogy Barber hibátlanul verbuválta mindegyiküket, jól láthatóan egyenesen a legsötétebb zugokból – ezzel mintha a brit újhullám dühös fiai kapnának jóval elfajzottabb tulajdonságokat.


A Harry Brown összes kockájáról csak úgy árad a vadság, legalább annyira, mint a főszereplő melankóliája, Barber okos vigilante-filmje pedig ugyanolyan csemege a mögöttes tartalomra szomjazó közönségnek, mint a műfajok tradícióit előszeretettel habzsoló rétegnek.

Harry Brown
Színes, feliratos, brit thriller, 2009, 103 perc
18 éven aluliak számára nem ajánlott!
Rendezte: Daniel Barber
Írta: Gary Young
Zene: Martin Phipps, Ruth Barrett, Pete Tong, Paul Rogers
Operatőr: Martin Ruhe
Vágó: Joe Walker
Szereplők: Michael Caine (Harry), Emily Mortimer (Frampton), Ben Drew (Noel), Liam Cunningha
m (Sid), Charlie Creed Miles (Hicock)

prae.hu

A Harry Brown hazai premierje a 8. Jameson CineFest hivatalos versenyprogramjában lesz:
Szeptember 22., csütörtök, 22:00 – Premier, Uránia terem

A Vertigo Média forgalmazásában kerül a film a hazai mozikba 2011. október 6-án.

www.cinefest.hu


Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- Szabó Ádám --


További írások a rovatból

Yorgos Lanthimos: Bugonia
Nemes László: Árva
Tudósítás az első DIA filmklubról

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés