bezár
 

art&design

2015. 07. 27.
A vizuális világ birtokbavétele
André Kertész és Szigetbecse
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Mai Manó Ritkán látott képek sorozatába illeszkedik a kiállítás, amelyen André Kertész Szigetbecsének adományozott 119 fotóját lehet megtekinteni. A tárlat intim légkörével és személyes hangvételével méltó tisztelgés Kertész munkássága előtt.

A tárlatba megérkezve két hatalmas lazacszínű molinó fogad minket, rajtuk a művész egy-egy gondolata, köztük pedig három fotó: a Puszta gémeskúttal, a Szigetbecse című és az, amelyen a művész látható, amint átugorja az itatóvályút. Kincses Károly és Spéder Zsófia kurátorok részéről több szempontból is jó döntés volt e három kép kiemelése, hiszen ezek a munkák nemcsak Kertész Szigetbecséhez fűződő személyes viszonyáról árulkodnak – „Itt vagyok a gyerekkori emlékeim legdrágább helyén és fájó szívvel gondolok azokra a gyönyörű emlékekre, mik ide kötnek” – hanem sokat mondanak a művész munkamódszeréről is: „Nem kell száz tekercseket elfényképezni, ahogy manapság csinálják. (...) El kell kapni a megfelelő pillanatot: a pillanatot, amikor valami átváltozik valami mássá.” Ezek a mondatok előrevetítik a kiállítás hasonlóan személyes és intim hangvételét.

prae.hu

André Kertész átugorja az itatóvájút

Ebben a molinós teremben találkozunk Kertész legkorábbi fotóival, amelyeken Szigetbecse, az ott élő emberek és a környező táj elevenedik meg a szemünk előtt. A fotók különlegessége abban áll, hogy már ezeken tetten érhető a kertészi világlátás egyik fontos eleme: a megfelelő pillanat, amely a művész esetében mindig egy „nagyon személyes, érzelmileg telített életdarab”, ami mégis „tudatosan beavatkozás-mentes, melyben a legszemélyesebb lényeg (is) benne sűrűsödik”. Ez a szemlélet a kiállítás összes darabjában és az egész életműben jelen van.

A becsei kiskondás

A következő terembe érve már eltávolodunk a gyermekkor meghatározó helyszínétől, itt olyan munkákkal találkozunk, melyek a vidéki és a nagyvárosi létről mesélnek, a fő falra pedig a Kertész háborúról készített felvételei kerültek. Már frontkatonaként is érdekes fotókat lő – Erőltetett menetLatrinán –, személyes őszinteséggel tanúskodva a háború borzalmairól és következményeiről, azonban a képpel való játék és kísérletezés leginkább akkor jelenik meg nála, amikor Esztergomba kerül sebesültként. A városi uszodában készített, híres Víz alatt úszó című fotója is ebbe a térbe került, de találunk néhány olyan felvételt is ezeken a falakon, amelyeket Jenő öccséről lőtt.

Latrinán

Az első szint legbelső terébe a szemlélés érzéki öröméből táplálkozó művész alkotásai kerültek: Kertész érett fotóiról egy örökké éhes, kutató szempár kacsint vissza ránk, akinek egyetlen célja van csupán: a vizuális világ birtokbavétele. A kiállítás már egy ilyen lezárással is tökéletesen teljes lenne, azonban a kurátorok nem állnak meg ezen a ponton, a képek mellett a fotográfus és az emlékét őrző hagyomány előtt is tisztelegnek.

Gyerekek a fényképezőgépet nézik

A reflexiók megfogalmazása már az alsó szinten megkezdődik a Kepes András által készített riportfilmmel, azonban igazán a második szinten teljesedik ki, ahol a szakma színe-java Kertész-portéi tekinthetőek meg. A kiállítás csúcsa az a film, amit a Mai Manó Ház a kiállításhoz kapcsolódóan készített el, és, amelyben olyan személyek emlékeznek az egyetemes fotótörténet ikonikus alakjára, mint Baricz Kati vagy Sylvia Plachy. A második szinten egyébként Kertész New York-i és párizsi fotóiból is szerepel egy igen erős válogatás, melyekből éppen az a szemlélet köszön vissza, amivel már a becsei munkákon is találkoztunk.

Törött ablak, Párizs

Nem kérdés tehát: nagyszerű fotók szerepelnek ezen a kiállításon, melyek a rendezésnek köszönhetően maximálisan kiteljesednek ebben a térben. A reflexiók hangsúlyos szerepeltetése mellett mindenképpen dicsérendő az is, hogy a kurátorok Kertész fotóinak személyességét az intimmé alakított térrel még inkább aláhúzzák. A falak lazacszíne meleg, bensőséges hangulatot áraszt, azonban mivel az árnyalat nem túl intenzív, nem telepszik rá a fotókra, hagyja azokat érvényesülni. Hasonló a helyzet a Kertész-portrék hamvas zöld paszpartujával is, mely kiemel, de sehol sem dominál. A kurátorok egyébként az alsó szinten is ügyesen játszanak a paszpartukkal: a szigetbecsei képek világosszürke keretezése lágy, kellemes impulzusokat ébreszt a befogadóban, míg a háborús fotók fekete szegélye a drámai hangvételt erősíti fel.

Baricz Kati fotója Kertészről

Szintén izgalmas és gondolatébresztő megoldás a második szinten megjelenő fotótapéta, amit Szelényi Károly készített Kertészről, amikor New York-i dolgozószobájának asztalánál ült. A tapéta méretéből fakadóan már önmagában is megállásra késztetné a befogadót, azonban a kurátorok itt is egy igazán izgalmas csavarral éltek: Kertész különféle személyes tárgyai  – melyek magán a fotón is szerepelnek – üvegkockákba zárva  vannak rápreparálva a felületre. 

A tárlat további különlegességét adják a falakra ragasztott idézetek is, melyekből a kertészi esztétika alapelvei rajzolódnak ki. Azonban a képaláírásoknál is sokszor szerepelnek kertészi mondatok, gondolatok, általában olyan személyes emlékek, amelyek az adott kép születéséről mesélnek. Ezeknek a soroknak köszönhetően a befogadó azt érezheti, mintha Kertész maga fogná kézen őt és vezetné végig a kiállításon.

Az André Kertész és Szigetbecse című kiállítás a budapesti Mai Manó Házban tekinthető meg 2015. október 4-ig.

nyomtat

Szerzők

-- Kocsis Katica --


További írások a rovatból

art&design

A Talált terepen. Művészeti gyakorlatok a Marcel Duchamp-díj 25 évéből című kiállításról
art&design

A 7layers című csoportos kiállítás a Pikszisben
art&design

Bemutatták Győrffy László Poszthumán Stratégiák című könyvét

Más művészeti ágakról

irodalom

A Jelenkor és az Alföld novemberi számairól
Taylor Swift új albuma fényes, de mélység nélküli popparádé
Áfra János Kitakart anyám című kötetének bemutatójáról
Visky András Illegalisták című új regényének bemutatójáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés