bezár
 

színház

2021. 10. 09.
A játszma vége a Szkénében
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Beckett ritkán játszott drámájával érkezik a szombathelyi Weöres Sándor Színház a Szkénébe: A játszma végét – Zsótér Sándor rendezésében – októberben két alkalommal is láthatja a közönség.

A Nobel-díjas Samuel Beckett-nek a Godot-ra várva című mára már legendás abszurd hozta meg a világhírt, pedig első bemutatói (Párizsban, Londonban és New Yorkban) igencsak vegyes fogadtatásban részesültek. Ez a vegyes fogadtatás ugyanakkor termékenynek is bizonyult, hiszen Beckett később számos színműt, hang- és televíziósjátékot jegyzett, amelyeket igen gyakran ő maga is rendezett.  A játszma vége az ötvenes-hatvanas években született, méghozzá franciául – az író ugyanis úgy vélte, hogy a francia nyelv használata mélyebb, alaposabb gondolkodásra ösztönzi, amely révén kifejezésmódja is sallangmentesebbé válik. A drámát 1957. április 1-jén mutatták be Londonban – a szerző maga fordította le angolra –, és még ugyanebben a hónapban a párizsi premierre is sor került, ráadásul azonos szereposztásban. 

Szkéné színház

Beckettet játszani színésztréning. A tér és az eszközök adottak. A szerzői instrukciók látszólag kevés teret hagynak, de a lehetőségek száma éppen ezért végtelen. Beckett a levegővételeket is beírta, de a jellegét nem határozta meg. A folyamatosan ismétlődő, elsőre értelmetlennek tűnő párbeszéd Zsótér olvasatában inkább hiperrealista, mint abszurd.” – Major Erik a szombathelyi előadás kapcsán

A dráma dialógusai olyan erőteljes víziókat idéznek, amelyek nemcsak hogy a múlt századi irodalom csúcsteljesítményei, de borzongatóan rímelnek mindennapjaink tűrhetetlen megalkuvásaira is. Éppen ezért a „semmi ágán” egyensúlyozó antihősöket látva előbb-utóbb kénytelen vagyunk feltenni magunknak a legelemibb kérdést: van-e élet a halál előtt?

Látványos vegetálást nézünk, amelyet mintha a szereplők elviselhetőbbnek élnének meg, mint mi. Elkerülhetetlen már előadás közben (de utólag feltétlenül) saját megalkuvásainkra is gondolni, és mindarra, ami mások számára tűrhetetlennek látszik a mi életünkben, és mi még mindig bírjuk.” – Mezei Néző blog

A Weöres Sándor Színház előadása idén májusban debütált, Nagy-Bakonyi Boglárka, Major Erik – akit a Szkéné közönsége a Woyzeckből is ismerhet – Szerémi Zoltán és Németh Judit szereplésével. A rendező, Zsótér Sándor jól összeszokott csapattal érkezett a színházhoz, ám a szerepkörök határai ezúttal elhalványodtak: Beckett drámájának fordításán ezúttal Ungár Júlia dramaturg és a látványvilágért felelő Ambrus Mária egyaránt dolgozott. Az előadás további különlegessége, hogy a környezettudatosság jegyében készült díszlet markánsan eltávolodik a korábbi darabértelmezésektől, ugyanis a szereplők ezúttal nem egy világvégi, szürke bunkerben találják magukat.

 Ambrus Mária narancssárga, majdnem napfényben úszó színpadképet teremtett a műanyag építkezési járófelületekből, amelyek körbeveszik az egész teret, a mennyezetet, az oldalfalakat, a padlót borítják. (…) Fényűző életterek az egymástól elszakított, de örökké összetartozó két öregnek. Elpusztul a világ? Sok a halál? Szolgalélekkel engedelmeskedünk a képességtelen zsarnoknak? Na és? Ha ilyen, akkor nem szomorkodhatunk.” – Criticai Lapok

A Budapesten búcsúzó előadás október 12-én két alkalommal, 18 és 21 órától látható a Szkéné Színházban.

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

színház

Ítélkezés nélkül Ítélkezés nélkül
Az AlkalMáté Trupp Jordán Adél című előadásáról
Interjú Wéber Katával útkeresésről, a színházi és filmes alkotásmódok különbségeiről, külföldi tapasztalatokról
Interjú Ördög Tamással kaposvári pályakezdésről, a társulatalapítás lehetőségeiről, külföldi tapasztalatokról
színház

Akkor sem fogok rád hasonlítani! Akkor sem fogok rád hasonlítani!
Elżbieta Chowaniec Gardénia című drámája Kecskeméten

Más művészeti ágakról

Laurent Tirard: A beszéd
Közönségtalálkozó Enyedi Ildikóval A feleségem története premier előtti vetítésén
irodalom

Senki se tenger, mindenki óceán Senki se tenger, mindenki óceán
Irodalmi Diszkó Szegeden
irodalom

Mintha tükör nélkül próbálnám lerajzolni az arcom Mintha tükör nélkül próbálnám lerajzolni az arcom
Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés