bezár
 

film

2017. 04. 20.
A buszvezetés mint ars poetica
A hétköznapi élet költészete a Paterson című filmben
Tartalom értékelése (2 vélemény alapján):
Harminchét éves karrier összefoglaló darabja a Paterson. Az amerikai rendező, Jim Jarmusch világábrázolásának esszenciája egy hétköznapi buszsofőr életének eseményeiben tükröződik.

Jim Jarmusch a nyolcvanas évektől formálódó amerikai független filmes irányzat kulcsrendezője, aki lassan negyven éves pályafutása során – Hollywoodtól mindvégig egészséges távolságot tartva – könnyen felismerhető egyedi stílust hozott létre. A „jarmusch-os tónus” meghatározása mégsem kézenfekvő, hiszen a rendező számos filmnyelvi és dramaturgiai változással cifrázta meg alkotásait az évtizedek során. Mitől lehet tehát az, hogy a leghétköznapibb nézőben is határozott benyomás alakul ki a rendező művészetéről, miután akár csak egy-két filmjét látta?

prae.hu

Paterson

Jarmusch szerzőiségének egyik legfelismerhetőbb vonása a drámai ív kiiktatása. A történetmesélésről szinte megfeledkezve látszólag jelentéktelen dolgokat emel ki, a hangsúlyokat nem a fordulatokra és az akciókra, hanem az átkötő, vagyis mellékes eseményekre helyezi. Ilyen például amikor a film szereplői egyik helyről a másikra közlekednek, vagy valahol elidőzve társalognak. Ezzel a ráhagyós ritmussal lehetővé teszi, hogy a fordulatmentes és a konvenció szerint figyelmet nem igénylő jelenetek jobban kibontakozzanak. Tehát a „hétköznapiság” – a fordulatok és dramaturgiai funkciók fogságából kiszabadulva – új szerepben tud tündökölni. Nem véletlen, hogy Jarmusch filmjeiben gyakran játszik el a road movie műfajával, olyan történetekkel, amelyekben a hősök hosszadalmas utazásokat tesznek meg, de az egy helyszínen játszódó alkotásai is hasonlóan drámaiatlanok. Másik gyakori motívuma a szereplők rövid és alkalomszerű találkozásainak sora. Ez talán a legszembetűnőbb a Kávé és cigaretta című rövidfilm-gyűjteményben és az Éjszaka a Földönben, melyekben a kávézás és a taxizás köré szerveződő tevékenységek alkalmi barátságokat teremtenek.

A 2016-ban debütált és Magyarországon 2017-től vetített Paterson sok szempontból Jarmusch alkotói munkásságának összefoglaló darabja. Egy Paterson nevű buszsofőr (Adam Driver) hetét követjük egy Paterson nevű New Jersey-i városban. A sofőr korán reggel kel, reggelizik, munkába indul, buszt vezet, verset ír, este pedig a kutyát sétáltat, és a kocsmában időzik. Hétvégén a barátnőjével moziba megy, hogy aztán hétfőn elölről kezdődjön minden.

Paterson

A film nem épít fel hagyományos drámai ívet, elbeszélőmódja a sofőr egyszerű életéhez igazodik. A járművet vezetve Patersonnak alkalma adódik megfigyelni az élet mindennapos jelenségeit: látja az embereket átkelni a zebrán, a buszokon utazó fura szerzeteket, hallgatja a rövid, alkalom szülte párbeszédeket. Figyelmes lesz az élet apró rímeire és összefüggéseire, legyen az a gyufásdoboz a reggelizőasztalon, vagy a korsó sör a kocsmában. Ezekből a pici tapasztalatokból, benyomásokból és hangulatokból írja költészetét. Versei épp annyira megmosolyogtatóan egyszerűek, mint az élete, semmilyen drámai vagy érzelmi hatásra nem vadászik, egyszerűen csak rögzíti a tapasztalatait, alapvető gondolatait. (Részlet egyik művéből: „Befejezem a munkát / Megiszok egy sört a bárban / Lenézek a pohárra és elégedett vagyok.”

Paterson hétköznapi költészete szerzői önreflexióként fogható fel, ahogy a főszereplő a világot látja, tapasztalja, ha úgy tetszik, maga a módszer, amivel a Jarmusch-filmek működnek. A film szorosan a hős nézőpontjához kötődik, ezért maga a város is a buszsofőr személyes állapotaként jelenik meg inkább, mint objektíve létező, független helyszínként. A szubjektív látásmódot erősítik az olyan megoldások, mint a hosszú buszozások és a bandukolás az utcákon. A környezetből szigorúan csak annyit látunk, amennyit a főszereplő felfedez belőle, a táj tehát soha nem válik el az egyéni élménytől. Nem véletlen a játék a város és főszereplő nevével: a várost a sofőr szemlélődésének reflexiójában látjuk, vagyis amit megismerünk Patersonból, az végső soron az, amit a sofőr Paterson kiszemel belőle. Amit a környezetéből felfog, számára az a város, az a világ. Amit lát, hall, szagol, csupa benső érzet, kép, rezgés, élmény. Így amikor ezeket átéli, tudatosítja, visszatekintve felidézi, tulajdonképpen önmagát szemléli, az önnön magában tükröződő várost. Verseiben is ezek a személyes tapasztalatok öltenek nyelvi formát. A költői alany nem mozdul ki ebből az önmagának összehordott élményvilágból. Ezért hívják a filmet is Patersonnak, hiszen az egész film róla szól, erről a szubjektumba ágyazott világról. Egyúttal tanúi leszünk annak a folyamatnak, ahogyan alkotássá válik a személyes tapasztalat, láthatjuk, csupa kis semmiség hogyan teremt „szöveget”, belső narratívát, s hogyan rajzolódik ki belőlük az alkotó lírai önarcképe. 

Paterson

Elrugaszkodva egy pillanatra a Patersontól: Jarmusch filmjeiben rendszerint egy szubjektív nézőpontból ábrázolt Amerika jelenik meg. A hősök saját nézőpontjukon keresztül látják és értelmezik a körülöttük lévő környezetet, legyen az New York, Memphis vagy akár a 19. századi Vadnyugat. Rendszerint maguk is idegenek, távolról jött népek, ezért képesek az amerikai tájakat független szemmel látni. Az amerikai néző ezeket a szerzeteket követve pedig maga is új perspektívában láthatja otthonát. A Paterson nagy fordulatnak nevezhető olyan tekintetben, hogy hőse teljes mértékben otthon van, de azzal, hogy buszt vezet, ellentmondásos pozícióba kerül: egyszerre van periférián, hiszen a sofőrhöz nem nagyon beszél senki, ezért csak csendes, külső megfigyelője az eseményeknek – másrészt viszont mindenre rálátása van a maga természetességében, vagyis az embereket úgy látja, amint magukról elfeledkezve jönnek-mennek, tevékenykednek. Ha az idegenség perspektívája az, ami Jarmusch-t mindig is foglalkoztatta, akkor a Paterson sofőrköltőjének izgalmas pozíciója a tökéletes kifejeződése ennek a látásmódnak.

Összességében a Patersonnal újabb névjegyét tette le egy olyan rendező, aki végig képes volt megőrizni függetlenségét és egyedi, szabad látásmódját. A film ügyessége végső soron abban rejlik, hogy a maga drámaiatlanságában mégis képes egy saját, relatív, hétköznapi drámai ívet kifeszíteni, amely részesévé tesz ennek a különös mikrovilágnak. Magunk is felvesszük Paterson életének lassú, szemlélődő ritmusát, s így az ő érzéseit legalább akkora súllyal éljük meg, mint egy hagyományos filmben a sokkal grandiózusabb dolgokat. Ezért válik igazán emberivé ez a történet.

Paterson

Paterson

Feliratos, amerikai film, 118 perc, 2016

Rendezte: Jim Jarmusch

Forgatókönyv: Jim Jarmusch

Producer: Joshua Astrachan

Operatőr: Frederick Elmes

Vágó: Affonso Gonçalves

Zene: Jim Jarmusch, Carter Logan

Szereplők: Adam Driver (Paterson), Laura (Golshifteh Farahani), Donny (Rizwan Manji), Method Man (Method Man)

Országos bemutató: 2017. február 16.

Forgalmazó: Cirko Film

Korhatár: 12 éven aluliak számára nem ajánlott!

nyomtat

Szerzők

-- Horányi Péter --

Horányi Péter az ELTE Filmtudomány Tanszék mesterszakán végzett 2019-ben. 2016 óta jelennek meg filmes kritikái és írásai. 2020-tól a MOME Művészettudomány PhD képzés doktorandusza. A nemfikciós történetmesélés és a digitális technológiai környezet kapcsolata foglalkoztatja.


További írások a rovatból

Filmre rögzített önarckép a Verzión
A Kuba és Alaszka és a Szanatórium című dokumentumfilmek a 22. Verzió Filmfesztiválon

Más művészeti ágakról

színház

Interjú a Rég volt, mese volt, minden szava igaz volt című darab kapcsán
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés