bezár
 

zene

2013. 02. 18.
Pogány ima a Természethez
Hexvessel: No Holier Temple
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az európai pogány mitológiák és a természet illékony rejtélyeit vizslató Dawnbringert követően a Hexvessel megtalálta saját orgánumát. A No Holier Temple rítusai az urbánus miliőben ismeretlen természet kiszámíthatatlan, misztikus és csendbe burkolózó oldalait foglalják hangjegyekbe.

Mat McNerney, mint egy tisztességesen elidegenedett brit ifjú a kívülállást, a kitaszítottságot fagyos életérzéssé duzzasztó black metálban lelt önkifejezési lehetőségre – egészen addig, amíg a kietlen műfajt és zenekarait maga mögött hagyva Finnországba nem költözött.

Ahogy az ipari-indusztriális zenekarok vagy a black metálon "túllépő" zenészek sokasága, McNerney is a folk zenében fedezte fel újra önmagát, s forgatta át a távolságtartás, az űrhideg magasztosság fémzenei érzetét egy jóval pozitívabb, ám nem kevésbé misztikus irányzatba.
 

prae.hu

Főhősünk a neofolkon belül is egy különc válfajt karolt fel, és alapvetően akusztikus gitárra hangszerelt, meditatív dalait a ’70-es évekből merített pszichedéliával színezi. Ennek érdekében a klasszikus rockzenei instrumentumokon felül tengernyi hangszert szólaltat meg a második lemezén: zongora, klarinét, trombita, hegedű, szaxofon.

HexvesselA pszichedelikus neofolkot áhítatos hangvételben tolmácsoló Hexvessel nem csupán elréved egy másvilágba – legyen az a természet vagy a transzcendens szféra –, de annak minden rezdülését, minden oldalát igyekszik megragadni és kitapinthatóvá tenni a különböző hangszerek sajátos szólamainak beemelésével. Progresszív ez a bukolikus pszichedelia, amivel a Hexvessel ugyanúgy kibújik a műfaji előírások alól, mint melankolikus dalköltészetének tárgya.


Az alaphang persze az akusztikus passzázsoké, amelyekhez varázslatosan passzolnak McNerney ritmikus, hipnotikus vokáljai. Miközben a hangszeresek mellékösvényeken kóborolnak, s jazzes szabálytalanságot csempésznek a harmonikus énekmelódiák közé, McNerney azon fáradozik, hogy egyszeri hallgatóját átvezesse egy másik szférába: egy rítusokkal, varázsigékkel, pogány istenekkel telített világba.

A Hexvessel azonban nem csupán idilli, de veszélyes atmoszférát is áraszt: a Woods To Conjure nyugtalanító, búskomor szaxofonkíséretétől kezdve az Unseen Sun kétségbeesett litániájáig a No Holier Temple-t mindvégig a váratlan, a szokatlan, a különleges érzete lengi be.

 


Nemcsak a hangvételnek, hanem a gazdag hangszerelésnek és a stiláris sokszínűségnek is köszönhető ez. Míg a Dawnbringer maradt a psych-folk fenségterületén, s nem indult merészebb felfedezőutakra, a No Holier Temple már többfelé is kikacsintgat.

Elsősorban a jazzes kötetlenség feszíti szét a megszokott harmóniameneteket, s a háttérben barangoló szaxofon, trombita vagy éppen hegedűdallamok kerülik meg a dal fő csapásirányát. De a földszagú blues-zene sem idegen a Hexvesseltől: a His Portal Tomb például egy szeizmográfot is megmozgatna blues-gyökerű doom-riffjeivel – mintha csak a Black Sabbath jammelne egy neofolk fesztiválon.

A késő hatvanas években kisavazott rockzene szelleme a lemez több szerzeményében is kísért: a Your Head Is Reeling egyenesen Neil Youngot idéző folk rock dal, saras-piszkos vezérriffel (alapjáraton Ultimate Spinach átdolgozás), de a Woods To Conjure torz gitártémája is ebből a közegből ered.


Az elborult hangnem pedig garantálja, hogy a No Holier Temple során belélegzett szomorkás, elvágyódó melódiáktól se váljon bánatossá a lemez. A Sacred Marriage is inkább a Nick Cave-Warren Ellis kollaborációkra jellemző sejtelmességet idézi, mintsem egy akusztikus folklemez sztenderd mélabús hangulatát. A Hexvessel zenéje sosem válik deprimálóvá, s hiába az olyan dalok, mint az A Letter In Birch Bark csendes elmúlás-érzete, a szabadság-szagú No Holier Temple inkább felemelő, mintsem lelombozó marad.


A hol álmodozó, hol borzongató atmoszféra, a bőséggel variált énekdallamok, a hangszerelési truvájuk mind szavatolják, hogy a No Holier Temple a tavalyi év egyik legizgalmasabb folkzenei kísérletévé váljon. Szofisztikált, szabatos és szellemdús – igazi természetimádó, pogány erdőhorror.
Hexvessel

nyomtat

Szerzők

-- Soós Tamás --


További írások a rovatból

Schlanger Tamás és a Sonus Cordis Kvartett a FUGA-ban
Einstürzende Neubauten az Akváriumban
Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről
Borbély László zongoraművész és Zeneakadémista tanítványainak koncertje

Más művészeti ágakról

Történeti gyökerek, előzmények és érdekességek
Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben
art&design

Vetlényi Alma kiállítása a Liget Galériában


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés