bezár
 

zene

2024. 04. 21.
Bónuszokkal újra kiadják a Laibach Opus Dei című lemezét
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Bónuszokkal újra kiadják a Laibach Opus Dei című lemezét Kibővített formában, technikailag korszerűsítve ismét megjelenik a Laibach 1987-es Opus Dei című lemeze. Az ipari zene és a techno egyik úttörőjeként számon tartott szlovén zenekar anyaga a brit független kiadó, a Mute gondozásában kerül piacra.

A lemez május 10-én jelenik meg vinylen, dupla CD-n és digitálisan is elérhető lesz. A CD változaton tizennyolc eddig kiadatlan felvétel is szerepelni fog, köztük koncertdalok az 1987-1989 közötti időszakból - közölte a kiadó hétfőn az MTI-vel.

Az Opus Dei a Laibach harmadik stúdióalbumaként 1987-ben jelent meg, és ez volt az első, amelyet a Mute kiadó gondozott. A lemez világszerte ismertté tette a Laibachot, amely az anyagra német és angol nyelven is rögzítette az osztrák Opus zenekar Live Is Life című világslágerének feldolgozását, vagy a Queen One Vision-jét is, Geburt einer Nation címmel. A siker hozta meg a lehetőséget a Laibachnak arra, hogy első világkörüli turnéjára induljon.

A szlovén csapat fellépett a londoni Queen Elizabeth Hallban, San Franciscóban, Berlinben, Párizsban is - ezekről a koncertekről kerültek fel dalok a mostani újrakiadásra. Utóbbihoz új dizájnt kapott a borító, a booklet pedig tele van érdekes fotókkal és az 1968-ban elhunyt német antifasiszta vizuális művész, John Heartfield alkotásaival.

A Laibach a nyolcvanas évek legelején alakult; az akkor még jugoszláviai csoport elemi hatást gyakorolt a korszak gondolkodásmódjára. A Frankie Goes to Hollywoodtól a Rammsteinen át Marilyn Mansonig és a Nine Inch Nailsig számos zenekar és zenei irányzat táplálkozik a laibachi örökségből, akár a látványelemek, a zene vagy a szövegek terén.

Egy Ljubljanához közeli bányászvárosból, Trbovljéből indultak, eredetileg képzőművész csoportként, nevüket Ljubljana német elnevezéséből vették. A csoport később - egyéb színházi és képzőművészeti kezdeményezésekkel egybeolvadva - NSK, azaz Neue Slowenische Kunst néven valóságos művészi állammá nőtte ki magát, és a Laibach eme összművészeti szerveződés zenei leágazásává alakult.

Már korai koncertjeik és performanszaik botrányt okoztak Jugoszláviában, ahol a náci jelképekkel kokettáló társulat az önmagát a partizánmítosszal megalapozó jugoszláv állam szívébe talált. A betiltások és hatósági eljárások ellenére a Laibach 1985-től kezdve lemezeket adhatott ki, és nemzetközi hírnevük is egyre nőtt, amikor 1987-ben a Mute-nál (a Depeche Mode kiadójánál) megjelent az Opus Dei album. A lemezen található indusztriál feldolgozások metálos-wagneriánus-pszeudonáci átértelmezéseinek komoly hírük ment.

A kitalált neveken működő alapítók és tagok zenéje idővel fogyaszthatóbbá, leginkább a technóba hajlóvá vált, ezzel együtt tudatosan használták a popkultúra produkcióit. Megjelentették a Sympathy for the Devilt, amely a híres Rolling Stones-szám egy nagylemezre való különböző indusztriál-hangulatú feldolgozása, vagy a Let It Be-t, amely az egykori Beatles-klasszikus teljes átköltése. A 2006-os Volk tizenhárom állam (köztük a Vatikán), ráadásként az NSK hivatalos himnuszát tartalmazza, természetesen a megszokott indusztriál-techno átdolgozásban. A 2008-ban kiadott Laibachkunstderfugén J. S. Bach műveit értelmezték újra.

2015-ben a Laibach adta az első rockkoncertet Észak-Koreában, az erről készült dokumentumfilmet 2017-ben mutatták be. A zenekar nemrég bejelentette, hogy diplomáciai tárgyalások zajlanak egy teheráni koncertről, amelyen az iráni zeneszerzőkkel közös Alamut című szimfonikus művet adnák elő.

Az újramaszterelt Opus Dei az első darab a Mute kiadó Laibach-újrakiadás sorozatában. A Laibach 28 állomásos Opus Dei európai turnéja május 14-én a svájci Winterthurban indul, a zenekar október 11-én Budapesten, a Dürer Kertben lép fel, a zárókoncert pedig október 22-én a németországi Hannoverben lesz.

A Laibach 2022-ben járt utoljára Budapesten, akkor az A38-on adtak koncertet.

Kép forrása: wikipedia.org

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Beszélgetés Karosi Júlia jazz-énekessel
Élménybeszámoló a Decolonize Your Mind Society koncertjéről
A Bélaműhely koncertje a pécsi Szabadkikötőben

Más művészeti ágakról

Luca Guadagnino: Challengers
Kritika Kállay Eszter Vérehulló fecskefű című kötetéről
Kelemen Kinga kiállításának megnyitóbeszéde


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés