bezár
 

irodalom

2014. 03. 10.
Történetek egy autisztikus könyvtárosról
Farkas Balázs: Nyolcasok. FISZ, Budapest, 2013., 203 oldal, 1600 Ft.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Talán csak nekem ment agyamra a posztmodern, de a magam részéről ujjongó örömmel fogadok minden olyan elsőkötetes prózaírót, aki történeteket ír egymástól világosan elkülönülő figurákról, akik esetleg még párbeszédbe is elegyednek egymással.

Farkas Balázs lehengerlő egyszerűséggel nyúl a magyar irodalomban gazdag előzményekre visszatekintő, de fájdalmasan alulértékelt kisrealista prózaírás eszköztárához: a Nyolcasok című kötet három különálló, mégis egybeolvasandó szövegből áll. Nyolc nappal később, A nyolcadik napon, Nyolcórák. Az epizódok – mert itt egy öszefüggő történet fejezeteiről beszélünk – címei alapján nem tűnik túl fantáziadúsnak a kötet címe, ugyanakkor éppen ez a szimpatikus benne: nem esik az elsőköteteseknél szinte kötelező hibába, nem markol túl sokat. Inkább az ismétlés eljárását alkalmazza, inkább válallja a szájbarágósság vádját, de a saját maga kijelölte utat járja be. És ez azt is jelenti, hogy van rálátása saját képességeire, jól méri fel lehetőségeit. Nem lebecsülve mondom: ez hosszútávon többet ér, mint egy nagyszabású kudarc első nekifutásra.

prae.hu

“Könyvtáros vagyok" aligha tévedünk, ha ezt a bemutatozást kulcsmondatnak minősítjük: mindhárom írás ezzel nyit, és a zárófejezetet is ez a mondat fejezi be. És ne hagyjuk félrevezetni magunkat: főhősünk nem tipikus könyvtáros, kifejezetten ellentéte mindannak, ami a bölcsész címkével jellemezhető (legyünk akár jó-, akár rosszhiszeműek).

Ha a realizmus kódjai szerint olvassuk a könyvet – amire, ahogy említettem, minden okunk megvan – belebotlunk néhány kérdésbe. Az én-elbeszélő olyan elesett, a világban kiigazodni képtelen alak, akinek autizmusra hajazó tulajdonságainak (antiszociális, fura gyűjtőszenvedélyek, társaságban szorong, olykor képtelen a legegyszerűbb dialógusok lefolytatására is) parodisztikus megformálása akkor is emlékezetes figurává teszi, ha a szerző nyilvánvalóan túloz: ilyen szintű tájékozatlanságot a világ dolgait illetően nemigen tudunk elképzelni, ha mégis, nem egy próbaidős könyvtárostól. Megoldatlan az a kérdés, hogy ha hősünk híján van minden olyan képességnek, amellyel felnőtt emberek rendelkeznek, hogyan lehetséges, hogy autója, sőt barátnője van.

Prototipikus bölszészfigura természetesen van azért a könyvben: ő Patrik, az utcán gitározó és drogot áruló költő, aki rátukmál egy kis kábítószert hősünkre, később összebarátkoznak, afféle spirituális vezetőjévé válik. Ez a munkahelyen kívüli történetszál: a könyvtárban unalmasabb az élet. Pókok szimbolikus agyonnyomásán és a főnök jogos szidalmain kívül alig történik valami. Csak egy kollegina nyomul rá hősünkre, szinte érthetetlen módon: a csinos, öntudatos és okos Julcsi finom jeleit az erre süket fiú nem érti, később pedig már ő fut, hiába, a lány után.

A hétköznapi dialógusokból, hétköznapi élethelyzetekből összeálló történet sajátosságát az autistaszerű nézőpont adja: néhol izgalmas módon mozdítja ki egy rugóra járó gondolatainkat a szokásos medrükből, máshol ez öncélú akadékoskodába megy át. Hősünk öngilkosságát például az akadályozza meg, hogy a véletlenszerűen felhívott nő felhívja a figyelmét arra, hogy sajtimádó létére milyen kevés fajta sajtot ismer: ezzel új értelmet nyer élete. Amikor pszichológushoz megy, a lányt így írja le: “Andi hatalmas kötött pulóvert viselt, de egyébként is hatalmas volt. Vagyis, hogy szokták ezt illedelmesen mondani... a testalkata hátrányosen megkülönböztethető, méretben a nagyobbik felé... vagyis, nem volt annyira vékony, mint én. Jaj, a mindenségit, így csak rosszabb. / Duci volt!" (134)

A váratlan fordulatok olykor annyira váratlanok és erősek, hogy már-már összedöntik a valóságillúziót: az első rész végén, az öngyilkossági gondolatok elillanása után közvetlenül egy repülő csapódik be a szomszéd lakóházakba. A harmadik részt jelentősen megváltozott világát szintén egy action gratuit-ként felbukkanó, motiválatlan és véletlenszerű esemény vezeti be: egy lottónyeremény, aminek szerteágazó és mindent visszájára fordító következményeiből csomó dolog következik, ezeket nem lőném le.

A könyvtárgyként is az elegáns minimalizmust felmutató Nyolcasok egy tudatos író pályájának a kezdete. Írásai rokonságot mutatnak néhány kortársa törekvéseivel (elsősorban Gerőcs Péterre és Száz Pálra gondolok), ha még nem is ugyanazon a színvonalon: érdemes lesz rá odafigyelni.  

Leadkép: Szarka Károly

nyomtat

Szerzők

-- Pogrányi Péter --


További írások a rovatból

Tudósítás a Tolnai-emléknapról - második rész
Ilyen volt a májusi FISZ Junior záróeseménye
Kritika Kukorelly Endre Ház, háború, halott című könyvéről

Más művészeti ágakról

Az A.P. Art Galéria Echoes című tárlatáról
gyerek

Jön Veszprém legvidámabb hétvégéje!
Alex Garland és Ray Mendoza: Warfare


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés