bezár
 

art&design

2015. 05. 15.
Dekoratív figurák mögé rejtett filozófia
Soós Nóra: Transzparens emlékezet – Folyamatos jelen
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Soós Nóra legújabb munkái fontos kérdéseket fogalmaznak meg az emlékezetkultúra esszenciájával, lényegi működésével kapcsolatban: a Faur Zsófi Galériában kifüggesztett vásznakon közös múltunk apró mozaikjai sejlenek fel, válnak láthatóvá és értelmezhetővé jelen korunk tükrében. A mostani festményeken azonban nemcsak a múlt és jelen problémái rajzolódnak ki, hanem Soós jól ismert transzparens, többrétegű festészeti stílusának köszönhetően ezek a vásznak a személyes és a társadalmi emlékezet egymáshoz való viszonyáról is beszélnek.

Soós Nóra most kiállított festményei ebben a térben igazán jól működnek, maximálisan magukra találnak: a galériában a nagyobb vásznak párban vagy önállóan egy-egy egész falat kapnak ‒ kell is nekik a hely ahhoz, hogy kiteljesedhessenek ‒, míg a Valami nincs sehol című sorozat kisebb munkái a második szint zárt terében helyezkednek el, így azok rokonvolta, együvé tartozása is érvényre jut. Egészen érdekes, ahogy e kétféle rendezési mód egészen másfajta attitűdöket vár el a nézőtől: míg a nagy vásznak inkább a kanti értelemben vett fenséges érzetét keltik ‒ nem engednek magukhoz teljesen közel, inkább csodálatot várnak el ‒, addig ezek a kisebb munkák bizalmas és meghitt viszonyt alakítanak ki a látogatókkal.

prae.hu

Azonban bárhogy is nézzük őket, kétségtelen, hogy Soós Nóra mostani munkái is ragyogó színvilágú, dinamikus felépítésű kompozíciók. Az alkotó most is a sokarcú világ totális megragadására törekszik: mélyen személyes élményei mellett a közösség emlékei is megjelennek ezeken a munkákon, illetve a kortárs popkultúra elemei és a szocializmus emblematikus tárgyai, a keljfeljancsik és búgócsigák is egyaránt visszaköszönnek e festményekről. A kiállított munkák színpalettája a korábbiakhoz hasonlóan üde és friss megjelenésű. Könnyednek és játékosnak tűnő festmények köszönnek vissza a falakról. (E sorból csak a Szimultaneitás című munka lóg ki, melynek palettája borongósabb és keményebb, kérdései is súlyosabbak, ez a munka tehát nem próbál a felhőtlenség látszatába burkolózni.)

Szimultaneitás, 2015.

Ezeknek a képeknek ugyanakkor mélységük van, úgy ontológiailag, mint fizikailag: Soós Nóra e mostani vásznakat is több festék- és jelentésréteg egymásra pakolásával hozta létre, így váltak azok vizuálisan és értelmüket tekintve is bonyolult és komplex szövetté. Az egyes szintek azonban csak hosszabb szemlélődés után válnak láthatóvá, értelmezhetővé: idő és energia kell a feltárásukhoz. Soós tehát nehéz feladat elé állítja a befogadót ezekkel a munkákkal: az egymástól távol állónak tűnő, közös kontextusban nehezen értelmezhető szintek csak egy elnyúló, analitikus befogadás során hozhatóak közös nevezőre, enélkül csupán színes kontúrok, dekoratív figurák maradnak.

Megmérettettél és könnyűnek találtattál II.

A vásznakon az alkotó egyébként maga is játszik az idővel: korábban megtörtént emlékképeket tesz jelen idejűvé, miközben a jelenkor eseményeit rögzítve a vászonra, azokat múlttá szelídíti. Soós ezzel a játékkal lényegében kérdéssé teszi az időt: „mennyiben válthat jelen idejűvé egy, a régmúltból felidézett alak, szituáció, történés”, illetve lehetséges-e finomítani az események súlyát azáltal, hogy rögzítjük és a múltba helyezzük őket? Ezek a munkák tehát dekorativitásuk mellett mélyen filozofikusak is, azonban mégsem válnak didaktikussá, hiszen feltett kérdéseikre nem kínálnak egyértelmű válaszokat, a befogadónak azokat magában kell megtalálnia.

Idő nincs, 2015.

A Faur Zsófi Galériában kiállított munkák együttesen szólnak arról a szorongásról is, amely mélyen átitatja a jelent, korunk társadalmát. A nyugtalanságról, amely abból fakad, hogy a múlt folyamatosan be-beszivárog a jelenünkbe. Nem tudunk vele mit kezdeni, nem tudunk róla beszélni és nem vagyunk képesek feldolgozni, ezért az megoldatlan teherként nehezedik ránk, és így a jelenben ismétlődő mintázatokat hoz létre.

Időbuborék II.
Ezek a munkák Soós Nóra művészetének egy újabb oldalát mutatják meg: a korábban megismert mély személyességet most már nemcsak társadalmi problémákra adott reflexiók ‒ vö. a Nagy alma vagy a Vilma című festményekkel ‒ szövik át, hanem azok politikai hanggal is gazdagodnak. Ahogy a megnyitón György Péter meg is fogalmazta: ezeken a festményeken „a politikai művészet akarásának figyelemreméltó programját látjuk” beteljesedni.

Soós Nóra Transzparens emlékezet – Folyamatos jelen című kiállítása a budapesti Faur Zsófi Galériában 2015. május 8. és június 12. között tekinthető meg.

nyomtat

Szerzők

-- Kocsis Katica --


További írások a rovatból

A Knoll Galéria Ég és Föld fényei - Festészet 1990 körül egy magángyűjteményben című kiállításáról
art&design

Missing The Point - Endrődi Aladár fotói Ukrajnából

Más művészeti ágakról

Darren Aronofsky: Rajtakapva
Laura Piani: Jane Austen tette tönkre az életemet
Avagy mit ihletett Kafka férge, Cortázar axolotlja és Langelaan legye
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés