bezár
 

art&design

2015. 08. 06.
Őszinte hangokkal szól hozzánk
„Őszintén szólva" – Válságban született gyűjtemény
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A gazdasági válság idején egy négytagú család az árral szembemenve egészen kivételes gyűjteményt hozott létre. A kollekció tulajdonosainak kiléte ugyan ma még ismeretlen, azonban a birtokukban levő anyag nagy része a Kieselbach Galéria falaira kerülve a nagyközönség számára is láthatóvá vált.

Mindig nagyszerű, ha egy titkos gyűjtemény a nyilvánosság előtt is bemutatkozik, különösen akkor, ha egy ilyen kivételes kollekcióról hull le a lepel: már a bejáratba felfüggesztett néhány munkából – pl. Kondor Béla Imádkozó szerzetesei 1961-ből vagy Korniss Dezső Bodobács III. című festménye – is világossá válik, hogy itt bizony egy igen erős, koncentrált és tömör anyagot tekinthetünk meg. Ugyan a gyűjtőket magukat nem ismerjük, azonban a kiállításon előrehaladva egyre többet megtudunk róluk, az érdeklődésükről, az ízlésükről.

Az például rögtön feltűnik, hogy ez az anyag csak egy precíz és megfontolt gyűjtői tevékenység eredményeképp állhatott össze, nemcsak azért, mert a kollekció egyenletesen erős színvonalat hoz, s egy pontján sem találkozunk kisiklással vagy fecsegéssel, hanem azért is, mert az egyes munkák szervesen illeszkednek egymáshoz és a nagy egészhez, egy komplex szövetet alkotva ezzel. Ugyanakkor az is világosan látszik, hogy e család esetében a kollekció gyarapítása nem egy hideg és mértanilag kiszámított folyamat, hanem valami olyasmi, amiben fontos szerepet kap az intuíció, a „szívvel válogatás” és az egyéni ízlés, így lehet az, hogy az anyag egyszerre reprezentatív és rendkívül bensőséges.

A Kieselbach kiállítótere

Ezt az intim hangulatot nyilván felerősíti az is, hogy a kiállításon szép számmal találkozunk a naiv festészethez sorolható lírikus képekkel, illetve a népi kultúrából építkező munkákkal is. Anna Margit szürreális síkon mozgó, a népművészet elemeit felhasználó egyéni stílusát például számos alkotáson megcsodálhatjuk – Özvegy, Üvöltő –, de Süli András munkái is szép számmal képviseltetik magukat – Az algyői állami őrház, Az algyői vonatátkelő, Körmenet –, ugyanakkor a nagy klasszikusok – pl. Aba-Novák Vilmos, Derkovits Gyula, Czóbel Béla – sem hiányoznak e kollekcióból. A falakon pedig olykor-olykor igazi csemegékre bukkanunk, Uitz Béla Gyárrészletére, Kondor Béla Gondolkodójára vagy Ország Lili Hal című festményére. A bemutatott anyagban nagy hangsúllyal szerepelnek még Vajda Lajos, Barcsay Jenő, Bálint Endre, Lossonczy Tamás, Márffy Ödön munkái is, azonban a gyűjtők nem álltak meg az Európai Iskolánál, hanem nyitottak a kortársakra, ennek köszönhetően egy külön teremben Wahorn András, feLugossy László, Csernus Tibor, Bak Imre, Bukta Imre vásznaival is találkozhatunk.

A kortársaknak szentelt terem

Súlyos anyaggal van tehát dolgunk, melynek intenzitását a rendezés még inkább hangsúlyozza, felerősíti. A képek hol sűrű egymásmellettiségben találkoznak (egy falon például Ország Lili Labirintusát Gyarmathy Tihamér, Bálint Endre, Anna Margit festményei keretezik), hol pedig nagyobb távolságokat képezve függenek a falakon (pl. Korniss Kővágóörsi emléke, Ilona Keserű Ilona Szuszék-tanulmány I. című képe és Hencze Tamás Le retour France en bateau-ja). A távolságokkal való játék egyrészt felajánlja a látogató számára a helyes befogadói attitűdöt, másrészt olyan képcsoportokat hív életre, melyek a nézőben különféle asszociációkat ébresztenek. A kollekcióban szereplő húsz Barcsay-műnek például nagyon jót tesz, hogy saját falat kaptak, de ugyanez a helyzet Martinszky János tizenkét Kompozíciójával is, Aba-Novák Vurstlijának vagy Lakner Antal Hajógyári hegesztésének viszont kell a tér ahhoz, hogy befogadásuk élvezetes legyen.

Aba-Novák: Vurstli (részlet)
A fent említett példákból is kiderül, hogy mennyire koncentrált és intenzív ez az anyag, azonban fontos megjegyezni, hogy ennek ellenére egy ponton sem telepszik rá a befogadóra, nem érezzük azt, hogy beszippantanának minket ezek a munkák, ami leginkább talán annak köszönhető, hogy a gyűjtemény naiv tisztasággal született meg, s a tárlat láthatóan nem akar mást elérni, csak azt, hogy mi is legalább annyira megszeressük ezeket a munkákat, mint amennyire a tulajdonosaik.

Az „Őszintén szólva" – Válságban született gyűjtemény című kiállítás a budapesti Kieselbach Galériában látható 2015. augusztus 22-ig.

Fotó: Vörös Dávid / Kieselbach Galéria

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Kocsis Katica --


További írások a rovatból

art&design

Be szabad jönni? Be szabad jönni?
POSZTADOKKAPOKALIPTIKUS - Mécs Miklós, Mécs Miklós, Mécs Miklós és Mécs Miklós (+ Fischer Judit és a Sz.A.F.) kiállítása / Trafó Galéria
art&design

Mindenből lehet meríteni Mindenből lehet meríteni
Interjú Maurer Dórával külföldi élményekről, lehetőségekről, fordulópontokról és képzésekről
art&design

A gyűjtő mint művész? A gyűjtő mint művész?
A Mai Manó Ház Erik Kessels több élete című kiállításáról
Interjú Tóth Kingával intermediális alkotásról, a fiatalok lehetőségeiről, szellemi műhelyekről, fordításról

Más művészeti ágakról

színház

Problémadarab komoly problémákkal Problémadarab komoly problémákkal
Shakespeare-vendégelőadás Ján Klata rendezésében: Szeget szeggel
„Mire való ez a gomb?” – Egy este Bruce Dickinsonnal, Budapest Kongresszusi Központ, 2019. november 2.
színház

Az ember, a polgár és a diák Az ember, a polgár és a diák
Petőfi és Az apostol mint tantermi dráma a k2 Színház előadásában
Október 30-án fellépett a Yellow Mood és a Folksteps a Három Hollóban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés