bezár
 

irodalom

2016. 01. 22.
Platón beájulna
Gerőcs Péter: Győztesek köztársasága. Kalligram Kiadó, 2015, 271 oldal, 2990 Ft
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Platón beájulna Gerőcs Péter Győztesek köztársasága című regénye egy létező színházi alkotóműhely fiktív története, a magyar értelmiségről szóló szatíra, Platón filozófusok vezette ideálisállam-tervezetének paródiája, egy nem mindennapi ember nem mindennapi élettörténete – mindez rendőrségi jegyzőkönyvekben elbeszélve.

Zavarba ejtő könyv a Győztesek köztársasága. Nem pusztán azoknak, akik felismernek valóban létező személyeket a fiktívnek tűnő alakok mögött, hanem azoknak is, akik csak a magyar értelmiségről írott szatíraként olvassák. Bár természetesen sehol nem hangzik el, de aki csak egy kicsit is ismeri a Krétakör társulat és/vagy színházi-társadalmi műhely történetét, tud egyet s mást Schilling Árpádról és Gulyás Mártonról, és látja a szerző életrajzában, hogy egy évig volt munkatársa az említett műhelynek, az élhet a gyanúperrel, hogy kimondatlanul Magyarország legismertebb alternatív színházi alkotócsoportja idéződik meg a regény hasábjain. Önmagában a Krétakörről talán nem érdemes regényt írni, ugyanezt a történetet egy színháztörténeti monográfia adekvátabb módon tudja elmondani.  De nem is a színházi műhelyről szól valójában a regény. A Krétakör egy fiktív történet részévé lesz, és maga, valamint tagjai is fikcióvá, egy fura utópia-kísérletről szóló mű szereplőivé válnak.

prae.hu

Adott egy, a maga nemében zseniális alkotó és szervező figura, Vincze Sámuel, akinek a különös története rendőrségi kihallgatások sorozata folytán tárul fel. Az anyja, színházi mestere, két barátja, titkárnője, egy politikus és egy értelmiségi nő meséli el a hozzá fűződő viszonyát, a közös és másoktól hallott történeteket, hogy a hivatalos szervek (és persze mi, olvasók) valahogy közelebb kerüljenek a rejtélyes körülmények között eltűnt színházrendezőhöz, politikai aktivistához és „államalapítóhoz”. Az egyes tanúk Sámuel életének különböző szakaszait illetően szolgálnak információkkal, így időrendben bontakozik ki előttünk ez a nem mindennapi életút. Eközben persze képet kapunk magukról a beszélőkről is, annál is inkább, mert Gerőcs mindegyikőjükhez párosít egy-egy nyelvi és elbeszélői stílust: egyesek, mint például az anyja, össze-vissza kalandoznak elbeszélésükben; mások, mint a híres színházrendező, tárgyilagos bemutatását adják kettejük viszonyának; megint mások, mint a Lisszabonba költözött barát, vagy az értelmiségi nő, Anna, nem rejtik véka alá a főhősről alkotott nem túl hízelgő véleményüket; az idegösszeroppanás után kórházban fekvő egykori titkárnő pedig összefüggéstelenül, csapongva, álértelmiségi szlengben adja elő a tragikomikus sztorit. (Utóbbi rész egyébként kissé túlírt mind mennyiségében, mind a Parti Nagyra hajazó stílusparódia extrémitásait tekintve, de a többi fejezet irodalmilag magas szinten és izgalmasan tálalja a történteket.)

Ahova Vincze Sámuel beteszi a lábát, ott kő kövön nem marad. Miközben az emberiség megváltásán fáradozik, lépésről lépésre, maga számára sem tudatosan teszi tönkre a körülötte lévők életét; emberi roncsokat és hullákat hagyva maga mögött. Utóbbiból igaz, csak egyet, homoszexuális partneréét, Lőrincét, akit Samu kegyetlen viselkedése hajszol a halálba. Andrea, a fiatal titkárnő ehhez képest csak idegösszeroppanást kap; az értelmiségi telep lakói pedig különböző szinten szenvedik meg a disztópiába forduló utópia-kísérletet. Merthogy Samu egész művészi és társadalmi működésének ez az alfája és ómegája: a Győztesek Köztársasága, amely előbb csak színházi előadásként kerülne színpadra, de miután ez meghiúsul, létező valósággá válik. Ahogy Platón a filozófusoknak adta volna az állam vezetését, úgy vázolja fel és valósítja meg Vincze Sámuel egy olykor a náci fajelmélet értelmiségi pandanjának tűnő ideológia alapján egy értelmiségiekből, vagyis a kiválasztott kevesekből álló ideális köztársaság tervét. Az elképzelés a maga módján meg is valósul, ehhez pedig a magyar entellektüelek egy része is nevét adja, engedve a felsőbbrendűségéről éneklők szirénhangjainak.

A regény ily módon a magyar értelmiség válságáról, morális-szellemi leépüléséről is képet ad, de leginkább az önmagát túlértékelő, a saját váteszi szerepébe beleszerető, de annak már csak üres formájába belemerevedő mozgalmár-művész kíméletlen paródiáját olvashatjuk, nem mellesleg a zsarnoksággá fajuló politikaiutópia-tervek tragikomikus szatíráját. Hogy ehhez éppen a válsággal szembeszállni igyekvő Krétakör fiktív mása szolgál alapanyagként, az már a regény vicces csavarja, egyben a leginkább zavarba ejtő mozzanata, ami egyszersmind a komolyan vehető és a komolyan vehetetlen közötti izgalmas lebegésben tartja a művet.  

A regény végén fényképekről szóló leírások dokumentálják az utópiakísérlet kudarcát. Az elüszkösödött romok az értelmiség apokalipszisét rejtik magukban. Nem túl reményteli vízió. De talán csak vízió.

nyomtat

Szerzők

-- Kiss Csaba --


További írások a rovatból

Tudósítás egy dél-koreai irodalmi estről Stockholmból
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 48. számáról
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 46. számáról
irodalom

Vados Anna Egymás lélegzete című kötetének bemutatójáról

Más művészeti ágakról

A Fedák Sári-ügy, avagy minden jegy elkelt című előadás a Magyar Színházban
art&design

Bíró Botond festőművész: Varzith című kiállítása nyomán.
Marie Jacquot és a Bécsi Szimfonikus Zenekar koncertje a Musikvereinban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés