bezár
 

zene

2012. 06. 20.
Hol találkozhat mesterével a tanítvány?
Interjú Kirkósa Tündével
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Crescendo Nyári Akadémia immár 9 éve arra törekszik, hogy kéthetes kurzusa során művészileg és emberileg egyaránt értékes útravalót adjon az elkövetkezendő évtizedek meghatározó művészegyéniségeinek. Olyan oktatókat hívnak meg, akik a szakmai igényességen túl teljes emberként tekintenek az útkeresésben lévő diákokra, és szívesen beszélgetnek velük kérdéseikről, és a művészi pálya buktatóira is felhívják a figyelmüket. Így kerülhetett sor néhány évvel ezelőtt Kirkósa Tünde, fiatal tehetséges csellistánk és Judith Ermert Robe, a Ghenti Király Konzervatórium csellóművészének gyümölcsöző találkozására.
PRAE.HU: Mikor kezdtél el a csellózni? Hol? Kik voltak a tanáraid?

12 évesen, a II. kerületi Járdányi Pál Zeneiskolában Metzger Magdánál, majd Sabján Anikó és Koó Tamás voltak a tanáraim. A budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen diplomáztam 2010-ben, de a 4. tanévemet Erasmus ösztöndíjjal Belgiumban, a Genti Királyi Konzervatóriumban töltöttem Judith Ermert-Robe osztályában.

PRAE.HU: Hol tanulsz jelenleg?

A Performance Certificate - posztgraduális képzésben veszek részt Montclair State University (New Jersey, USA) falai között, ahol csellótanárom Nicholas Tzavaras. További tanáraim a Shanghai Quartet tagjai és Boris Kucharsky.
PRAE.HU: Melyik évben voltál a Crescendo Nyári Akadémián? Honnan értesültél az akadémiáról, és miért választottad ezt a nyári kurzust?

Dudás Eszter brácsaművésztől hallottam róla 2007-ben. Ebben az évben voltam először a kurzuson. Vonzónak találtam, mert a világ több részéről érkeznek diákok, és az egész megmozdulás arra fókuszál, ami még a zenénél is erősebben összeköt minket.


PRAE.HU: Tudtad, hogy Judith Ermert Robe lesz a tanárod? Ismerted őt korábban is?


A tanárnőt nem ismertem korábban, Dudás Eszter azonban nagyon ajánlotta, és a későbbiek során minden szava igazolódott.

PRAE.HU: Milyen volt vele dolgozni? Mi tetszett a legjobban a tanítási módszerében?


Judith már az első pillanattól bizalmat árasztott. Kedvessége, megnyugtató személyisége és szakmai tudása sok mindent segített felfedezni. Mindig a természetességre, a beszédességre, illetve a különböző színek használatával való játékra ösztönzött. Új perspektívát tárt elém. Az addigi nagy akarásból származó feszültség, csak a hibákra való összpontosítás helyett élvezetesebb, sokkal természetesebb játék felé terelt. Mindig értékelte a jó vagy jó irányba mutató mozdulataimat és zenei megoldásaimat.

PRAE.HU: Milyen hatással volt a vele való találkozás a játékodra? Hogyan befolyásolta a technikádat, gyakorlási módszeredet?

A nagyobb csúszásoktól való félelmemet azzal csökkentette, hogy rávilágított a légzés fontosságára, és ennek köszönhetően, amikor fekvésváltáskor tudatosan veszem a levegőt, az esetek túlnyomó részében könnyedén oda érkezem, ahova kell. Sok gyakorlási ötletet adott, és rengeteget foglalkoztunk mind a bal, mind a jobb kéz variáltságának lehetőségeivel és az ezek nyújtotta széles hangzás- és érzelemvilág megtalálásával. Ezen dolgok prioritása sok alapvető technikai kérdést, bizonytalanságot "megoldott".

PRAE.HU: Milyen hatással volt a művészetről, a zenéről és a hangszeredről való gondolkozásodra?


Judith mindig támogatott, és több "életút-elágazásnál" is jelen volt. Ellátott tanácsokkal és történeteket mesélt, de a döntéseket mindig meghagyta nekem. Soha nem akart befolyásolni. Hagyta, hogy bennem érlelődjenek meg a gondolatok, az irányok, a tervek és a célok. Biztatott, hogy nyitott szemmel járjak a világban, hogy képes legyek meglátni utamon az új és új lehetőségeket. Fontosnak tartotta, hogy megtanuljam azokat a saját érték- és fontossági sorrendem alapján értékelni, hogy a lehető legjobban tudjak dönteni a válaszutak előtt.

PRAE.HU: Miért vagy a leginkább hálás a tanárnőnek?


Számomra a játéka, sőt az egész lénye nagyon inspiráló. Nem csupán a hangszer mellett történő mozdulatai tanítottak. Jókor és jó helyen találkoztunk, és ezt a kurzus után egy egész tanév követte az osztályában, Belgiumban. Hálás vagyok neki, mert ösztönzött a szakma sokszínű űzésére. Segített a diplomakoncertre való felkészülésben, kamarakoncertek anyagában, és biztatott zenekari próbajátékon való részvételre. Ez utóbbinak köszönhetem, hogy kisegítőként több koncerten is felléphettem a Flamand Királyi Filharmónia zenekarával Belgiumban, Hollandiában és Franciaországban egyaránt.

PRAE.HU: Szerinted miért érdemes jelentkezni a tanárnő kurzusára?

Ő egyike azoknak a tanároknak, akik nem saját magukat akarják reprodukálni növendékeikben. Judith sokszor kérdez, mielőtt ő bármit is mondana. Terelget, és engedi, hogy diákjai megtalálják önmagukat, és önmagukká érjenek.
nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

Élménybeszámoló a Decolonize Your Mind Society koncertjéről
Az UMZE kamaraegyüttesének pécsi koncertjéről
The Underground Jazz Scene in Budapest Today: an Adventurous Introduction (Inverted Spectrum Records 2023)

Más művészeti ágakról

Kelemen Kinga kiállításának megnyitóbeszéde
Bűn és bűnhődés az Örkény Színházban
irodalom

A Jelenkor Kiadó új költészeti kiadványainak bemutatója
gyerek

Kabóca Bábszínház: Dödölle


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés