film
Amikor egy válófélben lévő, ám a férfi rossz anyagi helyzete miatt még egy fedél alatt élő pár olyan apróságon is teljes komolysággal zördül össze, hogy miért ette meg a másik fél a hűtőben hagyott sajtot, már szinte minden mindegy. Joachim Lafosse legújabb filmje leginkább ezt az élethelyzetet és az benne lehetséges megoldási stratégiákat járja körül, s bár hagy némi reményt, alapvetően a kapcsolat realista áttekintése jellemzi. Marie (A némafilmesért Oscar-díjra és Golden Globe-díjra jelölt Bérénice Bejo) és Boris (a filmrendezőként és forgatókönyvíróként is ismert Cédric Kahn), a Rég nem szerelem kiégett hősei napról napra kínosabb, hétköznapiságtól szagló konfliktushelyzetekbe kanyarodnak bele, vagy egymás között, vagy mások előtt, néha csak egy baráti vacsorán, legrosszabb esetben pedig ikerlányaik füle hallatára.
![]()
Lafosse filmje minden kockájában képes érzékeltetni ezt a lehetetlen állapotot, úgy, hogy közben nem feszíti túl a szituációkat, meghagyja azokat a maguk természetességében, s ettől mindez lélektanilag még valóságosabb. A film pszichológiai elemzés a javából, mégsem tolakodó, mert elemző jellege csak az egyszerű felszín alá nézve válik világossá. Lafosse ráadásul ki sem engedi nézőjét ebből a zárt szituációs drámából, a történet nagyrészt a házassági problémák "bűnbakjaként" definiált közös házban zajlik. A cél azonban nem az, hogy e közelség fojtogasson, inkább hogy intimitást teremtsen: beültet a szereplők közé a kanapéra, közel viszi hozzájuk a kamerát a minél érzékletesebb tapasztalás végett, sőt, talán az együttérzés felépítéséért.
![]()
Ennek külön érdekessége, hogy a történet előrehaladtával, amikor már jobban megismerjük a főszereplők viselkedésének motivációit, ez a nézői együttérzés egyre kevésbé billen az egyik vagy a másik fél irányába. A film elején talán jobban kidomborodnak Marie hisztinek tűnő kirohanásai és jobban rejtőzködik Boris mérgező (nem csak anyagi magyarázatú) ragaszkodása, ám valahol a cselekmény közepén, ahol egyébként Lafosse felvillantja az újra egymásra találás lehetőségét, kiegyenlítődik a két emberhez való viszonyulásunk. S hogy ez megtörténik, profizmusra vall, mert az intimitásból kiemelkedő objektív szemlélet kulcsa az egyensúly megtalálása mind filmes, mind pszichológiai szempontból. Mindez mégsem jelenti azt, hogy Lafosse kikerülné a szereplőihez való viszonyulást, sőt, e közelség és pártatlanság azt tükrözi, hogy egyformán fontosak és értékesek számára.
![]()
Az idei Frankofón Filmnapokon (beszámolónk róla itt olvasható) is vetített Rég nem szerelem a 2016-os Scope100 filmprojekt győztese lett, így már azért is érdemes megismerkedni francia-belga produkcióval, mert a száz hazai főből álló, kritikai filmfanatizmussal válogató közösségi „zsűri” tevékenysége nemcsak hogy garancia a minőségi filmforgalmazásra, hanem hazánk filmértő közönségének ízlését is tükrözi. A forgalmazás kuriózumaként, kapcsolódva a Rég nem szerelem közelségteremtő, négy fal között előhívott hangulatához, a magyarhangya lakásvetítések számára is elérhetővé tette Joachim Lafosse drámáját.
![]()
Képek: magyarhangya, Fabrizio Maltese
Rég nem szerelem (L'économie du couple / After Love)
Feliratos, francia-belga dráma, 100 perc, 2016
Rendező-forgatókönyvíró: Joachim Lafosse
Operatőr: Jean-François Hensgens
Szereplők: Bérénice Bejo, Cédric Kahn, Marthe Keller, Jade Soentjens, Margaux Soentjens
Bemutató dátuma: 2017. április 6.
Forgalmazó: magyarhangya
Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott!



