bezár
 

film

2012. 11. 02.
Míg a halál el nem választ
Susanne Bier: Csak a szerelem számít
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Szerelem mindenkinek jár – még a haldoklónak is. Susanne Bier és Anders Thomas Jensen erre az édeskeserű alapigazságra építik új filmjüket, ami a romantikus komédia követelményeihez igazítja a korábban Dogma-hatású melodrámákat jegyző alkotópáros szerzői eszköztárát.

Biertől sosem állt távol a populáris fogalmazásmód: a 2000-es években készített művészmelodrámái (Hogy szeretsz?, Testvéred feleségét, Esküvő után) csak pszichológiai, és nem filozófiai mélyfúrásokat végeztek a traumákat átélt emberi psziché területén. Bier mindig is az érzelmek nyelvén fogalmazott, szabadon kószáló kézikamerájával a sorstragédiákon keresztülsodródó karakterei lelki reakcióit vizsgálva. A dán családi drámát hátrahagyó Csak a szerelem számít viszont a Dogma-sikerfilmje (Hogy szeretsz?) előtti Bier-mozikhoz csatol vissza: a rendezőnő 1999-ben ugyanis már belekóstolt a romantikus komédia műfajába (Az egyetlen), ám a történeten annak ellenére is átsütött a tipikusan dán témák iránti érdeklődés (család, multikulturalizmus), hogy a film túl sok hasonlóságot mutatott  Cameron Crowe Facérok című darabjával. A Csak a szerelem számít viszont engedményeket tesz az európai koprodukciók szabályainak (külföldi forgatás, nemzetközi sztárok, tradicionálisabb történet, stb.) – Bierék új filmje az a dán romkomnak, mint A tűz martaléka volt a Dogma-filmes Bier-melodrámáknak: az áramvonalas verzió, amelyben a cselekményt inkább a műfaji követelmények vezetik, mintsem a szerző érdeklődésének irányvonala.Csak a szerelem számít

Persze, aki egy Bier-motívumkatalógus birtokában lát hozzá a filmnézéshez, az most is sok kelléket kipipálhatna a listán: például kapásból megismétlődik az Esküvő után alaphelyzete, hiszen akad egy rákos főszereplőnk, Ida (Trine Dyrholm), a "kopasz fodrász", akinek lánya házasodni készül. Ám a Csak a szerelem számít nem a rák-komok (rákosokról szóló vígjátékok) szokásos dramedy-receptjét követi (ld. Fifti-fifti), amiben a halál és a haldoklás tragikomikussága szüli a poénokat, hanem a középkorúak újrakezdési esélyeit latolgató sztenderd romkomok szabálykönyvét tekinti sorvezetőnek. A film keretezését leszámítva, szinte el is feledkezhetünk arról, hogy Ida rákos: a sztori inkább arra fókuszál, hogyan kezd el vonzódni leendő vejéhez, Philiphez, miután férjét, Leifet rajtakapta egy másik nővel.Csak a szerelem számít

Hogy érdekesebb legyen a történet, Philipet Pierce Brosnan alakítja, aki hiába dolgozik Dániában, mindenkivel angolul társalog, miközben a dán munkatársai természetesen dánul válaszolgatnak neki. Ám az európai koprodukciós akadályok esetlen áthidalásától eltekintve, a Brosnan-Dyrholm páros egyenesen remekel: a Csak a szerelem számít kettejük miatt emelkedik ki a romkomok fullasztóan egyhangú, rózsaszín tengeréből, ugyanis múltbeli traumákkal terhelt személyiségük kínzóan lassú közeledésüket és vonzalmukat megejtően érdekessé varázsolja. Bier ars poeticája azonban nem csak itt üt a zsáner-követő alapanyagon, hanem a gazdag érzelmi skálát megjelenítő arcjátékot kívánó színészvezetésben is – mind Dyrholm, mind Brosnan az átlagnál mélyebb érzületről tesz tanúbizonyságot a szentimentális hangnemben fürdetett, de frappáns humorral megtámogatott filmben.Csak a szerelem számít

Habár a történet nagy része egy képeslapszerűen "gyönyörű" Olaszországban játszódik, ahol a két család összesereglik a fiatalok esküvőjére, a filmet tovább egyéníti a dán filmes tradícióból átemelt, szolidan diszfunkcionális családi dinamika. Egyrészről Leif (Kim Bodnia komikusi szerepben remekel) hozza magával újdonsült barátnőjét, aki mindig rossz időben elhelyezett butaságaival bomlasztja a romantikus légkört, másrészt Philipre a sógornője hajt kivételesen kínosan, ami azonban – Paprika Steen ügyesen elrajzolt alakításában – nem is annyira komikus, mintsem elszomorítóan tragikus hatást kelt. A Csak a szerelem számít ráadásul a két fiatal sztorijának kibontására is tisztességes gondot fordít, és míg a főszál (az Ida-Philip románcot) szövésmintája semmi szabálytalanságot nem enged meg, addig a mellékszálban Bier mer szembemenni az árral, és felborogatni az esküvő-filmek bevett toposzait.Csak a szerelem számít

Ehhez pedig nem kell mást tennie, mint tartani magát a karakterek felvázolt személyiségképéhez, és inkább a szereplők jelleméből fakasztani a cselekményt, mintsem önkényesen közbeékelt félreértéseket és egyéb álbonyodalmakat görgetni a sztori folyamán. A Csak a szerelem számít ügyesen lavírozik a romkom-fordulatok és a pszichológiai dráma, illetve egyúttal a normakövetés és a klisékerülés határán. Egyrészről a cselekményt közérthetően és kiszámíthatóan terelgeti a műfajban elvárt happy end felé, másrészt a megszokottól némileg elrugaszkodott karakterportrék kellő izgalmat csempésznek a történetbe. Ida alakja például telitalálat: habár a szerény, konfliktuskerülő, saját vágyait mindig másénak alárendelő rákos nő "jellemfejlődése" kierőszakoltnak hat, de még a túlnyújtott kétórás játékidő kései pillanatait is élvezetessé teszik Ida kislányos zavarának vagy éppen esetlen humorizálásának jelenetei. Szerencsére Bierék filmje elegáns és frappáns poénokkal kenyerezi le azokat is, akiknek nem fűlik a foguk a túlcukrozott románchoz: finom karakter- és vaskos helyzetkomikum egyéníti Bier és Jensen munkáját. A Csak a szerelem számít valójában nem csinál mást, mint enyhén szabálytalan megközelítésével visszaemeli a hihető románcot és az ütős humort a zsánerbe: egy olyan romantikus komédia, ami nem csak vicces, de szerethetően érzelmes is tud lenni.

prae.hu

 

Csak a szerelem számít (Den skaldede frisør)

Színes, feliratos, dán-svéd-olasz-francia-német romantikus vígjáték, 116 perc, 2012

Rendező: Susanne Bier

Forgatókönyvíró: Anders Thomas Jensen

Szereplők: Pierce Brosnan (Philip), Trine Dyrholm (Ida), Kim Bodnia (Leif), Paprika Steen (Benedikte)

Forgalmazó: Cirko Film

Bemutató dátuma: 2012. október 18. 

nyomtat

Szerzők

-- Soós Tamás --


További írások a rovatból

Ketevan Vashagashvili: Szerződés kilenc hónapra

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
Az orosz barát az Örkény Színházban
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés