bezár
 

irodalom

2013. 06. 09.
Időutazás zuhogó esőben
2013. június 8., Vörösmarty tér
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Időutazás zuhogó esőben Hogyan készül rádiójáték-sorozatból regény, és mit kezdenek a hetedikesek Mozart Varázsfuvolájával? Tasnádi Istvánt és Gimesi Dórát Mátrai Diána kérdezte 2013. június 8-án, az Ünnepi Könyvhéten. A program csúszik, ugyanis iszonytató felhőszakadás mossa el a Vörösmarty téri zsibongást; a nézők a színpadra menekülnek.
Aztán csendesedik az eső és sikerül áramot csiholni. Mátrai Diána Eszter tájékoztatja a nézőket, hogy az Időfutár című regény eredetileg rádiójáték-sorozat volt, és most regény formában jelent meg a Pagony Kiadónál.

Az első kérdés az, hogyan lehet regénnyé alakítani a rádiójátékot. Tasnádi István elmondja, hogy 890 oldalnyi dialógus adott volt, csak narrációval kellett köríteni. Szóba kerülnek helyszínek, ahol a történet játszódik; például Selmecbánya és Bécs, ahová el is látogattak a szerzők – a történetben szereplő leírások egy része valós, más része a fantázia szüleménye.

Mátrai ezután Mozartról és a Varázsfuvoláról kérdezi a szerzőket: a regényben ugyanis szerepel egy előadás, amit a hetedikesek rendeznek az operából. Az előadás elég sajátos lesz: a hetedik osztályosok valóban nem tudnak mit kezdeni az eredeti verzióval, viszont azt is tudják, hogy nem lehet Lady Gaga-klipet rendezni belőle – és megoldják. Tasnádi István ebből azt emeli ki, hogy az egyik céljuk az volt, hogy a fiatal korosztály ráismerjen a saját problémáira, kríziseire. A nyelvezet is ennek megfelelően alakul. Nagyon pörgős és dinamikus, gördülékeny, tele hangulatjelekkel, de azért stilizált is – az időutazó bácsi is behoz egy másfajta nyelvi réteget, a régi irodalmi nyelvet. Amit fontos, hogy úgy adagoljunk a fiataloknak, hogy ne vegyük el egy életre a kedvüket Kazinczytól és társaitól – még ha nehezebben befogadható is.

Írói módszerekről is szó esik: a regényt, illetve a rádióműsor dialógusait is hárman írták (Tasnádi István és Gimesi Dóra mellett Jeli Viktória). Gimesi Dóra tájékoztat minket, hogy a rádiójáték esetében epizódonként osztották fel egymás között a munkát, míg a regényt "harmadolták"; ettől is üdítően eklektikus a nyelvezete, illetve a történetmesélés – és ez esetben ez előny.

A fotók mobiltelefonnal készültek (Balogh Endre)
nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Nagy Márta --


További írások a rovatból

irodalom

Falcsik Mari: Szeptemberi tavasz és A téka Falcsik Mari: Szeptemberi tavasz és A téka
Megjelentek a Prae folyóirat Ragály-számában
irodalom

Ókori mese az elviselhetetlen könnyűségről Ókori mese az elviselhetetlen könnyűségről
Mika Waltari: Szinuhe, Európa Könyvkiadó, 1978
irodalom

Az elkülönböződés folyamata Az elkülönböződés folyamata
A mesterséges intelligencia távlati perspektívái egy fenomenológiai ontológia tükrében
irodalom

Cyber-íróiskola arról, hogyan ne írjunk regényt Cyber-íróiskola arról, hogyan ne írjunk regényt
Ian McEwan: Mi, gépek, Scolar, 2020., ford.: Lukács Laura

Más művészeti ágakról

színház

Arcközelik a színpadon Arcközelik a színpadon
Garaczi László: Végre egy kis csönd - a K:ortárs sorozatában
Zeneakadémia, 2021., február 8., koncertfelvétellel mutatjuk
art&design

Vigyázat! Törékeny! // Fragile! Handle with care! Vigyázat! Törékeny! // Fragile! Handle with care!
A Skurc Group „Töredekékek” című kiállításáról a MAMŰ Galériában
gyerek

Last Words és Van Művészi Vénád?
Új kiállítások és programok a Deák17 Galériában


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés