bezár
 

film

2012. 10. 11.
Török nyelv kezdőknek
Umut Dag: A második feleség
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Hamupipőke, ha török lenne, örömmel mosna, főzne és takarítana daliás hercege, az ötvenes éveit taposó török munkásember második feleségeként, a "mostohaanya" szerepét betöltő első feleséggel bensőséges baráti kapcsolatot ápolna, és szívesen áldozná életét mások gyerekeinek felnevelésére.
Németországban a modernizmus egy-egy elszántan provokatív próbálkozását leszámítva (Fassbinder: A félelem megeszi a lelket) az utóbbi évtizedekben lett igazán slágertéma a filmekben a bevándorlókkal, és manapság különösen a törökökkel való együttélés. Legyen szó vígjátékról (Török kezdőknek), drámáról (Fallal szemben) vagy éppen a kettő határmezsgyéjén egyensúlyozó műről (Török félhold), a hasonszőrű problémákat boncolgató filmek célja szinte kivétel nélkül az integráció, a német-török békés együttélés propagálása. A mélységes politikai korrektség jegyében fogant filmek kemény problémafelvetés helyett inkább a kultúrák közötti ellentétek elsimításán, a két fél közötti párbeszéd, kapcsolat (gyakran házasság) megteremtésén fáradoznak. A török integráció eme német trendjének kínál most alternatívát az osztrák Umut Dag, akinek A második feleség című debütfilmjében a török közösség a bécsi élettől lehatárolva, önmagában éli meg drámáit, örömeit és konfliktusait.A második feleségTörténetünk Törökországban, vidéken kezdődik, ahol Aysét tradicionális esküvő keretében adják hozzá Hasanhoz – csak Bécsben, a "nászéjszakán" derül ki, hogy mindez csupán álca volt, és Ayse valójában Hasan apjának, Mustafának a második felesége lett. Dag filmje azonban nem a két feleség rivalizálásról szóló háromszög-történet: Ayse Fatma, az első feleség kezdeményezésére került a családba, aki – mivel rákos – olyan feleséget keres férjének, aki hozzá hasonlóan tisztában van azzal, "milyen is feleségnek és anyának lenni". Magyarul, a hagyományos török családi értékeket szeretné továbbadni "utódának", és kvázi azt kéri tőle: halála után nevelje fel az egyébként már a kamaszkorban járó gyermekeit. A tinédzserek viszont értelemszerűen nem nézik jó szemmel, hogy a náluk alig pár évvel idősebb Ayse lesz az "anyjuk", de az is további konfliktust szül, hogy Fatma nem is gyerekeire, hanem Aysére fordítja hátralévő életének maradék idejét.A második feleségA filmben így inkább a nők kapcsolatai, személyes drámái súlyozzák a cselekményt, nem pedig a kulturális sztereotípiák, vagy az azokon való felülemelkedés: a rendezőt az érdekli, hogyan töltik a nők mindennapjaikat egy máig férfiközpontú kultúrában/társadalomban, milyen érzések, milyen érzelmek fogalmazódnak meg bennük, min különböznek össze vagy hogyan próbálják meg érvényesíteni vágyaikat. Török férfiak és osztrák emberek szinte alig bukkannak fel a vásznon, de bőven akadnak helyettük női féltékenységi harcok vagy barátság-történetek – ám Umut Dag visszafogott, hallgatag stílusa konzekvensen melodráma-mentes modorban terelgeti a sztorit. Ami azt illeti, a történet egy-egy látványos megugrását, nyaktörő fordulatát is csak ez a mérsékelt hangnem menti: a film közepén ugyanis egy olyan csavart helyez el a rendező, ami miatt pár percig csak kapkodja a néző a fejét, hogy mi is történt, annyira ellentmond  a fordulat a sztori addigi logikájának.A második feleségEzt a hajmeresztő, a történetből kilökő fordulatot leszámítva túlságosan is kiszámíthatóan csordogál Ayse Hamupipőke-sztorija a végkifejlet felé, amely a kortárs trendekkel ellentétben nem női önmegvalósítás-, de még csak nem is török integráció-történet. A második feleség a tradicionális török értékek, a család és a kemény munka érvényességét hangoztatja mindenek felett: európai szemmel nehéz is azonosulni a tökéletesen passzív, az életét másoknak alárendelő, saját vágyai felett csak bűntudatot érző Aysével, aki a film végére otthonra lel, de ezért cserébe minden, családon kívüli kapcsolatát fel kell adnia. A második feleség flottul működhetne így is, hiszen tesz róla, hogy bepillantást nyerhessünk a török család értékrendjébe, ám Umut Dagnak már nem jutott elég ideje arra, hogy karaktereit ügyesen felskiccelt sztereotípiáknál jobban elmélyítse. A keményen dolgozó, titokban homoszexuális török fiú, a családjának élő anya, vagy a németül beszélő, de török férjétől a verést is elviselő lány alakja mind-mind nélkülözi az emberi mélységet.

Hús-vér karakter híján pedig a dráma is lapos és izgalommentes marad, arról nem is beszélve, hogy egyes motívumokat (pl. a homoszexualitást, vagy Ayse beleegyezését a házassági trükközésbe) ki sem fejt a film. A történetvezetésen gyakran a rendező erőszakos, deus ex machinaszerű beavatkozása látszik, a finálé is a lezárás sürgető erejével varrja el a szálakat – a film ezen hibáit pedig csak a remek színészi játék, elsősorban a most debütáló Begüm Akkaya naiva-szerepe és Nihal G. Koldas matriárka-alakítása menti. A második feleség inkább jó kulturális gyorstalpalónak egy török kurzusra, mint komplex és valódi drámának – aki utóbbira vágyik, az továbbra is inkább pár száz kilométerrel arrébb, Fatih Akin háza táján keresse azt.A második feleség
 
A második feleség (Kuma)
Színes, feliratos, osztrák filmdráma, 93 perc, 2012
Rendező: Umut Dag
Forgatókönyvíró: Petra Ladinigg (Umut Dag történetéből)
Szereplők: Nihal G. Koldas (Fatma), Begüm Akkaya (Ayse), Vedat Erincin (Mustafa), Murathan Muslu (Hasan), Alev Imak (Kezvan)
Forgalmazó: Vertigo Média Kft.
Bemutató dátuma: 2012. október 11.
nyomtat

Szerzők

-- Soós Tamás --


További írások a rovatból

Alex Garland: Polgárháború
Denis Villeneuve: Dűne – Második rész
Prikler Mátyás: Hatalom

Más művészeti ágakról

irodalom

Závada Péter: A muréna mozgása, Jelenkor, Budapest, 2023.
Bűn és bűnhődés az Örkény Színházban
Platon Karataev: Napkötöző – négy szám


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés