bezár
 

film

2015. 10. 12.
Soha, senkit, sehol sem hagyunk hátra
Ridley Scott: Mentőexpedíció
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Az év legjobb sci-fije! Ridley Scott újra a csúcson! Matt Damon hosszú idő után ismét testhezálló szerepben! Végre egy Marson játszódó mozi, ami nem bukik meg a kasszáknál! – Ilyen, és ehhez hasonló címszavakkal üdvözölte a kritika és a közönség egyaránt a Mentőexpedíciót. Pedig...

...az igazság valahol félúton van. Hollywood annyira mostohán kezeli a tudományos-fantasztikumot, hogy az év legjobb sci-fijének lenni nagyon relatív, nem különösebben jelent használható támpontot. A hollywoodi gyártósorok többnyire látványos akciófilmek szintjére degradálják a zsánert (Elysium, Prometheus), vagy csak egyszerű drámát ültetnek az űrbe (Apollo 13, Gravitáció), miközben nem élnek elég gyakran a műfaj eredendő filozofikus, tudományos jellemvonásaival (Napfény, Hold), és csak kevesen veszik a fáradtságot, hogy mindhárom típusnak megfeleljenek (District 9, Csillagok között).

A marsi

A Mentőexpedíció azonban teljesen más állatfaj, mivel a fentiek helyett az erősen elhanyagolt, így üdítő kivételt jelentő tudományosságra fekszik rá, és – miként az alapjául szolgáló regénynek is, amiről itt írtunk – ez épp annyira válik előnyére,  mint hátrányára. Ridley Scott adaptációja ügyesen szelektálja a regény cselekményét, és megtartja annak legizgalmasabb, legüdítőbb elemeit. A könyvhöz hasonló tudományos alapossággal járja körbe a Marson való élet és a mentőexpedíció lehetőségeit, miközben a főszereplő öncélú drámázás vagy pszichológiai mélyanalízis helyett végigpoénkodja a játékidőt. Ezeken a szerethető elemeken felül Matt Damon játéka a film egyetlen ütőkártyája, aki olykor-olykor még drámai mélységeket is képes hozzáadni az egyébként habkönnyű geek-biológus asztronauta nem mindennapi kalandjához.

Másfelől azonban az adaptáció felnagyítja a könyv gyengeségeit, így a NASA-tabló a mozgóképes verzióban még felületesebbre sikerül.  Hiába a nagy nevek, a NASA munkatársaiból és a főszereplő űrhajós társaiból sem a forgatókönyvnek, sem a színészeknek, sem Ridley Scottnak nem sikerült hús-vér karaktereket formálnia. A Mentőexpedíció esetében ez azért különösen problémás, mert ha a filmnek van filozófiai aspektusa, az mindenképpen az ember nagyszerűségéről, hajthatatlan lelkesedéséről és a korlátok áthidalásáról szól, viszont miközben Mark Whitney maradéktalanul teljesíti is ezeket, addig a körülötte tapasztalható nagy összefogás nincs annyira alaposan körbejárva, hogy hiteles lehessen – még ha egyébként kifejezetten üdvözítendő is egy ilyen pozitív üzenet.

A marsi

Ridley Scott hosszú idő után megint fürödhet a dicséretekben, mert Matt Damon ismét remek, filmje pedig igazi hiánycikk, miközben a Marshoz köthető filmek általában inkább pocsékok, és a hagyományos értelemben vett sci-fi is ritka holló a mozikban. Pedig valójában ugyanazt teszi, amit már jó 25 éve: válogat az elé kerülő forgatókönyvek között, és témától, műfajtól függetlenül néha kihúz egyet, ami jobban sikerül, mint a többi. Mással nem nagyon magyarázható, hogy a minden szempontból pocsék Exodus – Istenek és királyokat, a zseniális, de csúnyán mellőzött A Jogászt, vagy a sokat szidott, de egyébként tisztességes Prometheust követően hogyan rendezhette meg az idei év “legjobb sci-fijét”.

 

Mentőexpedíció (The Martian), 2015
Rendező: Ridley Scott
Forgatókönyv: Drew Goddard, Andy Weir azonos című regénye alapján
Szereplők: Matt Damon,Jessica Chastain, Kristen Wiig, Jeff Daniels, Michael Pena,Sean Bean, Kate Mara, Sebastian Stan
Forgalmazza az Intercom
Bemutató: 2015. október 1.
Korhatár: 12
nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Dani Áron --


További írások a rovatból

Beszámoló a 16. Cinefest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválról
Kritika Tarr Béla Missing People című filminstallációjáról
Quentin Tarantino: Volt egyszer egy... Hollywood
Danny Boyle: Yesterday

Más művészeti ágakról

Interjú Tero Kuitunen tervezővel, a Wild at Heart című kiállítás kurátorával
Interjú Fejérvári Zoltánnal pályakezdésről, oktatásról, mentorokról, itthoni és külföldi lehetőségekről
irodalom

Saját utat törni Saját utat törni
Prae Műfordító Tábor, beszámoló, 2. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés