bezár
 

art&design

2019. 02. 25.
Köztes létmódunk kiábrázolása
Bögös Loránd Önelhallgatás című kiállításához
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Ha valamit nem akarunk látni, vagy túl nagy fény ér, lehunyjuk a szemünket, leeresztjük a szemhéjunkat. Sajnálatos módon fülhéjunk nem fejlődött ki. A fülünket nem tudjuk lehunyni, mert híján vagyunk az ehhez kellő ideg-, bőr- és izomberendezésnek... Jóllehet egyre nagyobb szükségünk lenne rá, hisz egyre több nemkívánatos hang hatásának vagyunk kitéve.

Az ökológiai akusztika megalapítója, Murray Schafer The Tuning of the World című könyvében leírta világunk hangszféráját.[1] Nagyszabású szonográfiájából kirajzolódik teljes akusztikus környezetünk; munkája a természet és az élőlények hangjai és zajai mellett az emberi hangok és zajok fejlődéstörténetéről is képet ad.

prae.hu

Zajok mindig is voltak, és nem is csak a természetes forrásból eredtek. Az ember nemcsak énekel és zenél, de szándékoltan is lármázik: a zajkeltés már régtől fogva rituális tevékenység része. Ezt a különböző vallási kultúrák olyan hangszerei hallatják, mint amilyen a sófár a judaizmusban, a kürtök tibeti buddhizmusban, vagy a láncos botok – a töredékeiben túlélt – magyar samanizmusban.

Ám a legfőképpen zajként ható hangok csak mintegy háromszáz éve, az ipari forradalommal jelentek meg: a varró- és szövőgépekkel, majd a gőzgépekkel. Azóta a technológiai fejlődés folytán szinte állandóan gépi zajok közepette élünk. Ez nem pusztán számossága és sűrűsége folytán tér el a természetes hangkörnyezettől, irritáló hatása főként eltérő hangképéből ered: a preindusztriális zajok esetében a testek berezegtek, hangi átmeneteket hallattak, majd lecsengtek. Ehhez képest a gépi zaj mintázata az állandó, tartós hullám, amelyben állandó ismétlődés van; azonos folyam.

Ezért aztán a zajtalan helyeket keressük. Visszahúzódunk, ha tudunk, a hajlékunkba, a házunkba, a négy fal közé. Ám ez sem jelent tökéletes megoldást: a zajok bejönnek, nekünk pedig időről időre ki kell mennünk. Közlekedő, köztes lények vagyunk; a lent és a fönt, a kint és a bent között, folyvást helyváltoztatásban vagyunk. Azóta, hogy rátaláltunk a barlangokra, a zárt üregekre, s különösen attól kezdve, hogy rájöttünk az építés lehetőségére, épületeket emelünk: tetőt a fejünk fölé, falat a tűzhely és az alvóhely köré. Nem is oly régtől fogva, hisz csupán pár ezer éve ennek. Mégis hozzászoktunk, hisz azóta ilyen helyeken születünk, növekedünk és élünk; a ház szinte a testünk külső héja: a tető fejfedő, a fal a ruházat külső rétege, az ablakok szemein át nyílik a kilátás...

A házak, a falak védettségében is rá vagyunk szorulva a külvilágra, a levegőre, a fényre és a tér tágasságára. Ezért ha mégoly haladott urbánus módon, hermetikusan záródó helységekben éljük is napjainkat, jó, ha olykor visszaemlékszünk eredendő helyzetünkre: természetes hajléktalanságunkra, ahol ki vagyunk téve a környezet közvetlen hatásának, a tűző nap fényének, az éjszakák hidegének, és a szélnek, az embertársak tevékenységének és lármájának. Erre emlékeztetnek néha váratlan események, extrém helyzetek, vagy experimentális művészeti munkák. De erre emlékeztet a judaizmus Sátoros ünnepe, a Szukkot is, amely során lombsátrakat emelnek, a sátorban lakás állapotát, a sivatagi vándorlás időszakát, a kint és bent közti köztes létmódot idézik meg.

Bögös Loránd: Önelhallgatás - 2018, részlet

Bögös Loránd munkái is erre az antropológiai adottságunkra mutatnak rá; a külvilágnak való kiszolgáltatottság és a tőle való elhatárolódás viszonylagosságára. Az Önelhallgatás tárgyai egy szobabelsőt idéznek a galériatér egyik végében. Ez a művész szobájában lévő hangkeltő eszközöknek az 1:1 arányú, farostlemezekből készített makettjeiből áll. A különféle berendezések utánzatai nagy műgonddal lettek kidolgozva; a zongora másolata nemcsak formáját és billentyűzetét, de a fedele alatt a kalapácsok sorát tekintve is tökéletes. Ezzel átellenben, a galéria túlsó falán, egy alig észrevehető, dobozba rejtett hangszóróból folyamatos, egynemű gépi zaj árad. A kiállítás így nemcsak tárgyak modelljeit mutatja, hanem életünk alaphelyzetét modellezi.

Bögös Lorándhoz hasonlóan magam is meglehetősen érzékeny vagyok a zajokra. Sajnos nem vagyok képes ezek oly rezzenetlen elviselésére, ahogy azt egy zen-buddhista tantörténet leírja: ez egy olyan szerzetesről szól, aki egy híd alá költözött, hogy demonstrálja a világ és zajai iránti közömbösségét. (A hidak akkoriban fából készültek, az emberek facipőben és szekerek vasalt kerekkel jártak...) Így aztán húsz-egynéhány éve elképzeltem egy készüléket, amelynek A Hatalmas Elhallgattató nevet adtam, és leírását A Ladomi leletek részeként közzétettem. Ez egy olyan berendezés, melyet hangérzékelő szenzor, továbbá kiiktató egység alkot. Működése az interferencia jelenségén alapul, így képes a környező hangokat a megfelelően megválasztott magasságú és erősségű ellen-hangokkal közömbösíteni, elhallgattatni.

Pár éve arról olvastam, hogy kifejlesztettek egy technológiát, amely képes a környező zajok kiiktatására. Eddig ugyan még nem találkoztam ilyen termékkel, de már a megvalósításának lehetősége is okot ad némi optimizmusra. Persze a tűrhetetlen hangokat és hangadókat addig is, amíg piacra nem kerül – és azon túl is –, el kell viselnünk.

 


[1] Murray Schafer: The Tuning of the World, University of Pennsylvania Press, 1977.

 

Bögös Loránd Önelhallgatás című kiállítása 2019. március 15-ig tekinthető meg a Fészek Galériában. (1073 Budapest, Kertész utca 36.)

A szöveg a kiállítás megnyitóján hangzott el. 

Fotók: Bögös Loránd 

nyomtat

Szerzők

-- Tillmann, J. A. --

Tillmann J. A. filozófus, esszéista, egyetemi tanár. 2000 óta a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem tanára.


További írások a rovatból

Az A.P. Art Galéria Echoes című tárlatáról
art&design

A 7layers című csoportos kiállítás a Pikszisben
Az OFF-Biennále Traces of Life című kiállítása

Más művészeti ágakról

Nagy László és Weöres Sándor egy-egy versének kapcsolatáról
Laura Piani: Jane Austen tette tönkre az életemet
Avagy mit ihletett Kafka férge, Cortázar axolotlja és Langelaan legye
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés