bezár
 

irodalom

2014. 04. 18.
Megírta az életet
Nagy Márta Júlia Ophélia a kádban című kötetének bemutatója a Rohamban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A sötétbe boruló terem teszi meghitté a felolvasást és a beszélgetést a Roham Bárban, ahol kollégák és barátok figyelik az eseményeket. Na meg egy frissen szerzett rajongó, aki aztán aktivizálja is magát. Ophélia a kádban címmel, a József Attila Kör és a PRAE.HU közös kiadásában megjelent Nagy Márta Júlia első verseskötete, a kérdező szerepét Orcsik Roland és Sopotnik Zoltán vállalta.

prae.hu

"Túl sok neked a víz, Ophelia" – mondja Laertes Shakespeare Hamletjében, és nem ejt könnyeket vízbe fulladt húgáért. Az idézet lett a kötet mottója, és bár a víz-motívum vissza-visszatér, a cím és a karakter választása nem volt tudatos. Ophelia áldozatául esik a körülötte zajló eseményeknek, úgy, hogy közben tulajdonképpen kimarad belőlük. Nagy Márta Júliát mégsem az áldozati szerep érdekelte, hanem a hősnő bátorsága.

A szerkesztés folyamatában négyen is részt vettek. Orcsik Roland és Sopotnik Zoltán, a JAK-füzetek leköszönő sorozatszerkesztői, illetve Balajthy Ágnes és Borsik Miklós, az újak. A Roham Bárban a "régiek" egyike, Orcsik faggatja az elsőkötetes szerzőt. A szerkesztő szerint, bár nem domináns elemként, de mégiscsak jelen van a kötetben az irónia, a szerző ugyanis szeret ironikusan tekinteni a dolgokra. Mert még ha komolyabb trauma is éri az embert, túljuthat rajta, ha kellő mennyiségű iróniával szemléli azt.

A trauma kifejtéséhez azonban szükséges egy maszk is, ami a szerkesztő felvetése szerint segít a saját élmények bátrabb kifejezésében, ahogy a színész is kimondhat olyasmit a szerepei által, amit másképp egész biztosan nem merne. Nagy Márti már gyerekként rájött, hogy ha alteregókat talál ki magának, ha valaki másnak a személyiségébe bújik, könnyebben mond el bármit, és ezáltal jobban is érezi magát.

A pszichológia és a költészet közötti hasonlóságokat és különbségeket tovább boncolgatva elkerülhetetlen az "írás mint terápia" közhely, amit a fentiek azonban más megvilágításba helyeznek. Mert a fiatal költővel is előfordult, hogy amikor megbántották, rosszul érezte magát, és mindezt megírta, rájött, hogy az élményből tulajdonképpen nem vers született. Utóbbi csak akkor történik meg, ha a szöveget tudatosan formálja. Az elvonatkoztatás, az absztrahálás vezethet el oda, hogy az eredmény újszerűnek hat, a szerző ezzel távolítja magától a traumát, és érthetővé teszi mások számára.



A kötet több év anyagát tartalmazza, bár a nyolc-kilenc évesen írt költemények kimaradtak belőle. Megtudjuk, hogy Márti az egészen korai versek megírása után, de még gyerekként, prózával is próbálkozott, mondván, azt könnyebb eladni. A grófok és szegény lányok romantikus találkozását megörökítő regényeket aztán maga égette el. Majd prózaverseket írt, aztán hosszú hallgatás következett, és csak később, az egyetemi évek után, huszonhat évesen tért vissza a költészethez.

A mesék, mítoszok, népballadák mindig is érdekelték, nemcsak a magyarok, hanem más népeké is. A Vlagyimir Propp által összegyűjtött, több kultúrában visszaköszönő karakterek és események miatt különösen, mivel ezek a közös elemek rávilágítanak, hogy egyformák vagyunk, és ugyanazt akarjuk. A visszatérő és közös elemek közül a halál az egyik legfontosabb, a fiatal szereplőket sok esetben a vele való találkozás és szembenézés indítja el a felnőtté válás felé. 

Bár a kötet több verse fragmentált, elindul valamerre és vesz később teljesen más irányt, akadnak narratív darabok is, elesettekről, lecsúszott egzisztenciákról szóló mesék. Orcsik úgy veszi észre, hogy fiatal költők esetében ritka a szociális érzékenység (Fehér Renátó és Kele Fodor Ákos nevét említi ellenpéldaként), és felteszi a kérdést, hogy kell-e ilyen jellegű problémákkal foglalkoznia a kortárs lírának. A válasz egyértelmű: a költészetben semmi sem kötelező, nem rosszabb költő az, akit más érdekel, Mártit viszont magánemberként zavarja a kiszolgáltatottak megvetése és kirekesztése.

Kapcsolódó téma a verseknek sajátos karaktert adó térköltészet, konkrét földrajzi helyek megjelenése, elsősorban a peremkerületek, a kertvárosok, illetve kiemelten Zugló szerepe. Utóbbival egy albérletben és egy munkahelyen töltött rövid időszak alakította ki a kötődést, és maradt a csendes presszók miatt például a kéziratok javításának helyszíne. Vagy ahogy Orcsik fogalmaz, a privát zarándoklatoké.



Ezen a ponton, mintha megrendezték volna a jelenetet, néhány percre bekapcsolódik a beszélgetésbe egy férfi, aki akár egy borgőzös zuglói kiskocsmából is érkezhetett volna. Gratulál a hölgynek, aki szerinte "megírta az életet". A rövid közjáték után szóba jön még a test ábrázolása – Mártit soha nem a tökéletesség, a szabályos, klasszikus szépség érdekelte, gyógytornász édesanya révén pedig már gyerekként hozzászokott a beteg, lebénult emberek közelségéhez.

Megkerülhetetlen kérdés az olvasmányélmények hatása. Többnyire külföldi szerzők neve hangzik el: Shakespeare a női karakterek, Rilke a transzcendencia kezelése, Lorca pedig az andalúz folklór felhasználása, az ismétlésvariációk és a belső rímtechnika miatt lett fontos. Amúgy inkább bizonyos művek, mintsem konkrét szerzők voltak hatással a fiatal költőre, illetve az irányzatok közül furcsa asszociációi, szürrealizmusa és lázadása révén az avantgárd, de inkább csak az első szárnypróbálgatások szakaszában.

Közben Sopotnik robog be a terembe némi késéssel, ízelítőt adva abból, milyen szópárbajt vívtak volna végig a műsor alatt szerkesztő- és kérdezőtársával. Felteszi a kérdést, hogyan is alakult ki Ophelia saját univerzuma. Ahogy az eddigiekből kirajzolódik, és a válaszban összegzésre kerül, a magánmitológiát egyrészt az olvasmányélmények, másrészt a gyermek- és fiatalkorban megélt helyzetek, illetve helyszínként az alvóvárosok formálták.

Utóbbiak a perifériára szorulás és a magány mellett a béke és nyugalom rengeteg utalásra lehetőséget biztosító kertjeiként is értelmezhetők. Amelyek amúgy Márti kedvenc fotótémái is. Mert bár a borítón látható kép Bach Máté munkája, amatőr szinten maga a szerző is szokott fényképezni, természetesen romos házakat és virággal benőtt üres telkeket. Orcsik szerint romantikus alkat, aki a romokat szereti...
nyomtat

Szerzők

-- Szarka Károly --


További írások a rovatból

Károlyi Csaba Mondatokon múlik minden – ÉS-beszélgetések című kötetének bemutatója
G. István László kötetbemutatója a Magvető Caféban
Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 42. számáról
Reptér, Magdafeszt, Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Más művészeti ágakról

Tudósítás az első DIA filmklubról
Vészits Andrea Ábris és az azúrkék patkány (Pagony, 2025) című kötetéről
Az Oscar-jelölt A zuhanás hangja című filmről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés