bezár
 

film

2008. 02. 16.
A valószerűség színeváltozása
Matt Reeves: Cloverfield (2008)
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A valószerűség színeváltozása A Cloverfield kapcsán Godzillát, Cthulhu-t emlegetnek. Le kell szögeznünk: ez nem egy szörnyfilm. Még akkor sem ha annak mutatkozik. A hívőknek és a rendíthetetlen (eszelős-esztelen) látványváróknak fog talán a legjobban fájni, hogy éppen emiatt remek.

Robert Montgomery Lady in the Lake (1947) című experimentális noirjában jelent meg elsőként a szubjektív kamera mint a képi dramaturgia vezérelve. A befogadó tekintete a kameraszemen át a teljes filmidő erejéig egyesülhetett a főszereplő karakter tekintetével. A sokak által csak egy olcsó média-hacknek titulált The Blair Witch Project (1999) ezredvégi 'cinéma vérité' horrorja emelte újra stíluselemmé a szubjektív kamerát a műfaj berkein belül. E "korlátozott" narratíva, megszűntetve a filmfigyelem lehetséges omniszcienciáját, egyetlen sajátságos(an személyes) nézőpont zsigeri élményének rabjává tette a befogadót.

prae.hu


A filmfigyelem szervezésének ez a módja rendkívüli szuggesztív pontenciállal bír, viszont ránézésre is annyira markáns, hogy ritkán nyúlnak ehhez az eszközhöz egy egész estés nagyjátékfilm erejéig. A tévéfilmes Matt Reeves (a Felicity és a Homicide - Gyilkos utcák sorozat-epizódok alkotója) tizenhat éves kihagyás után második nagyjátékfilmjének alapjául ezt a dramaturgiai fontosságúvá emelt stíluseszközt választotta.

clov_01

A fiatal diplomata kiküldetésének előestéjére szervezett búcsúbulit, melyen meglepetés video-üzeneteket készítenek, hatalmas remegés rázza meg. A manhattani fiatalok az utcára tódulnak, hogy szemügyre vegyék a pusztítást, mire gyanakodni kezdenek, hogy valami megtámadta a várost. Az egyre növekvő, lángoló forgatagban, páran canossa-járásba fognak: elmennek a főhős sebesült, titkos szerelméért. A botcsinálta kameraman pedig képtelen letenni a felvevőgépet, mert megigézik a történtek - a világ a lencsén át széppé (ezért megrázóvá) és jelentőségteljessé lesz. (A világra irányított filmfigyelem már mindig is - a dokumentum esetén is - esztétikai.) Ezek az "amatőr" képsorok azon túl, hogy a jelenlét illúzióját teremtik meg, egyfajta kukkoló élményben részesítik a befogadót: kiváltságosakként - hiszen lássunk bármily keveset, mégiscsak "elcsíptük" a géppel az eseményeket - tágra meredt szemmel tekintünk bele a borzalmakba.

Filmes palimpszeszt

Ebből az alaphelyzetből nő ki az áldokumentumfilm speciális tulajdonsága, amelyet a Cloverfield remekül hasznosít a maga számára. Úgy épít fel egy játékfilmet, hogy rájátszik a dokumentum ad hoc jellegére, esetlegességére, vagyis arra, hogy a kameraszem csak annyit láthat, amennyit az adott pillanat felkínál. A szubjektív dokukamera narratívája ebből a szempontból tűnik "korlátozottnak", holott a filmfigyelem így van szervezve. A horror és a thriller pedig gyakorta a megkomponált kihagyásokból, utalásokból építi fel suspense-struktúráját. Jelen esetben ráadásul - mivel a sajátos szemszög szinte felszippantja a dokustílust - a kihagyásos szerzői intenció elrejtőzik a szubjektív (kézi)kamera által invokált dokumentum-narratíva mögé. Ehhez még hozzájárul, hogy Cloverfield folytonosan felmutatja, kinyilvánítja saját filmiségét. A befogadó ugyanis nem egy történetet néz végig, hanem egy a katonaság által "Cloverfield" kódnéven jegyzékbe vett, archivált video-dokumentumot. A "történet" valójában a korábbi, amatőr home-movie felvételekre ráexponált képsor. Egyfajta elidegenítő effektusként hat, amikor a borzalmakkal teli "történetben" időnként kikapcsolják a felvétel-funkciót, így időben visszaugrunk a múltba és a korábbi felvételek töredékeit látjuk, amint az említett titkos szerelem szövődik. Az ismeretlen, vagy kevéssé ismert, ám remekül alakító színészek kiválasztása, valamint az, hogy nincs zene, szintén a taglalt hangulatot és műfajiságot erősíti.

clov_02

E "csökkent értékű", parciális perspekíva magával ragad, és nem engedi szabadjára a befogadót; a tempót is kiválóan eltalálták, pont annyira sodró lendületű, hogy ne tudjunk félrenézni, általában nem bántóan rázkódik a kamera, csak annyira, hogy ott érezzük magunkat a helyszínen. A pánik és a menekülés lélektanának, valamint a borzongató kalandok egymást keretező jelenetei megfelelő ütemben vannak adagolva. Hozzá kell tennünk persze, hogy a játékidő nincs egészen másfél óra, így ez a feladat nem is volt nehéz. A szerelmespár kapcsolatának drámaiságát néhány elegáns (video)gesztussal nagyon plasztikusan felvázolták, sikerült élő, többdimenziós karaktereket megformálniuk; az pedig, ahogyan a korábbi felvétel-részletek "átütnek" a "történeten", és a befogadót nem hülyére vevő módon finoman értelmezik, színezik kettejük viszonyát, kifejezetten költői, visszafogottan romantikus.

clov_03

Minden együtt van ahhoz, hogy segítse e nem mindennapi narratívát. A Cloverfield sikeres és hiteles tolmácsa tud lenni annak a tolmácsolhatatlan érzésnek és hangulatnak, amelyet az okoz, ha egy idegen erő pusztítása elhozza a nyugalmas emberi élet végnapjait. A lendületes és gyakran frusztrálóan kaotikus akciók között még az is karakteresen kirajzolódik, hogy az emberi lelkekben a várakozás előestéje, miként fordul a legváratlanabbul - ezért aztán felfoghatatlanná lett - utolsó órákba. Minden katasztrófa tehát messzemenőkig személyes perspektívából mutatkozik meg, a valami pusztán mellékszereplő, és ez nagyon üdítő és energikus arány.

Ahol a sulyok el van vetve

Egyetlen ponton veszítette el a rendező a hitét e narratíva kapacitásában. Ahhoz ugyanis, hogy a monstruózus valamit egészben, a maga - a föld felszínéről az ember számára nem adott - teljességében megmutathassa, helikopterre kellett szállni. Túlélni azonban és rendületlenül filmezni (a kamera épségét megőrizve) saját helikopter-katasztrófánkat, majd megjárni a valami torkát a felvevőgéppel azért mégis csak sok. Az alkotók kétségtelenül elvetették a sulykot. Ezen a ponton elfelejtették a filmiség lényegi csapdáját, hogy a felkínálkozó, s oly’ magától értetődően kézre álló láttatás kiolt(hat)ja az atmoszférát. A titok, az ismeretlen okozta feszültség kialszik, ha tárgyát leleplezik. Mindazonáltal nem csapták teljesen agyon a filmet - sokkalta erősebb és lendületesebb annál. Egyetlen bosszantó hajszállal lépték túl, sértették meg "a kevesebb több" elvét. A film az elején azonban, de összességében is, ingerlően keveset láttat. És ez nagyon jól működik.

Másutt: digitális önfegyelemre hangolva

A hangosfilm megjelenésekor időleges hanyatlásnak indult a filmművészet, mert az új technika fölött érzett eufória arra ragadtatta a szerzőket, hogy minduntalan túlbeszéltették a szereplőket. Időbe telt, mire a film újra magára talált, és megszelídítette a hangokat. A Cloverfield remek - bár nem hibátlan - képviselője annak a tendenciának, amely fukar kezekkel méri a számítógépes animációkat ahhoz képest, hogy a hasonló műfajok a technikai lehetőségek kibővülése óta mennyit alkalmazzák. Megregulázni látszik a virtuális effektusokat, hogy mintegy megmutassa: a műfaj megelégszik a finom jelzésekkel, közvetett utalásokkal, nagy egészek és virtuális kompozíciók helyett látvány-szegmentumokkal. Egyre közeledünk ahhoz, hogy a digitális kulissza az őt megillető megfelelő helyre kerüljön.

clov_04

Mintha megérezték volna, hogy a "valósághű látvány", a "valószerűség" fogalma átalakulóban van: nem az életszerűség virtuálisan megvalósított látványorgiájában kell keresni az eredetét, hanem a műfajiság, műfajköziség játékosságában. Az átélhetőség pedig nem az életszerűségben (az életszerű figuratív ábrázolásban), sokkal inkább a film filmszerűségében (jelen esetben a szubjektív kamera használatában) nyugszik. Mintha a mainstream nem csak bedolgozná saját múltját, hanem érdeklődést is mutatna alkotásai leglényege iránt.

Megfojtani tehát nem sikerült a filmet, a baki feledhető. Annak a fényében viszont, hogy a rendező egy interjúban megemlítette, a valami csak egy bébi, és foglalkoztatja anyuci gondolata, már igenis aggodalomra ad okot. Félő, hogy a baki egy hibasorozat szelepe csupán, melyen a látvány-nyomás be akar törni a cloverfieldi világba (és valóban szörnyfilm lesz belőle). Ám addig is, a Cloverfield a gondtalan életre rátörő rettenet és az efölötti hideglelés hitelesen megformált, harmadik évezredbeli monumentuma. Szerelmes video-memento mori.

Cloverfield (2008) Rendező: Matt Reeves; Írta: Drew Goddard; Szereplők: Michael Stahl-David, Odet Jasmin, Mike Vogel, Lizzy Kaplan; színes amerikai sci-fi thriller; 85 perc

nyomtat

Szerzők

-- Kele Fodor Ákos --


További írások a rovatból

Len Wiseman: Balerina
Alex Garland és Ray Mendoza: Warfare
Bong Joon Ho: Mickey 17

Más művészeti ágakról

A VII. Roma Hősök Nemzetközi Színházi Fesztivál nyitóelőadásáról
Händel Jephtha című oratóriuma az Il Pomo d'Oro előadásában
gyerek

Szombaton rendkívüli gyereknapot hirdet
irodalom

Bemutatták Szeles Judit Világatlasz című verseskötetét


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés