bezár
 

gyerek

2020. 10. 23.
Nem félünk a kortárstól
Kapu - kortársakról tanároknak és szülőknek
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Nem félünk a kortárstól Október 13-án került sor a Pagony kiadó és a Tilos az Á Könyvek új programjának, a Kapu – kortársakról tanároknak és szülőknek című sorozat legelső, bevezető beszélgetésére, melynek témája a kortárs gyerek- és ifjúsági irodalomnak a közoktatásban történő elhelyezése volt. A beszélgetés résztvevői Berg Judit író, Koósné Sinkó Judit, az ELTE-TÓK mestertanára, valamint Vinczellér Katalin, magyar-média szakos gimnáziumi tanár voltak.

Vinczellér Katalin már a beszélgetés kezdetén rámutatott, nem véletlen az esemény címválasztása: egyrészt arról a kapuról van szó, amely megnyitja az utat a közoktatásban a kortárs irodalom előtt, másrészt arról, amelyen át a kortárs szövegek átjárást jelenthetnek a gyerekek számára a klasszikus művek felé - mindenekelőtt azáltal, hogy pozitív élménnyé teszik, és ezáltal megszerettetik velük az olvasást. A kortárs gyerekirodalom közoktatásba történő beemelési lehetőségeinek sarkalatos pontja a kötelező olvasmányok kérdése, amelynek kapcsán már egy bő évtizede széles diskurzus folyik a konferenciáktól kezdve egészen a közösségi oldalak felületeiig. Jelen beszélgetéssorozat e kettő közötti átmenetet kívánja képviselni, azáltal, hogy a szakmai beszélgetésbe a kommentelési lehetőség révén a nézőknek is lehetőségük van bekapcsolódni és kifejteni a véleményüket.

prae.hu

A sorozat bevezető részében Berg Judit képviselte a szerzői oldalt, akinek Rumini című meseregénye a tökéletes példa arra, hogy egy kortárs gyerekirodalmi mű is bekerülhet az iskolai órákra, mi több, kimondottan népszerűvé válhat a diákok körében. Az írónő számos előnyét látja annak, ha a klasszikusok mellett kortárs szövegek is részét képezik a tananyagnak: véleménye szerint ezek mindig könnyebben meg tudják szólítani a gyerekeket, hiszen a bennük ábrázolt kapcsolatok és élethelyzetek jellemzően közelebb állnak hozzájuk, mint a régebbi alkotások esetében. (Természetesen akadnak kivételek, mint például Molnár Ferenc A Pál utcai fiúk című regénye, amely azáltal, hogy – Sinkó Judit szavaival élve – minden kor gyermekének szól, a mai napig kedvelt olvasmány.) Az sem elhanyagolható szempont, hogy a kortárs művek általában mai nyelvezettel és humorral élnek, így a fiatal, kezdő olvasók számára is könnyedén befogadhatóak.

Koósné Sinkó Judit tanári szemszögből beszélt azoknak az új módszertanoknak a fontosságáról, amelyek segítségével a kortárs szövegkorpuszok élményszerűen megközelíthetők. Véleménye szerint ugyanis nem elég, ha a mű meg tudja szólítani a gyerekeket, szükséges a tanár részéről is a megfelelő hozzáállás és feldolgozási mód – mind a klasszikus, mind a kortárs művek esetében. Elmondta, az ELTE Tanító- és Óvóképző Karán régóta  kiemelt hangsúlyt fektetnek a kortárs irodalom oktatására: kutatóműhelyt működtetnek, kurzusokat szerveznek és többféle megközelítési módból (drámapedagógia, illusztrációk, meghívott kiadók segítségével) próbálják a lehető legtöbb kortárs irodalmi művel megismertetni a hallgatókat, közülük sokakat inspirálva a kortárs irodalomhoz kapcsolódó szakdolgozati témaválasztásra is. Arra a kérdésre, hogy milyen szempontok alapján választja ki az oktatásba is beemelt kortárs műveket, elsősorban kollégái könyvajánlóit emelte ki, akikkel közösen dolgoznak azon, hogy kiválogassák azokat az alkotásokat, amelyeket a hallgatókkal is érdemes elolvastatni. Emellett arra biztatott minden jelenlegi és jövőbeli pedagógust, hogy ne féljenek a kortárs művektől, hiszen számos lehetőség rejlik bennük, és még a legszorosabb tanmenet mellett is mindig vannak olyan kiskapuk, amelyeken át "be lehet csempészni" őket az iskolai tananyagba.

A beszélgetés közben egy nézői kérdés is érkezett, melyben egy rajztanár középiskolások számára keresett kortárs gyerekkönyvet illusztrációk készítéséhez. A résztvevők az esemény végén különféle megközelítések alapján válaszoltak, és ajánlottak konkrét köteteket.

A Kapu - kortársakról tanároknak és szülőknek sorozat további részeiben a beszélgetés minden esetben egy olyan kortárs könyv körül fog kibontakozni, amelyhez már valamilyen tanítási gyakorlat is köthető. Különféle foglalkozástervek, óravázlatok, módszertani megközelítési lehetőségek kerülnek majd bemutatásra, amelyek aztán a nézők számára is hozzáférhetőek lesznek.

A legközelebbi beszélgetés október 27-én kerül élő közvetítésre a Pagony kiadó Facebook oldalán.

nyomtat

Szerzők

-- Barna Brenda --


További írások a rovatból

Kiss A. Kriszta A fiú, aki mindent el akart mesélni című kötetéről
Gyerekirodalmi gyorstalpaló Romániából

Más művészeti ágakról

Pintér Béla és Társulatának Kabuki című előadása az Átriumban
Az ismeretlen Gyóni
Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 42. számáról
Luca Guadagnino: Vadászat után


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés