bezár
 

art&design

2012. 12. 18.
Könyv formájában jön a Műcsarnokba Banksy
Banksy: Wall and Piece – A fal adja a másikat
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Könyv formájában jön a Műcsarnokba Banksy Két elhalasztott megnyitó után december 8-án végül sor került Banksy, az urban art legnevesebb alkotója nevével fémjelzett Exit Throuht The Gift Shop (Kijárat az ajándékbolton át) című "kiállításának" megnyitójára. A tárlat nem egészen abban a formában nyerte el végső formáját, mint ahogy az érdeklődők várták, de legalább megjelent helyette/mellette egy olyan könyv, ami részint kárpótol a hiányosságokért, másfelől teljesebb képet ad a művész ars poeticájáról is.
A leadben idézőjelbe tett kiállítás szó nem véletlen, hiszen a január 20-ig látogatható rendezvényre jobban illik – az egyébként használt is – filmvetítés és eseménysorozat jelző. Az esemény Facebook-eventje már 11 hónapja létezik, hatalmas volt a várakozás, illetve a hype körülötte, és több mint 12 ezren vissza is jelölték, hogy ott lesznek, ám a programról csak sejtelmes "mendemondák" keringtek. Állítólag az is elterjedt, hogy a máig inkognitóban alkotó bristoli graffiti-király/sztár/isten (kinek, hogy tetszik) maga is megjelenik Budapesten. Aztán az eredetileg november 22-re tervezett, majd ugyanezen hónap 29-re, később december 8-ra átrakott kiállítás megnyitóról kiderült, nemcsak hogy a művész nem teszi tiszteletét a Műcsarnok Mélycsarnokában, hanem egyetlen alkotása sem. Banksyt az általa készített (egyébként már kétéves, a Youtube-on teljes hosszában megtekinthető) Kijárat az ajándékbolton át című filmje képviseli, illetve olyan valamirevaló magyar alkotók munkái, akikre hatással volt a brit fenegyerek.
A Műcsarnokban látogatható "kiállítás" plakátja

Készman József kurátor ugyan az utolsó pillanatokig küzdött azért, hogy galériáktól, vagy magángyűjtőktől eredeti Banksy-alkotásokat szerezzen be, de nem járt sikerrel. Egyébként lássuk be, 1-2 eredeti darab beszerzése amúgy is értelmetlen próbálkozás lett volna alkotótevékenységének teljes bemutatására, hiszen a művész (jobbára) stenciltechnikával készült munkái inkább mondanivalójukban, mintsem művészi megmunkáltságukban kiemelkedőek. Ráadásul maga Banksy is azért választotta az urban artot kifejezési eszközéül, mert – mint ahogy könyvében is kifejti – az általunk művészetnek tekintett dolgot csak néhány kiválasztott hozza létre, s ebben alig száz embernek van valós szava a világon. Éppen ezért, ha ellátogatunk egy művészeti galériába, csak turisták vagyunk, ahol milliomosok trófeafalát bámuljuk. Ezt az önellentmondást tudja most kiválóan feloldani, valamint a kiállítás szervezése során fellépő fogyatékosságok okozta űrt betölteni a Gabo Könyvkiadó jóvoltából megjelent, Banksy eddigi jelentősebb munkáit bemutató A fal adja a másikat alcímű művészeti album, a Wall and Piece.

Állandó harcban a közterület-fenntartókkal

Ebben aztán benne van minden. Elsősorban egy olyan faszi képe, aki harcol azért, hogy elfogadottá tegye a graffitizést, aki kigúnyol mindent és mindenkit, még rajongóit és azokat is, akik pénzt áldoznak arra, hogy megvegyék műveit. Nem is olyan rég 750.000 angol fontért (kb. 26millió forintért) vásárolták meg tíz rajzát, amiről aztán rögvest leírta honlapján: "Nem tudom elhinni, hogy ti, gyengeelméjűek valóban megvettétek ezt a szart!" Persze az ilyen, és ehhez hasonló megnyilvánulások mellett feltűnik a hiú művész is, aki szóvá teszi, mennyire megviseli, hogy a munkáiról készült legjobb fotókat mindig a rendőrök készítik, és ráadásul oda sem adják neki.

10 hasonló Banksy-kép kelt el 750 ezer fontért

A csalódott rajongókat, akik itthon még nem találkoztak a gerillaművész munkásságával, valószínűleg száz százalékig kárpótolja a könyv, hiszen a benne található gazdag képanyag mellett akad azért olvasnivaló is bőven, így sok mindent megtudhatunk a brit street artist kezdeti szárnypróbálgatásairól, életéről, hitvallásáról, vagy éppen arról, hogyan talált rá a védjegyének számító stenciles technikára. 240 fényes papírra nyomott oldalon át, rengeteg jó minőségű, színes fotón keresztül láthatjuk dokumentálva Banksy eddigi legjelentősebb illegális munkáit, egy-egy alkotásának előkészületeit és megvalósítási körülményeit, de megtudhatjuk azt is, milyen kéjes érzés számára azt figyelni, egyik vagy másik köztéri installációja vagy graffitije mennyi ideig marad a helyén.

No Martini, no party

Az albumban tematizálva jelennek meg munkái, legyen szó utcák, falak, hidak, "feldíszítéséről", szobrok, festmények anakronizálásáról vagy állatok/állatkertek kipingálásáról. Ezek üzenete mindig azonos: a graffitit végérvényesen a képzőművészeti kánon részévé tenni, továbbá bebizonyítani, hogy ez a fajta önkifejezési forma nem a művészet legalja, hiszen ennél szatirikusabb, meghökkentőbb alkotási mód nem létezik. Ahogy kifejti, ez a ma létező legőszintébb művészi megjelenítési rendszer. Nincs benne elitizmus vagy felkapottság, és a város legmenőbb falain megtalálható anélkül, hogy bárki lehúzna a felület bérleti díjával. A városatyák nem értik a graffitit, mert azt gondolják, semmi olyannak nincs létjogosultsága, ami nem hoz bevételt – így tehát a véleményük semmisnek nyilvánítható.

Egy hasonlót a tévéostrom után
Budapesten is elnéztünk volna...

Annak ellenére, hogy Banksy nem az intézményesítés híve, sőt mint megemlíti, a "szerzői jog a gyengék fegyvere", eléri könyvével célját. Politikai szerepvállalásra, alkotásra, a fogyasztói társadalomból való kitörésre és legfőképpen gondolkodásra buzdít. Ha szarkasztikus ajándékot akarunk Karácsonyra, A fal adja a másikat erre a célra is praktikus.

Boldog Karácsonyt!
 
Banksy: Wall and Piece – A fal adja a másikat (2012)
Szerző: Banksy
Kiadó: Gabo Könyvkiadó
Oldalak száma: 240
Borító: Puhatáblás, ragasztókötött
Nyelv: Magyar
A magyar kiadvány munkatársai: Földes Tamás (felelős kiadó), Solymosi Éva (felelős szerkesztő)
Fordította: Simon Bence
 
nyomtat

Szerzők

-- Muchichka László --


További írások a rovatból

art&design

Forrásbarlang az utcaszint alatt Forrásbarlang az utcaszint alatt
Ioana Stanca és Vető Orsolya Lia Soft as Water című kiállításáról
art&design

Posztszocialista épületrombolás vagy „szoc-reál” fenntarthatóság? Posztszocialista épületrombolás vagy „szoc-reál” fenntarthatóság?
Reflexió a girlscanscan Tripping on Modernist Monuments című kiállításáról
art&design

Azt akartam, hogy a képeimet ugyanúgy megértsék Nyíregyházán, mint New Yorkban Azt akartam, hogy a képeimet ugyanúgy megértsék Nyíregyházán, mint New Yorkban
Interjú Keresztesi Botonddal virtuális valóságról, globalizálódásról és fenntartható sikerről
art&design

Keleti kényelem egy sosemvolt nyugaton Keleti kényelem egy sosemvolt nyugaton
Sudár Péter Édesapa Adidasban című kiállításáról

Más művészeti ágakról

Interjú Totth Benedekkel írásról, fordításokról és a magyar irodalom lehetőségeiről külföldön
irodalom

Szív-fitness Szív-fitness
Helyzetjel
irodalom

A mellékszálakra koncentráltam A mellékszálakra koncentráltam
Interjú Nagy Márta Júliával
Lully–Molière: A kénytelen házasság


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés