bezár
 

art&design

2015. 08. 24.
Bukarest Bécsbe költözik
Mapping Bucharest – Art, Memory and Revolution 1916-2016
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az első Bécsi Biennalén (Ideas for Change /Ötletek a változáshoz) a kortárs román művészeti szcéna bemutatása mellett egy román művészek alkotásaiból készült kiállítást is rendeztek Bécsben. A kiállítás nem többre vállalkozik, mint feltérképezi Bukarestet, felszedi a szobrait, a graffitiket, a könyveket, az emlékeket. A tárlat vezérfonalai a román múltra és az avantgárd irányzatokra való reflektálás és a jövőbe pillantás, az avantgárd és a többi modern irányzat kialakulásában ugyanis jelentős szerepet játszottak a románok, mind az irodalom, mind a film és az építészet területén. 

Vegyünk egy térképet, rajzoljunk rá az országokat, benne folyóként a modern művészeti irányzatokat, látni fogjuk, hogy a dadaizmus vagy a modern szobrászat a románokhoz vezet. Tristan Tzara (Samuel Rosenstock) és Marcel Ianco tevékenyen vett részt abban, hogy a dadaizmus 1916-ban Zürichben megszülethessen. Constantin Brâncuşi polírozott rombusz szobraival a modern szobrászat mesterévé vált, barátja volt többek közt Matisse-nak, Duchamp-nak és sok más élvonalbeli párizsi művésznek.

prae.hu

Mircea Cantor, Cer Variabil, 2007–2015, © MAK/Nathan Murrell

A Mapping Bucharest (Feltérképezni Bukarestet) kiállítás múltra való visszaemlékezése és a jövőről való diskurzusa (Create Your Bucharest program) 33 kortárs román művész közös összjátékaként jön létre. A címben jelölt forradalom metafora Raymond Williams filozófust idézi, aki a The Long Revolution (A hosszú forradalom) című munkájában megkülönbözteti az ideális és a tényleges forradalmat, mint kulturális, gazdasági vagy politikai forradalmakat, amelyek eltérő lényegük ellenére összekapcsolódnak. A tárlat a múzeum oldalsó bejáratánál kezdődik – meséli a kurátori bejáráson Bärbel Vischer –, ahol Mircea Cantor viaszgyertya füstjével a plafonba égette a „Cer Variabil” kifejezést, ami annyit tesz, hogy „Változó ég”. Kémleljük Bukarest felett az eget, a művészek reflektálnak a különböző politikai fordulatokra, ahogy minden posztkommunista országban, így Romániában is meghatározó a múlt szerepe. Mindezt a különféle anyagok – például az agyag, a víz, a papír, a textil, a fa és a kő – merész és kísérletező felhasználásával teszik.

Andreea Ciobîcă, What we cannot touch in others, 2015, © MAK/Aslan Kudrnofsky

A kiállítás egyik fő látképét Boșcu Kafchin hatalmas atombombaalakja határozza meg (Adam s, 2015), amelyet egy avantgárd rajz előtt dobtak le. Kissé távolabb Andreea Ciobîcă méretes rajzpapírjai lebegnek a teremben, amelyeken a változó fény és perspektíva következtében különböző rajzrészletek tűnnek fel. Ciobîcă What we cannot touch in others (Amit nem érinthetünk meg másokban, 2015) konceptuális alkotása a látható és a láthatatlan viszonyát feszegeti. A térképzet a néző és a látvány közötti távolságban valósul meg, ez idegenít el és kapcsol össze. Hiába az embernagyságon túli rajzpapír, amely a figyelmet hivatott elterelni, a megismerést a nézőpont határozza meg. Mindez Merleau-Ponty fenomenológiai filozófiáját idézi: „Nagyon is szükséges, hogy testem beilleszkedjék a látható világba: hatalma éppen abból származik, hogy egy helyet foglal el benne, ahonnan lát.” (A filozófus és az árnyéka. In Uő: A filozófia dicsérete, Európa Könyvkiadó, Budapest 2003, 257.)

A kiállításon Dan Perjevoschi üvegre írt kézírásai vezetik végig a látogatót, szövegeivel az aktuális kultúrpolitikai eseményekre reagál. Az időszakos és performatív falfirkák street artként funkcionálnak a tárlaton. A Revolution on and off (Forradalom be és ki, 2015) metaforája a forradalom előtti lázadást, ugyanakkor a rendszerváltás sikertelenségét is feljegyzi. Brâncuşinak állít emléket az avantgárd művész, Geta Brătescu Stone Giving Birth (Kő által születve) című installációja, amely egy Brâncuşi születési helyéről származó kő, a nagy mestert idéző plasztika formájával a modern szobrászat alapjaira utal.

Ciprian Mureşan, Dead Weights © Adrian Sabau, Cluj

Ciprian Mureşan – az egyik legismertebb román művész – Dead Weights (Holt terhek, 2012) című munkájával a szobrok jelentésváltozásait kutatja; Kolozsváron található nyomónehezékként használt eredeti szobrokat gyűjt és másolatokat készít róluk. A szocreáltól a Nyugatot utánzó szobrokig egy stíluskeverék jön létre. Ez a másolás és torzulás metódus tér vissza a kiállításon látható Suicide Series (Öngyilkos sorozatok, 2014) című munkájában is. Itt érvényesül a Walter Benjamin által felvázolt destrukció, hiszen a sokszorosítással megváltozik a műhöz való viszony, a kultikus érték helyett a kiállításon lesz a hangsúly. A reprodukált mindig csak az aktuális közegben nyeri el valódi értelmét, így olyan szituációba hozható, amelybe az eredeti mű sosem kerül.

A nézőtől is azt várják el ezek a műalkotások, hogy értelmezze újra azok helyét és szerepét. Ez a produktív destrukció a művész további műveiben is visszatér (például a Malevich és az Antonello de Messina esetén), ahol a másolás aktusa túlmutat a szemantikán, célja inkább a nyomhagyás. A 21. század emberét elöntik a képek, már nem számít nagy értéknek egy-egy katalógus vagy képregény megvásárlása. A kóros képfogyasztásból való menekülésképp választotta Mureşan a mechanikus másolást, amely nemcsak egy memóriakártyán rögzített pixelkocka, hanem a kéz gondos munkája és (át)alakítása. A Communism never happened (A kommunizmus soha nem történt meg, 2006) a Mapping Bucharest kiállítás vezérmottója, ez egy vinylből készült felirat, amely a Ceaușescu-időkben népszerű kommunista fesztivál dalait idézi meg. A szöveg és a bakelit anyag kölcsönösen egymásra halmozott jelentésrétegei tovább erősítik az iróniát és a szocializmus nemzeti jellegét.

A kiállításon résztvevő avantgárd művészek sorát gazdagítja Románia nagy performanszművésze, festője és fotósa, Ion Grigorescu, továbbá Paul Neagu vagy Eugenia Pop is.  Az idősebb generáció már nem gyerekként tapasztalta meg a szocializmust, a '70-es és '80-as éveket a kísérletező művészi magatartás jellemezte, alkotásaik a bécsi akcionistákhoz kapcsolható. Grigorescu performanszaiban mind a mai napig az ikon misztikumával foglalkozik. A különféle anyagokkal – pl. agyaggal és fával – való kísérletezés Eugenia Pop és Alexandra Bircken nevéhez köthető.

Belu-Simion Făinaru, Rose of Nothingness, 2015, © Groupshow Berlin, Galeria Plan B, Cluj/Berlin

Nem mehetünk el Belu-Simion Făinaru alkotása mellett, melynek sejtelmes hangjait már a terem távolabbi részéből is hallani. Rose of Nothingness (A semmiség rózsája, 2015) a címe az installációnak, amely a teremtés pillanatát szeretné megragadni a kabbala filozófia szerint. Hét napon át ritmusban esnek le sötét cseppek a fekete textilfestékkel festett vízfelületre és hagynak széles karikákkal rajzolt képet. Ahogy állunk mellette, egyre monotonabb és nyomasztóbb lesz a helyzet, a fekete cseppek egy vízrendszeren keresztül csepegnek a teli fekete medencébe, mintha tényleg nem változna semmi, csak a csend és a zaj. A bibliai utalás nyomon követhető, a teremtés is először a semmivel kezdődött („Kezdetkor teremtette Isten az eget és a földet. / A föld puszta volt és üres, sötétség borította a mélységeket.” Ter. 1,1-2), majd ezt követte Isten önmagától való eltávolítása. Az installációban épp ezt a folyamatot látjuk, ahogy a sötét cseppek elválnak egymástól, hogy a feketeségben egyesüljenek, és elkezdődjön az alkotás. Az installáció címe Paul Celan Rose of Nothingness kötetcímével azonos, a Zsoltár (Psalm) versével összeegyeztethető: „Semmi /voltunk, vagyunk, / maradunk, virulva: / semmi-, senki- /virága.”

Mihuț Boșcu Kafchin, Adam s, 2015, © MAK/Georg Mayer

A művészettörténeten keresztül-kasul járva látjuk a román művészek személyes múltértelmezését. Az alkotások a román avantgárd és konceptuális művészet kiemelkedő munkái, mellyel valóban feltérképezhetjük a világuk egy szegletét, hogy majd újabb utakra induljunk náluk. A kiállítás tengelyei Adam s-től a Rose of Nothingnessig, teremtéstől teremtésig tartanak. Az észlelés itt a tárlaton Merleau-Ponty filozófiájára tekintettel lokalizál és reflektál, mindig visszatér önmagába, azonban arra is ösztönöznek a művek, hogy elengedjük a kizárólagosságot fenntartó nézőpontokat. Ha végignéztük a kiállítást, feltehetjük magunknak a kérdést, hogy mi miként is rendeznénk egy Mapping Budapest tárlatot: mivel kellene szembenézni az elmúlt száz évből?

A Mapping Bucharest – Art, Memory and Revolution 1916-2016 (Feltérképezni Bukarestet – művészet, emlékezet és forradalom, 1916-2016) című kiállítás a bécsi Mak-Ausstellungshalléban látható 2015. június 11. és október 4. között.

Fotók: MAK

nyomtat

Szerzők

-- Lesi Anita --


További írások a rovatból

art&design

Horváth Anita: Igyekszik az ember lánya
art&design

Hermann Zoltán: "Odaát" című kiállítása nyomán (Semmelweis Szalon, Budapest, 2025. 10. 15. – 11. 13.)
Az A.P. Art Galéria Echoes című tárlatáról
art&design

A 7layers című csoportos kiállítás a Pikszisben

Más művészeti ágakról

Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 51‒52. számáról
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés