bezár
 

építészet

2020. 03. 13.
Széchenyi Ödön és a gőzsikló ötlete
150 éve avatták fel a Budavári Siklót
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Széchenyi Ödön és a gőzsikló ötlete A Széchenyi család öröksége, története évszázadokra nyúlik vissza, tagjai hazájuk és hivatásuk gyarapításának szentelték életüket. Gróf Széchenyi Ödön, Széchenyi István fiatalabb fia korát megelőző éleslátással figyelt fel a gazdasági, társadalmi és technikai hiányosságokra és igényekre. Az ő nevéhez kötődik a Budavári Sikló kialakítása, amelyet 150 éve, 1870. március 2-án avattak fel. 

A gróf az 1867-es párizsi világkiállításon találkozott először a hegyre menő felvonó ötletével, amit hazatérve rögtön át is szeretett volna ültetni az itthoni környezetbe. Buda székesfőváros tanácsánál kérvényezte egy személy- és áruszállításra alkalmas emelőgép megépítését a budai várhegy Lánchídhoz közeli oldalában, amely „megkímél nemcsak fáradságot és időt, hanem a budai vár lakóinak és háztulajdonosainak csekély ár fizetése mellett a legnagyobb kényelmére válna.” Beadványát sokan megkérdőjelezték, mások azt mondták: ha az „emelőgép” fel is épül, nem ülnének bele, mert akik így tesznek, azok biztosan balesetet szenvednek.

Erre reagálva A Hon című lap 1867. november 8-ai száma beszámolt arról, hogy a párizsi világkiállításon is működött egy ilyen gép, amely a közönséget gőzerővel a „roppant magas palota” tetejére emelte. Széchenyi 1868. május 25-ére szerezte meg az összes szükséges támogatást a budai gőzsikló megépítéséhez, de a korabeli lapok beszámolóiból tudható, hogy a munkálatok nem mentek mindig zökkenőmentesen. A sínek megépítése nehézkesen haladt, és az emelőszerkezet újragondolására is szükség volt.

A megnyitásra végül 1870. március 2-án került sor, Buda 40 évre adott engedélyt, a „Hegypálya” üzemeltetésére.  Európában – a párizsi felvonó után – ez volt a második ilyen szerkezet. Az utasszállítás még a hatósági forgalomba helyezés engedélye előtt megkezdődött, a hivatalos megnyitásig ingyenesen használhatták az emberek, ezzel is igyekeztek elnyerni a társadalom bizalmát. A Pesti Napló így méltatta: „A rajta való járás igen kellemes, éppen semmit sem ráz, a le vagy felmenetel egy perc műve." A budai gőzsikló olyan nagy sikert aratott, hogy több helyen terveztek hasonlót építeni a budai hegyek oldalában, de ezek megépítésére pénzhiány miatt nem került sor.

HIRDETÉS

banner

Fotó: www.oszk.hu

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

építészet

Mi lesz velünk, szomszéd? Mi lesz velünk, szomszéd?
Lényegi kérdések, költői válaszok
építészet

A többléptékű város nyomában A többléptékű város nyomában
Smart city és azon túl
építészet

Organikus városok Organikus városok
Bornemisza Eszter: Városi hegek

Más művészeti ágakról

Színház a karanténból: Milo Rau LENIN című előadásáról
Gyermekkönyv-illusztráció kiállítás online a Deák 17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria oldalán
The Lazys: Tropical Hazards (2018)
Lichter Péter – Máté Bori: A horror filozófiája


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés