bezár
 

zene

2008. 03. 07.
„operákot egyházi dalokbúl”
Verdi: Requiem – A Nemzeti Filharmonikus Zenekar, Nemzeti Énekkar és az MR Énekkar koncertje a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben 2008. február 21-én
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
„operákot egyházi dalokbúl” Verdi Requiemje azon monumentális romantikus egyházi művek egyike, melyekben ájtatosság alig, a színpadiasság annál nagyobb szerepet kap. A Nemzeti Filharmonikus Zenekar, a Nemzeti Énekkar és az MR Énekkar MÜPA-beli előadása nem is fukarkodott a nagyformátumú megoldásokkal; ifjú hőstenorunk, Fekete Attila szólója azonban némi aggodalomra adott okot.

Giuseppe Verdi eredetileg egy több szerző által közösen komponált, nagyszabású és exkluzív gyászmisét tervezett Rossini halálának évfordulóira. Végül 1874-ben nem Rossini, hanem az olasz egység megteremtésében részt vállaló Alessandro Manzoni emlékműveként készült el a darab, s immár egyedül Verdi tollából. Maga a zeneszerző is az itáliai nemzeti mozgalom, a Risorgimento szimbólumává vált (neve jel- illetve betűszóként volt használatos: Vittorio Emmanuele Rei dItalia - Viktor Emmanuele, Itália Királya), a Requiemet pedig nyugodtan mérhetjük Viktor Emánuel király római emlékművéhez. Formáját és apropóját tekintve gyászmise, mégis inkább a diadalmas ünneplés hangjait szólaltatta meg benne a komponista.

prae.hu

Viktor Emánuel római emlékműve

Az olaszos derű és harsányság, a bel canto operaáriákra hajazó énekes számok (a Lacrimosa kettőséhez a Don Carlosból merített Verdi) mögött persze a végítélet pozitív mozzanataira, a kegyelmes Isten s a föltámadás (olaszosan szintén risorgimento) képeire is könnyedén ráismerhetünk. A túl világias feldolgozás persze nem mindenkinek tetszik. Verseghy Ferenc (jó 70 évvel korábban) a következő bájos kirohanást intézi az egyházi muzsika felhígítói ellen: Csúfot sem kell űzni a szentebb dolgokbúl; / mert ki orchestrákot csinál templomokbúl, […] / avvagy operákot egyházi dalokbúl, / okot ád a rossznak a csúfolódásra, / […] az érzékeny szívnek bel háborodásra, / s a hitetleneknek méltó káromlásra. Templomi hangversenyen Verdi, Liszt, Puccini vagy éppen Dvorák egyházzenéje (magyar fülnek) ma is furcsán hat, de azonnal megtalálja a helyét egy koncertteremben. Vagy még inkább egy sportcsarnokban?

A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem ugyanis kis híján szűknek bizonyult: hiába alkalmaztak a MÜPA akusztikusai aréna-beállításokat, a két énekkar és a zenekar spanyol turné helyett itthonmaradt (és külsős kisegítőkkel felduzzasztott) része igen pazar hangélményben részesített bennünket. Talán némi közönség hiányzott hangfogónak, meg egy kis erősítés a nagybőgő-szólamhoz. Külön kiemelendő a két kórus kiegyenlített, magabiztos és erőteljes éneklése - talán az est karmestere, Antal Mátyás ("civilben" a NÉ karigazgatója) keze is feléjük húzott inkább. Ennek megfelelően nekem a "Te decet hymnus" kezdetű a capella kórustétel tetszett legjobban.


Antal Mátyás
Apropó húzás: bár eleinte úgy tűnt, hogy a szlovák basszista, Peter Mikuláš húz vissza, a Lacrymosa tételben, sikerült a karajani fogott tempóban megegyezni az előadóknak, s a pátosz maszkja mögül előbukkanó fájdalom-muzsika sikeresen szorongatta meg az "érzékeny szíveket". Mikuláš orgánuma bár már át-áthajlik kopottasba, igen kulturált és intelligens formálása az est legjobb szólistájává avatta, noha a magyar közönség számára jobban csengő nevű partnerei voltak. Ulbrich Andrea hangja különösen a mély regiszterekben, már-már tenorokat megszégyenítő teltséggel zengett, néha talán túlságosan is intenzíven. A szoprán szólót éneklő örmény Marine Deinian vendégszerepelt már sikerrel Budapesten, ezúttal azonban mintha kissé fáradt lett volna hangja: gyönyörű pianókat és mezzofortékat énekelt, a magasabb dinamikákat túlzott vibratókkal igyekezett megoldani.

Peter Mikulas (fotó: papiruszportal.hu)

A meghirdetettekkel ellentétben Kóbor Tamás helyett Fekete Attila énekelte a tenor szólót, de bármennyire kedvelem is a fiatal énekművészt, Verdi Requiemjében csalódást keltett. Már első hangjai után rosszat sejtettem: a zenekar fokozatos dinamikai építkezésére fittyet hányva, bárdolatlan és forszírozott belépővel tette le névjegyét. Az est folyamán aztán a forte és annál erősebb szakaszokban jól teljesített, ám a líraibb, halk részletek kidolgozatlanul, nyersen szólaltak meg. Túlénekli magát az Operaházban? Nem jutott energiája az utóbbi időben hangképzésre? Vagy csupán egy kevésbé sikerült beugrás tanúi lehettünk?

Verdi Requiemje - s a látott-hallott előadás - mindenesetre talán még Verseghy Ferencet is meggyőzte volna arról, hogy van létjogosultsága az operába oltott egyházi muzsikának. Még akkor is, ha a keresztezés gyümölcseként gyászmiséből emlékmű válik.

nyomtat

Szerzők

-- Végh Dániel --


További írások a rovatból

Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán
Händel Jephtha című oratóriuma az Il Pomo d'Oro előadásában

Más művészeti ágakról

színház

Székely Csaba Az igazság gyertyái című drámája a Budaörsi Latinovits Színházban, Alföldi Róbert rendezésében
Fodor Veronika kalandkönyvéről
Az ezegymunkahej című zenés bohózat a Három Hollóban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés