bezár
 

zene

2007. 09. 09.
Budapesti Mahler Ünnep
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Budapesti Mahler Ünnep Szeptember 9. és16. között a MÜPA immár harmadszor ad otthont Mahler-napoknak. A szó legszorosabb értelmében közép-európai zeneszerző népszerű művei mellett igazi különlegességnek ígérkező kamaraopera-bemutatókra is sor kerül, ezzel is tisztelegvén Mahler operakarmesteri tevékenysége és szellemisége előtt.
Az eseménysorozat állandó fellépői, s egyben "védjegyei" a Budapesti Fesztiválzenekar és Fischer Iván; sztárvendége pedig ezúttal Thomas Hampson, a világhírű baritonista és Mahler-specialista.

prae.hu

Gustav Mahler egy kicsit Budapesté is: 1888-91 között ő állt a Magyar Királyi Operaház élén. A szeptember 9-11-13-án hallható koncerteken e korszakában, bár nem feltétlenül Magyarországon fogant művek, a Halotti ünnep (a későbbi II. szimfónia első tétele) és a IV. szimfónia hallható. Mindkettő az élet-álom-halál-túlvilág témát járja körül, a Mahlerre oly jellemző impresszionista zenekari tablók, illetve a zenekari dal eszközeivel. A két műsorszám közé illesztett Richard Strauss-dalok a századforduló német nyelvű dalirodalmának másik fontos vonulatát idézik fel. Az est énekes szólistája Miah Persson, a fiatal, ám annál sikeresebb svéd szoprán.

Majd dalok, de immár zongorakísérettel csendülnek fel szeptember 16-án. Mahler dalciklusai (Egy vándorlegény dalai, A fiú csodakürtje) mellé ezúttal Liszt Ferenc darabjai adják a kontextust, a századfordulós dalirodalom előzményének tekinthető romantikus Lied felidézésével. Thomas Hampsont Wolfram Rieger kíséri zongorán.

Thomas Hampson - Fotó: Petra SpiolaSzeptember 12-én a Fesztivál Színházban két kamaraopera-bemutatóra kerül sor. Először Vajda János Apokrif: Az öt kenyérről című, Karel Čapek bibliai kenyérszaporítást újraíró novelláján alapuló kantáta-monooperája lesz látható. Közreműködik az utóbbi időben igen sokat foglalkoztatott kiváló fiatal tenor, Fekete Attila. A Jézus csodatettében gazdasági konkurenciát sejtő jeruzsálemi pék elbeszélése különleges megzenésítést kíván – amit minden bizonnyal a szintén ez évben bemutatott [a]http://www.prae.hu/prae/articles.php?type=1&cat=2&aid=624[text]Karnyóné[/a]hoz hasonló színvonalon oldott meg Vajda.

Groteszk, mítosz és tragikum határán evez Viktor Ullmann Magyarországon első alkalommal hallható egyfelvonásosa, az Atlantisz császára, avagy a Halál nemet mond című darabja. A Mahlerhez hasonlóan cseh-osztrák-zsidó származású komponista műve a theresienstadti koncentrációs táborban született. A Háború, a diktátor és a Halál különös vitájából a halált megváltásként fogadó áldozatok kerülnek ki igazi győztesként. A holokausztot – szerzőjével ellentétben – csodával határos módon túlélő művet fiatal énekesekkel állítja színpadra Lukáts Andor. Az előzetes hírek szerint a nyáreleji Wagner-fesztivál szcenírozásával versenyre kelő színi megoldásokat láthatunk majd – kíváncsian várhatjuk, hogyan szerepel ezúttal a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem infrastruktúrája!

A Budapesti Mahler Ünnep azonban nem csak a MÜPA színpadain zajlik majd: a Mahler-jelenség megértéséhez egyéb forrásokból is válogathatunk. A Művészetek Palotája egy maga nemében különleges kiállítással várja a Mahler-rajongókat és a „csupán” érdeklődőket: a Kanadában élő lemezgyűjtő, Fülöp Péter gyűjteményéből válogatott anyag Mahler első lemezfelvételeit mutatja be. Az MR3 – Bartók rádió pedig a Budapesti Mahler Ünnep ideje alatt háttérműsorokkal, műhelybeszélgetésekkel és nem utolsósorban jelentős felvételeivel segít kontextusba helyezni az idei menüt.

A Budapesti Fesztiválzenekar és Fischer IvánA koncertekről hamarosan beszámolunk a prae.hu virtuális hasábjain, de az érdeklődők figyelmébe ajánlom addig is, hogy a Nemzeti Hangversenyteremben rendezendő koncertekre érvényes diákigazolvánnyal változatlanul igen kedvezményes áron lehet belépőt váltani!

nyomtat

Szerzők

-- Végh Dániel --


További írások a rovatból

Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről
Platon Karataev: Napkötöző – négy szám
Élménybeszámoló a Decolonize Your Mind Society koncertjéről
Nils Frahm: Day

Más művészeti ágakról

Michael Sarnoski: Hang nélkül – Első nap
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
irodalom

Hajdu Levente volt a Kötetlenül sorozat vendége


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés