film
Groeningent az Alabama és Monroe című film alkotójaként ismerhetjük leginkább, a flamand sztárrendező már ebben a melankolikus hangulatú, bensőséges melodrámájában is kissé fakó, meleg színekkel fest nagyon emberi történetet. Vonzódik az őszinte, idealizáltságtól és teatralitástól egyaránt mentes lelki mélyfúrásokhoz, a puszta hétköznapi tárgyi valóságot azonban kiváló érzékkel használja atmoszférateremtésre. Nem meglepő, hogy első amerikai munkájához is egy rendkívül erős és nagyon személyes alapanyagot választott.
![]()
David Sheff amerikai újságíró saját családjának hangsúlyosan közös szenvedéstörténetét írta meg regényében, bemutatván elsőszülött fia drogfüggőségbe csúszását, a folyamatos küzdelmet, s azt, hogyan csapnak össze a hullámok a kétségbeesett apa és az egész család fölött. Bár a filmben határozottan az apa hangja erősebb, ennek a regénynek a párdarabja, azaz a fiú, Nic Sheff saját könyve is alapját adta a forgatókönyvnek.
A történet gerincét Nic nagyjából tizenhét éves korától kezdődő, intenzív függőségbe csúszása adja, az elvonóra tett újabb és újabb kísérletek kudarcai, a reménykeltő időszakokból a legmélyebb kétségbeesésig való visszaesések ritmikusan szervezik a cselekményt. Miközben az események egymásutánisága könnyen követhető, asszociatív módon egy-egy villanásra gyakran ugrunk előre és hátra is az időben – ezek pedig a történet legfontosabb részei. A legérzékenyebb pillanatokban árnyalják apa, fiú és mostohaanya karakterét, kapcsolatuk mélységét és minőségét az emlékezetből váratlanul előbukkanó gyerekkori jelenetek. Ez a fajta történetvezetés, ha lehet, még inkább belsővé teszi az utazást, s még közelebb hoz a szereplőkhöz.
![]()
A könyörtelenül valóságos, élet által írt történet hitelességéből adódik, hogy a családi kapcsolatok erősen és pontosan kerülnek fel a vászonra: hús-vér emberek bonyolultságukban is hiteles viszonyai, kapcsolódási kísérletei, jó és rossz szokásai, nem várt helyzetekhez való hol jobban, hol kevésbé sikerült alkalmazkodási próbálkozásai adják a velejét a Csodálatos fiúnak.
Egyként lehet méltatni Steve Carellt és Timothée Chalamet-t a főszerepekben, mindkét színész bizonyított már korábban művészi érzékenységből és delejes erejű karakterformálásból – a casting remekül sikerült, minthogy nem csak az oly ismerős, középkorú, jómódú középosztálybeli apával tudunk azonosulni, hanem a szenzitív, sodródó fiatal fiúval is, aki finom vonásaival, rebbenő, szomorú szemével egy pillanatra sem engedi el a szimpátiánkat. Egyszerre azonosulunk tehát a szerhasználóval, és képesek vagyunk átérezni a szülői aggodalom gyötrő mélységeit is – ezzel pedig a film be tudja teljesíteni legfőbb célját.
![]()
A film tétje és húsba vágó üzenete felmutatni, hogy a függőség nem kizárólag a kilátástalanságban vergődő, lecsúszott társadalmi rétegek problémája, azoké, akiket szociokulturális hátterük, az anyagi és érzelmi nélkülözés csaknem egyenes úton taszít a szerhasználat talmi örömébe, hanem a bőségben élő, szellemi és kulturális javakkal rendelkező középosztály számára is fenyegető veszély. Emellett mindent megtesz a Csodálatos fiú, hogy elkerülje a drogfilmek kliséit. Sehol a Requiem egy álomért vizuális orgiája, nincs belső nézőpont, nem kapunk látványos trip-reprezentációkat, sokkal fontosabb, hogy a fiú pokoljárásával párhuzamosan végigkövetjük az apa küzdelmének stációit is a kezdeti értetlen, de konok optimizmustól a kétségbeesésen át a végtelenül fáradt, kiüresedett feladásig.
![]()
Az alkotás egyébként nem elégszik meg pusztán az esztétikai célokkal, hanem igyekszik közvetlen társadalmi célokat is szolgálni, rávilágítani például a kábítószerfüggőket ellátni hivatott intézményrendszer hiányosságaira – a film végén még didaktikusan meg is erősíti az alulfinanszírozottság problémáját, amelyről innen, Magyarországról, a dizájner drogok elképesztő térhódításának kellős középéről látni és hallani különösen keserű élmény.
E pillanatban úgy tűnik, hogy a Csodálatos fiú aligha lesz egy generáció meghatározó alkotása, a kultstátuszra sem igazán számíthat, szolgáltathat ellenben kiváló drogprevenciós alapanyagot, és rengeteg addiktológiai előadáshoz muníciót.
Csodálatos fiú, színes, amerikai film, 112 perc, 2018. Rendezte: Felix Van Groeningen. Forgatókönyv: Luke Davies, Felix Van Groeningen. Fényképezte: Ruben Impens. Producer: Brad Pitt, Dede Gardner, Jeremy Kleiner. Vágó: Nico Leunen. Főszereplők: Steve Carell, Timothée Chalamet, Maura Tierney, Amy Ryan. Országos bemutató: 2018. január 31. Magyarországon forgalmazza a Mozinet. Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott.



