bezár
 

színház

2019. 07. 23.
Kortárs színművek Avignonban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Kortárs színművek Avignonban Kortárs darabok és feltörekvő alkotók jellemezték a kedden záruló 73. Avignoni Fesztivált, amelyen csak egy egyszemélyes produkció, Racine Phaedra című tragédiájának humoros átirata váltott ki egyöntetű lelkesedést a kritikusok részéről.

Mivel a világ egyik legjelentősebb színházi találkozójának idei legismertebb rendezője, az ellene folyó eljárás miatt Moszkvában házi őrizetben tartott, nyíltan ellenzéki orosz Kirill Szerebrennyikov nem lehetett jelen a Ren Hang kínai fotográfusról szóló Outside című művének bemutatóján, a szervezők az először meghívott alkotókat helyezték az idei rendezvény középpontjába. 

Szkéné színház

Olivier Py fesztiváligazgató meghatározása szerint az európai kultúra jegyében rendezett idei seregszemle nagy témaköre a történelemhez való viszonyulás, a nagy mítoszok újragondolása, a migráció, valamint a népek együttélése volt. Az előadások rendezőinek kétharmada először kapott meghívást a fesztiválra, de egyöntetű lelkesedést egyikük sem váltott ki, a produkciók többsége vegyes fogadtatásban részesült. 

A seregszemle július elejei nyitóelőadását, Pascal Rambert, a világon legtöbbet játszott kortárs francia író Architecture (Építészet) című darabjának a szerző rendezésében bemutatott ősbemutatóját csalódottan fogadták a kritikusok, a nézők pedig tömegesen távoztak a szünetben a négyórás produkcióról. A Le Figaro című napilap értékelése szerint a következő három hétben sem volt olyan átütő előadás, amely feledtetni tudta volna a nyitóprodukció bukását. 

Az Architecture egy, a két világháború között Bécsben élő értelmiségi család gyűlölködéssel teli szétesésének története. Az egymással folyamatosan hadakozó entellektüelek több évig tartó dunai hajózásuk, majd európai városok meglátogatása során azonnal felismerik, de nem tudják megakadályozni a nácizmus térnyerését Európában.

A metaforikus színdarabot világhírű francia színészek - Emmanuelle Béart, Denis Podalydes, Jacques Weber, Stanislas Nordey - főszereplésével mutatta be a fesztivál, de a kritikusok megítélése szerint a kiváló színészi játék ellenére az önismétlő hosszú monológok és a statikus rendezés miatt unalomba torkollott az előadás, amelynek problematikáját csaknem száz évvel ezelőtt közép-európai szerzők már érvényesebben feldolgozták.

Európa történetével foglalkozott a legjelentősebb francia irodalmi elismeréssel, a Goncourt-díjjal kitüntetett Laurent Gaudé költői szövege, a Nous l'Europe, banquet des peuples (Mi Európa, a népek bankettje) is, amelyet lengyel, ír, brazil, német, kanadai, marokkói és francia művészek közreműködésével Roland Auzet vitt színre. 

A háromórás zenés produkció a XIX. század elejétől, a vasút feltalálásától a polgári forradalmakon, a gyarmatososításokon, a holokauszton és a kelet-európai rendszerváltoztatáson át az elmúlt évek franciaországi terrorhullámáig idézi meg az európai országok nagy történelmi eseményeit, miközben arra a kérdésre keresi a választ: hogyan lehet az európaiak számára lelkesítő célokkal és új himnusszal vonzóbbá tenni azt az Európai Uniót, amelyet valójában egy szűk elit éppen a népek ellenében, a további konfliktusok megelőzésére hozott létre. 

Az előadás közepén egy-egy meghatározó európai politikus, minden este más, érkezett a színpadra - többi között Francois Hollande volt francia államfő, Enrico Letta volt olasz miniszterelnök, Pascal Lamy, a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) volt vezetője -, akit negyedórán át Európa jövőjéről faggattak a színészek. A közönségsikert arató produkciót a kritika felemásan fogadta. Miközben a Le Figaro didaktikusnak találta, a Le Monde és más szaklapok szerint művészi és tartalmi szempontból is igazi remekmű született. 

A Franciaországban rendszeresen dolgozó Christiane Jatahy brazil rendező Homérosz Odüsszeia című eposzán keresztül idézte meg a migráció problémáját. A nézők először egy a világ legnagyobb menekülttáboraiban, Ciszjordániában, Libanonban, Dél-Afrikában és Görögországban forgatott filmet láthattak, amelyben a táborokban élő művészek beszélnek saját "odüsszeájukról". Homérosz szövegén keresztül fejezik ki saját érzéseiket a menekülésről, a múlttól való szabadulás és a jövőtervezés nehézségeiről, majd élőben is megjelennek a nézők között, hogy emlékeztessenek arra: mindenkinek a családjában voltak ki-, illetve bevándorlók. A fikció és a valóság határát feszegető dokumentarista előadás is vegyes fogadtatást kapott.

Jóllehet a hivatalos programban bemutatott 35 színházi és táncelőadásra előzetesen mind a 100 ezer jegy elkelt, a francia sajtó élesen bírálta a fesztiválvezetést amiért nem hívta meg a kortárs európai színház legjelentősebb alkotóit. A Le Figaro szerint Avignon Jean-François Sivadier, Thomas Ostermeier, Christoph Marthaler vagy Romeo Castellucci nélkül olyan, mintha a cannes-i fesztivál csak azért nem válogatná be Almodóvar, Tarantino vagy Ken Loach legújabb filmjét, hogy az elsőfilmesekre irányítsa a figyelmet. 

A kép forrása: festival-avignon.com

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

színház

Karantén-Szentivánéj: korlátozott pezsgés és szerepkavalkád Karantén-Szentivánéj: korlátozott pezsgés és szerepkavalkád
Shakespeare Szentivánéji álma a londoni Bridge Theatre előadásában és a National Theatre közvetítésében
Színház a karanténból – Kincses sziget a londoni National Theatre-ből
Interjú Rab Gyula tenor énekművésszel az énektanulmányok adta lehetőségekről, szerepeiről, hatásról és sikerről
színház

Kéken vérző szívek Kéken vérző szívek
Opera a karanténból: Verdi Aidája a La Monnaie előadásában

Más művészeti ágakról

Külföldön Sikeres Magyar Művészek

A siker az ember élete A siker az ember élete
Interjú Ladányi Andreával magyarországi és külföldi tapasztalatairól, lehetőségeiről
A Lehetnék bárki című antológiáról
art&design

A nemzeti védőfelszerelés körülményeiről A nemzeti védőfelszerelés körülményeiről
Interjú Molnár Judit Lillával
Judd Apatow: Staten Island királya


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés