bezár
 

zene

2007. 10. 10.
Jazz, kultusz, satöbbi
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
December 27-én a Papp László Sportarénában lép föl a Woody Allen and His New Orleans Jazz Band. A jeles esemény alkalmat teremt arra, hogy a nagyérdemű életnagyságban szemlélje a pápaszemes neurotikus figurájába dermesztett kiváló rendezőt, aki feltehetőleg meggyőzően mutatja majd meg a valódi, az erőskezű (és erőstüdejű), magabiztos Allent.
„A zenéje lehetne mondjuk egy Cole Porter szám”, mondja izgatottan a Woody Allen által alakított Val Vaxman filmrendező a Hollywood Endingben, amikor egy készülő film meghallgatásán előrukkol ötleteivel. Aki egy kicsit is ismeri Allen munkásságát, az tudja, mekkora szerepet játszik benne a jazzmuzsika. Az ezen és a dixielanden nevelkedett rendező sohasem rejtette véka alá a zene iránti vonzódását – a legtöbb hivatkozása a klasszikusok mellett alighanem eme irányzatokra történik, akár poétikus, azaz a film szerkezetét-hangulatát meghatározó formában is. De természetesen nem csak erről van szó: a klarinétról is. Pontosabban: a Woody Allen New Orleans Jazz Bandről, melyben a rendező az említett fúvós hangszer mély ismeretéről biztosítja közönségét, Manhattanben akár heti rendszerességgel is.E helyütt azonban muszáj utalnunk egy közkeletű, ám tévedésen alapuló legendára, miszerint W. A. mester az éppen aktuális koncertje miatt maradt távol arról az Oscar-gáláról, amelyen az Annie Hallt négyszeresen is díjazták. Mert koncert ugyan lehetett aznap, mégsem ez a valódi ok. A Los Angelestől és a hollywoodi tömeggyártástól valóságosan irtózó művész egy cseppet sem tartotta érdekesnek vagy fontosnak, hogy egy kopasz embert ábrázoló szobrot vegyen át olyanoktól, akiktől a megtiszteltetés akár kétes értékűnek is nevezhető. Hogy Allen mindezt valóban komolyan gondolta, azt az is alátámasztja, hogy legutóbbi filmjeit szántszándékkal Európában, európai filmstúdiók támogatásával forgatta – az Egyesült Államok sikerorientált stúdiói nem csak a várható bevétel növekedését igyekeztek volna elősegíteni a filmek kommerszebbé alakításával, de folyamatos ellenőrzést is akartak gyakorolni a köztudottan a saját feje után menő rendező felett. Innen nézve (is) igazi „hollywood ending”-nek mondható tehát – már ami a magyar közönség helyzetét illeti –, hogy az idén decemberben a 72. születésnapját ünneplő kultikus figura december 27-én hazánkban ad koncertet. És igazából mindegy is, milyen megfontolásból nézzük és hallgatjuk meg: azért, mert ő Woody Allen, a híres filmművész, vagy azért, mert vélhetően egy pezsgő, remek hangulatú koncertben lesz részünk (esetleg mindkettő miatt). Ha sikerül elkerülni azt a szituációt, ami a párizsi Louvre-ban a Mona Lisa megtekintését kíséri, alighanem fantasztikus este fog kerekedni. Mert ha az emberek nem csak a puszta cirkuszi – noha elismerem, hogy a hasonlat sántít, maradjunk következetesek: múzeumi – látványosság miatt, melyet úgymond „kötelező” megnézni (fotózni, kamerázni, mobiltelefonnal fölvenni, stb.), hanem a valódi zenei élmény miatt tolonganak, jól lesz ez így.
nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- L. Varga Péter --


További írások a rovatból

NKS + FDM Crew, StreetROYAL – Instant-Fogas Komplexum, december 14.
Händel oratóriuma az Erkel Színházban, először az Opera műsorán
A Zeneakadémián
Október 30-án fellépett a Yellow Mood és a Folksteps a Három Hollóban

Más művészeti ágakról

irodalom

Boldogulós békeidők Boldogulós békeidők
Gion Nándor: Rózsaméz, Magvető, 2019
Interjú Erdély Mátyással az operatőri hivatásról, a siker kérdéseiről, a kamera mögött álló művész hazai és külföldi lehetőségeiről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés